Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Francuskie firmy w Polsce odpowiedzialne społecznie. firmy stowarzyszone we francusko-polskiej izbie gospodarczej (ccifp) w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzą działania z zakresu: ochrony środowiska, wspierania społeczności lokalnej, kodeksu etycznego, dbałości o rozwój zawodowy i osobisty pracowników – wynika z badania „csr w praktyce – barometr ccifp” , mierzącego poziom świadomości i skalę działań csr-owych w firmach francuskich w polsce. jak bardzo w csr zaangażowane są firmy? jak oceniają jego kondycję w polsce? jak same realizują założenia z nim związane? jakie mają plany dotyczące csr-u? – uzyskanie odpowiedzi m.in. na te pytania było celem wspomnianego badania. przeprowadzono je w kwietniu na podstawie 65 ankiet, które wypełnili pracownicy działów marketingu, pr, csr i kadra zarządzająca firm stowarzyszonych we francusko polskiej izbie gospodarczej. które czynniki najbardziej wpływają na rozwój csr-u w polsce? okazuje się, że edukacja – zarówno klientów, jak i pracowników firm. tego zdania było 72 proc. respondentów. 62 proc. natomiast za najważniejsze uważa dzielenie się dobrymi praktykami przez duże firmy zagraniczne doświadczone w dziedzinie csr. z badania można dowiedzieć się również, co hamuje rozwój csr-u. ankietowani jako główny czynnik blokujący postęp w tej dziedzinie wskazali brak wystarczającej wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu – 62 proc. zwracali również przy tym uwagę na brak środków przeznaczanych przez firmy na csr (42 proc.) czy brak zaangażowania zarówno pracowników, dostawców, klientów (42 proc. ), jak i dyrekcji (37 proc.). „pracownicy to jeden z najważniejszych interesariuszy firmy. brak zaangażowania i zrozumienia wśród nich należy do głównych wyzwań dla osób zajmujących się csr. pozytywnym wskaźnikiem jest to, iż firmy chcą systematycznie rozwijać działania zaangażowania społecznego i wolontariat. jest to szczególnie istotne z perspektywy młodego pokolenia (millenials), dla którego work-life balance i „sens pracy” są często kluczowe w decyzjach o wyborze pracodawcy” – podkreśla małgorzata marek, cr manager, poland & cee w firmie pwc oraz przewodnicząca komitetu csr francusko-polskiej izby gospodarczej. mimo tego, firmy angażują się w prowadzenie działań csr. chcą bowiem przede wszystkim wzmocnić wizerunek organizacji (72 proc.). „nieco mnie to niepokoi. pozostaje jednak nadzieja, że z myślenia o zarządzaniu wizerunkiem bliżej będzie nam do zarządzania reputacją, a więc także tożsamością firm” – zaznacza konrad ciesiołkiewicz, dyrektor komunikacji korporacyjnej i csr w orange polska oraz wiceprzewodniczący komitetu csr francusko-polskiej izby gospodarczej. 45 proc. ankietowanych stwierdziło, że to odgórne wytyczne i globalna polityka grupy są powodem podejmowania działań csr przez firmy, a jedynie 22 proc. jest zdania, że znaczenie ma tu wewnętrzna potrzeba i świadomość prowadzenia firmy zgodnie z zasadami odpowiedzialnego biznesu. dowiadujemy się również, że 37 proc. konsumentów nie zna pojęcia csr i zaangażowanie danej firmy w działania społecznej odpowiedzialności biznesu nie wpływa na wybór produktu. w jaki sposób firmy angażują się w csr? przede wszystkim starają sie w sposób transparentny przekazywać informacje o produkcie czy usłudze (80 proc.), komunikują się z klientami za pośrednictwem różnych kanałów (68 proc.) i badają poziom ich satysfakcji (57 proc.). biorąc pod uwagę działania skierowane do pracowników, firmy m.in. starają się dbać o ich rozwój – zapewniając szkolenia czy dofinansowując naukę (82 proc.) i wprowadzają narzędzia do komunikacji wewnętrznej, takie jak intranet czy newsletter (77 proc.). w ramach działań csr dla dostawców i partnerów biznesowych natomiast firmy wdrażają procedury współpracy (72 proc.). mowa tu o terminowości w płatnościach, jakości dostarczanych usług czy produktów i ochronie środowiska. jakie działania csr dla społeczności lokalnych realizują firmy? prowadzą działania na rzecz ochrony środowiska (72 proc.), wspierają rzeczowo i finansowo lokalne stowarzyszenia, szkoły, fundacje czy organizacje (66 proc.) oraz angażują w rozwój gospodarczy regionu, zatrudniając lokalnych pracowników, kupując u lokalnych dostawców, współpracując z lokalnymi uczelniami i władzami (60 proc.). z badania wynika, że środki finansowe na działania csr są przyznawane najczęściej doraźnie w zależności od potrzeb (37 proc.). 20 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w firmie roczny budżet na csr wynosi od 10 tys. do 50 tys. zł., kolejne 17 proc. powiedziało, że budżet zamyka się w 10 tys. zł. ankietowanych zapytano także, w jaki sposób firmy raportują o działaniach csr. okazuje się, że robią to zazwyczaj według wewnętrznego standardu np. opracowanego w centrali firmy – 26 proc. co więcej, najczęściej za planowanie i wdrażanie działań csr w firmach odpowiadają członkowie zarządu (45 proc.), ale również m.in. dyrektorzy działów pr i marketingu ( 20 proc.). 43 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w firmie istnieje długofalowa strategia csr, w którą zarząd firmy jest zaangażowany. 53 proc. firm swoją komunikację csr prowadzi za pośrednictwem swojej strony internetowej. „pierwsza edycja badania „csr w praktyce – barometr francusko-polskiej izby gospodarczej” stanowi punkt wyjścia dla kolejnych edycji. chcemy powtarzać je co roku, by sprawdzać jak szybko firmy przechodzą na kolejne szczeble zaawansowania i które obszary społecznej odpowiedzialności biznesu rozwijać się będą najbardziej dynamicznie” – mówi monika constant, dyrektor generalna ccifp. francusko-polska izba gospodarcza (ccifp) skupia ponad 460 firm z kapitałem francuskim oraz polskim. jej głównym celem jest współtworzenie jak najlepszych warunków dla inwestycji i rozwoju gospodarczego w polsce. aktywności ccifp w kontaktach z organami administracji państwowej oraz organizacjami pracodawców, sprzyjają współpracy i wymianie doświadczeń biznesowych pomiędzy przedsiębiorcami z francji i polski. izba zajmuje się również promocją najlepszych praktyk oraz rozwiązań biznesowych, zapewniających rozwój gospodarczy i społeczny. francusko-polska izba gospodarcza powstała w kwietniu 1994 roku z inicjatywy przedsiębiorców francuskich i należy do związku francuskich izb przemysłowo-handlowych (ccifi) zrzeszającego 112 izb francuskich na świecie. proto.pl jest patronem medialnym badania. (ak).
Firmy stowarzyszone we Francusko-Polskiej Izbie Gospodarczej (CCIFP) w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzą działania z zakresu: ochrony środowiska, wspierania społeczności lokalnej, kodeksu etycznego, dbałości o rozwój zawodowy i osobisty pracowników – wynika z badania „CSR w praktyce – barometr CCIFP”, mierzącego poziom świadomości i skalę działań CSR-owych w firmach francuskich w Polsce.
Jak bardzo w CSR zaangażowane są firmy? Jak oceniają jego kondycję w Polsce? Jak same realizują założenia z nim związane? Jakie mają plany dotyczące CSR-u? – uzyskanie odpowiedzi m.in. na te pytania było celem wspomnianego badania. Przeprowadzono je w kwietniu na podstawie 65 ankiet, które wypełnili pracownicy działów marketingu, PR, CSR i kadra zarządzająca firm stowarzyszonych we Francusko Polskiej Izbie Gospodarczej.
Które czynniki najbardziej wpływają na rozwój CSR-u w Polsce? Okazuje się, że edukacja – zarówno klientów, jak i pracowników firm. Tego zdania było 72 proc. respondentów. 62 proc. natomiast za najważniejsze uważa dzielenie się dobrymi praktykami przez duże firmy zagraniczne doświadczone w dziedzinie CSR.


Z badania można dowiedzieć się również, co hamuje rozwój CSR-u. Ankietowani jako główny czynnik blokujący postęp w tej dziedzinie wskazali brak wystarczającej wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu – 62 proc. Zwracali również przy tym uwagę na brak środków przeznaczanych przez firmy na CSR (42 proc.) czy brak zaangażowania zarówno pracowników, dostawców, klientów (42 proc. ), jak i dyrekcji (37 proc.).
„Pracownicy to jeden z najważniejszych interesariuszy firmy. Brak zaangażowania i zrozumienia wśród nich należy do głównych wyzwań dla osób zajmujących się CSR. Pozytywnym wskaźnikiem jest to, iż firmy chcą systematycznie rozwijać działania zaangażowania społecznego i wolontariat. Jest to szczególnie istotne z perspektywy młodego pokolenia (Millenials), dla którego work-life balance i „sens pracy” są często kluczowe w decyzjach o wyborze pracodawcy” – podkreśla Małgorzata Marek, CR Manager, Poland & CEE w firmie PwC oraz przewodnicząca Komitetu CSR Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej.
Mimo tego, firmy angażują się w prowadzenie działań CSR. Chcą bowiem przede wszystkim wzmocnić wizerunek organizacji (72 proc.). „Nieco mnie to niepokoi. Pozostaje jednak nadzieja, że z myślenia o zarządzaniu wizerunkiem bliżej będzie nam do zarządzania reputacją, a więc także tożsamością firm” – zaznacza Konrad Ciesiołkiewicz, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej i CSR w Orange Polska oraz Wiceprzewodniczący Komitetu CSR Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. 45 proc. ankietowanych stwierdziło, że to odgórne wytyczne i globalna polityka grupy są powodem podejmowania działań CSR przez firmy, a jedynie 22 proc. jest zdania, że znaczenie ma tu wewnętrzna potrzeba i świadomość prowadzenia firmy zgodnie z zasadami odpowiedzialnego biznesu.
Dowiadujemy się również, że 37 proc. konsumentów nie zna pojęcia CSR i zaangażowanie danej firmy w działania społecznej odpowiedzialności biznesu nie wpływa na wybór produktu.
W jaki sposób firmy angażują się w CSR? Przede wszystkim starają sie w sposób transparentny przekazywać informacje o produkcie czy usłudze (80 proc.), komunikują się z klientami za pośrednictwem różnych kanałów (68 proc.) i badają poziom ich satysfakcji (57 proc.). Biorąc pod uwagę działania skierowane do pracowników, firmy m.in. starają się dbać o ich rozwój – zapewniając szkolenia czy dofinansowując naukę (82 proc.) i wprowadzają narzędzia do komunikacji wewnętrznej, takie jak intranet czy newsletter (77 proc.). W ramach działań CSR dla dostawców i partnerów biznesowych natomiast firmy wdrażają procedury współpracy (72 proc.). Mowa tu o terminowości w płatnościach, jakości dostarczanych usług czy produktów i ochronie środowiska.
Jakie działania CSR dla społeczności lokalnych realizują firmy? Prowadzą działania na rzecz ochrony środowiska (72 proc.), wspierają rzeczowo i finansowo lokalne stowarzyszenia, szkoły, fundacje czy organizacje (66 proc.) oraz angażują w rozwój gospodarczy regionu, zatrudniając lokalnych pracowników, kupując u lokalnych dostawców, współpracując z lokalnymi uczelniami i władzami (60 proc.).
Z badania wynika, że środki finansowe na działania CSR są przyznawane najczęściej doraźnie w zależności od potrzeb (37 proc.). 20 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w firmie roczny budżet na CSR wynosi od 10 tys. do 50 tys. zł., kolejne 17 proc. powiedziało, że budżet zamyka się w 10 tys. zł.
Ankietowanych zapytano także, w jaki sposób firmy raportują o działaniach CSR. Okazuje się, że robią to zazwyczaj według wewnętrznego standardu np. opracowanego w centrali firmy – 26 proc. Co więcej, najczęściej za planowanie i wdrażanie działań CSR w firmach odpowiadają członkowie zarządu (45 proc.), ale również m.in. dyrektorzy działów PR i marketingu ( 20 proc.). 43 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w firmie istnieje długofalowa strategia CSR, w którą zarząd firmy jest zaangażowany. 53 proc. firm swoją komunikację CSR prowadzi za pośrednictwem swojej strony internetowej.
„Pierwsza edycja badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” stanowi punkt wyjścia dla kolejnych edycji. Chcemy powtarzać je co roku, by sprawdzać jak szybko firmy przechodzą na kolejne szczeble zaawansowania i które obszary społecznej odpowiedzialności biznesu rozwijać się będą najbardziej dynamicznie” – mówi Monika Constant, dyrektor generalna CCIFP.
Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) skupia ponad 460 firm z kapitałem francuskim oraz polskim. Jej głównym celem jest współtworzenie jak najlepszych warunków dla inwestycji i rozwoju gospodarczego w Polsce. Aktywności CCIFP w kontaktach z organami administracji państwowej oraz organizacjami pracodawców, sprzyjają współpracy i wymianie doświadczeń biznesowych pomiędzy przedsiębiorcami z Francji i Polski. Izba zajmuje się również promocją najlepszych praktyk oraz rozwiązań biznesowych, zapewniających rozwój gospodarczy i społeczny. Francusko-Polska Izba Gospodarcza powstała w kwietniu 1994 roku z inicjatywy przedsiębiorców francuskich i należy do Związku Francuskich Izb Przemysłowo-Handlowych (CCIFI) zrzeszającego 112 Izb francuskich na świecie. www.ccifp.pl
PRoto.pl jest patronem medialnym badania. (ak)
