Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
piątek, 23 maja, 2025
Strona głównaAktualnościEfekt EXPO? Tak, ale tylko krótkoterminowy

Efekt EXPO? Tak, ale tylko krótkoterminowy

Polska wyda 60 mln na EXPO 2015. Efekty dotychczasowych działań trudno jednak zmierzyć samym organizatorom – czytamy w Money.pl.

Pawilon Polski będzie czwartym co do wielkości wśród wszystkich krajów biorących udział w wystawie w Mediolanie. Organizatorzy zwracają także uwagę, że „jest to okazja do promowania zdrowego odżywiania i poszukiwania sposobów rozwiązania problemu braku żywności w niektórych regionach świata”. Tego pozytywnego aspektu nie opierają jednak na żadnych danych. Portal Money.pl poprosił Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości o informacje potwierdzające wpływ EXPO na stan gospodarki i eksportu. Jak czytamy, nie doczekał się odpowiedzi.

Autorzy raportu Money.pl sprawdzili więc sami czy dotychczasowe imprezy przełożyły się na liczbę przyjeżdżających turystów i inwestycje zagranicznych z tych państw w Polsce. Wzięli pod uwagę wystawy z 1998 roku w Lizbonie, z 2000 roku w Hanowerze, z 2005 roku w Aichi, z 2008 roku z Saragossy oraz z 2010 roku z Szanghaju i powoływali się na dane GUS-u.

 Jakie są wnioski? Tego typu działanie może zwiększać zainteresowanie Polską, jednak często tylko krótkoterminowo. Przykładem będzie reakcja hiszpańskich turystów na EXPO w Saragossie i ich mały wzrost zainteresowania naszym krajem. Podobnie było japońskim EXPO w Aichi.  „W 2004 roku inwestycje japońskich przedsiębiorców w Polsce były warte 150 milionów euro. W momencie organizacji wystawy – 238 milionów. Rok później 251 milionów, ale z kolei dwa lata później zaledwie 191 milionów” – pisze Money.pl. Autorzy badania podsumowują, że największy wpływ na decyzję o inwestowaniu w Polsce ma jednak wpływ inny czynnik, a mianowicie kondycja światowej gospodarki. (mw)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj