Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
piątek, 11 lipca, 2025
Strona głównaArtykułyReview PR, czyli sztuka zarządzania testami produktów

Review PR, czyli sztuka zarządzania testami produktów

Czym kierują się konsumenci wybierając produkty? Opiniami  znajomych (63%), opiniami na forach internetowych (61%) oraz informacjami ze specjalistycznych serwisów internetowych (46%)*. Rosnące znaczenie opinii innych w decyzjach zakupowych sprawia, że testy i recenzje produktów to jedne z najbardziej przekładających się na sprzedaż narzędzi zintegrowanej komunikacji. Dziennikarze, blogerzy, prosumenci i konsumenci – zasięg grup docelowych i skala programów testowych może być imponująca.

Strategiczne podejście

Siłę testów pokazuje sukces Virena Bhandari i jego sklepu Skarpetkowo.pl. Zbudował zasięg i świadomość marki dzięki flaktestom (konsumenckim testom skarpetek na Flakerze) i stał się najbogatszym panem od skarpetek w sieci (w 2010 r. pozyskał 2 mln zł na inwestycje w mobilny handel).

Testy stają się bardzo ważnym kierunkiem w zintegrowanej komunikacji. Review PR to subkategoria PR produktowego, która przy strategicznym podejściu i odpowiedniej metodologii ma duże przełożenie na realizację celów biznesowych firmy. Jedną z branż najbardziej wrażliwych na testy są błyskawicznie rozwijające się nowe technologie. A zwłaszcza kategoria Consumer Electronics, czyli produkty takie jak telefony, smartfony, tablety, czy notebooki.

Zagrożenia

Oprócz niewątpliwych korzyści dla producentów płynących z testów produktów trzeba pamiętać o potencjalnych zagrożeniach Review PR. Ryzyko negatywnych opinii,  nieodpowiedniego towarzystwa w testach porównawczych (porównywanie jabłka do pomarańczy), antypatii testera do danej klasy produktów lub konkretnego producenta czy uszkodzenie sprzętu. Co zrobić, żeby z jednej strony ułatwiać konsumentom wybór odpowiedniego produktu i jednocześnie dbać o wizerunek klienta i jego produktów? Wystarczy poznać przedmiot, rynek, potrzeby, określić cel i opracować politykę zarządzania testami. Czyli strategia i taktyka.

Testy dziennikarskie

Podstawą sukcesu w Review PR jest doskonała znajomość portfolio produktów pozwalająca ocenić, w których kategoriach i w jakich mediach czy zestawieniach warto pokazać urządzenia. Świadomość przewag konkurencyjnych i słabych stron konkretnych produktów przy odpowiednim zarządzaniu rotacją sampli pozwoli uniknąć negatywnych opinii wynikających z niedostosowania przedmiotu testu do wybranych grup docelowych. Fakt, że dany produkt nie jest urządzeniem z najwyższej półki i nie ma najlepszych parametrów wcale nie oznacza, że powinien zalegać w magazynie firmy lub agencji. Może bowiem otrzymywać bardzo dobre noty czy nawet wyróżnienia (tzw. znaczki) w poszczególnych kategoriach, np. kategorii cena. Konsumenci, dla których właśnie cena jest ważnym czynnikiem (a takich jest cała rzesza) będą mieli szansę podjąć świadomą decyzję o zakupie właśnie tego urządzenia.

Zasięg i siła relacji

Ważnym krokiem w prowadzeniu programu testów urządzeń powinno być opracowanie bazy testerów i dziennikarzy. Lista kontaktów nie powinna ograniczać się do wąskiego grona dziennikarzy IT, ale systematycznie rozszerzana i dostosowywana do celów komunikacyjnych, jakie chcemy osiągać. Technologie stają się coraz ważniejszą i coraz bardziej nieodłączną dziedziną naszego życia, dlatego coraz więcej mediów lifestylowych, poradnikowych czy regionalnych poświęca wiele uwagi gadżetom i elektronice. Proaktywne podejście i inicjowanie testów stand-alone, czyli testu produktu jednej firmy w nowych grupach mediów pomaga w budowaniu kategorii i przekłada się na spontaniczną świadomość marki.

W Review PR niezwykle istotne jest wypracowanie dobrych relacji z dziennikarzami testującymi sprzęt. Dzięki temu możemy być pewni, że żaden test porównawczy nie odbędzie się bez naszej wiedzy i świadomej decyzji, czy chcemy pokazywać nasze produkty w danej grupie produktów.

Logistyka

Przy dużym projekcie komunikacyjnym, gdzie pula produktów to np. kilkadziesiąt urządzeń, testami powinna zajmować się dedykowana osoba lub zespół, który doskonale zna produkty, testerów i zasoby magazynowe. Oprócz strategicznego planowania testów, długofalowej polityki rozszerzania zasięgu i docierania do nowych grup docelowych, osoby takie muszą doskonale radzić sobie z napiętym harmonogramem gorących premier produktowych, logistyką, kontrolą stanu urządzeń przed i po testach, ewidencjonowaniem sprzętu i czuwaniem nad jego bezpieczeństwem.

Bezpieczeństwo

Testy produktów elektronicznych często odbywają się w ekstremalnych warunkach – dziennikarze sprawdzają wytrzymałość urządzeń, sample przekazywane są często w ekspresowym tempie do kolejnych redakcji. Dlatego tak ważne jest zabezpieczenie się przed ewentualnymi kosztami w przypadku zaginięcia czy uszkodzenia sprzętu. Podstawowym sposobem jest wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia. Dodatkowo należy przygotować regulamin testów, który dziennikarze, zwłaszcza tacy, z którymi zaczynamy współpracę, powinni poznać i zaakceptować. Regulamin testów nabiera szczególnego znaczenia w dwóch przypadkach: przy gorących premierach produktowych, kiedy musimy być pewni, że dziennikarze testujący sprzęt uszanują embargo nałożone na publikacje do oficjalnej premiery produktu oraz przy testach konsumenckich, kiedy nie mamy historii i zbudowanych relacji z użytkownikami.

Przesunąć horyzont

Firmy coraz częściej wychodzą dalej z programami testowymi. Dostrzegają potencjał prosumentów – konsumentów aktywistów, którzy nie tylko konsumują, ale współtworzą marki i ich wizerunek. Osoby, które piszą blogi, opinie na forach, tworzą memy, są liderami w sieci i w swoich środowiskach mogą być najlepszymi ambasadorami marki. Potencjał ten wykorzystała firma Procter&Gamble skupiając na platformach Vocalpoint i Momstremor kilkusettysięczne społeczności brand advocates testujących produkty i ewangelizujących w sieci. Programy masowych testów konsumenckich wymagają nie tylko przemyślanej strategii, ale też bardzo szczegółowo opracowanej polityki zarządzania testami, które pozwolą zrealizować założone cele wizerunkowe i biznesowe firmy.

 

*Badanie „Stosunek Polaków do reklam”, Centrum Badań Nad Zachowaniami Ekonomicznymi dla serwisu poznajomosci.pl, 2010

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj