poniedziałek, 8 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościKoncerny tytoniowe stawiają na lobbing

Koncerny tytoniowe stawiają na lobbing

Branża tytoniowa toczy wojnę na dwóch frontach — wszystkie koncerny jednym głosem sprzeciwiają się zapisom dyrek­tywy tytoniowej i chcą odwlec jej uchwalenie, ale na polskim poletku walczą między sobą o kształt polityki akcyzowej rządu i inwestują w lobbing – czytamy w Pulsie Biznesu.

Jak informuje magazyn, grono obrońców papie­rosów rośnie. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) zaprezen­tował niedawno raport, w którym przedstawił analizę polskiej branży tytoniowej i tego, jaki wpływ na jej funkcjonowanie może mieć wprowadzenie unij­nej dyrektywy (zakazującej m.in. produkcji slimów i mentoli) oraz zapowiadane podniesienie staw­ki akcyzy. „Wnioski? Będzie dra­matycznie” – napisano w Pulsie Biznesu, powołując się na słowa Cezarego Kaźmierczaka, prezesa ZPP. I dodano, że raport sponsorował British American Tabacco (BAT), numer dwa pod względem udziału rynkowego w Polsce.

Według autora tekstu to właśnie BAT na rodzimym poletku ty­toniowym jest najbardziej aktyw­ny, ale w skali euro­pejskiej w lobbingu ustępuje numerowi jeden polskiego rynku – Philipowi Morrisowi. W ubiegłym tygodniu brytyjski Observer ujawnił, że do walki z dyrektywą tytoniową koncern zatrudnił 161 lobbystów, a tylko od czerwca 2011 r. do czerwca 2012 r. na spotkania z 233 europosłami wydał 1,25 min GBP (ponad 6 mln zł) – czytamy w gazecie.

„Niestety, dyskusja koncen­truje się na naszych wysiłkach, by wszyscy zainteresowani po­znali nasze zdanie w sprawie dyrektywy, zamiast na tym, co za­wierają proponowane przepisy i jakie mogą być ich skutki” –  sko­mentował te doniesienia Drago Azinovic, szef Philipa Morrisa w Unii Europejskiej. Organizacje wal­czące z paleniem nie mają wąt­pliwości – „lobbyści chwytają się wszelkich dostępnych środków, by przeforsować swoje pomysły”. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj