Pentor Research International przedstawia wyniki ogólnopolskiego badania wizerunku organizacji przedsiębiorców. W jego ramach przeprowadzono około 400 wywiadów, których udzielały osoby zajmujące kluczowe stanowiska w firmach: prezesi, członkowie zarządów, członkowie Rad Nadzorczych i właściciele. 80% pytanych uważa, że w Polsce potrzebne są organizacje zrzeszające przedsiębiorców. Polscy biznesmeni oczekują od takich organizacji tego, aby prowadziły w ich imieniu lobbing gospodarczy, pomagały w sporach z urzędami, wspierały w mediacjach z kontrahentami, udzielały porad prawnych i podatkowych oraz sprawowały funkcję rzecznika.
Swoją sytuację przedsiębiorcy oceniają bardzo dobrze, a 70% z nich twierdzi nawet, że ich firma wkrótce będzie prosperować jeszcze lepiej. Najbardziej znaną, jak również najbardziej lubianą, organizacją przedsiębiorców okazał się Business Centre Club (BCC), następne w kolejności były: PKPP Lewiatan, KIG i KPP.
Spośród najbardziej rozpoznawanych przewodniczących organizacji pierwsze miejsce zajął prezes organizacji BCC Marek Goliszewski, który jednocześnie cieszy się najlepszą ogólną opinią. Do osób rozpoznawanych w dalszej kolejności należą: Henryka Bochniarz z PKPP oraz Jan Kulczyk z PRB. Lobbing definiowany jest przez większość badanych jako „wywieranie wpływu na władzę publiczną w procesie stanowienia prawa przy użyciu legalnych metod”.
Większość przedsiębiorców jest zdania, że lobbing gospodarczy w Polsce jest domeną organizacji biznesu, a także osadza interesy daje grupy przedsiębiorców w realiach całej gospodarki.
Badania przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2006 roku metodą PAPI (pogłębione wywiady kwestionariuszowe) na losowo – warstwowej próbie podmiotów gospodarczych, zatrudniających więcej niż 20 pracowników. Więcej informacji o raporcie na stronie. (jk)


