Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
niedziela, 13 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościReklama Krytyki Politycznej naruszyła Kodeks Etyki Reklamy

Reklama Krytyki Politycznej naruszyła Kodeks Etyki Reklamy

Reklama internetowa portalu KrytykaPolityczna.pl przekroczyła dopuszczalne granice obyczajowości – taką ocenę wydała Komisja Etyki Reklamy.

W marcu 2017 roku serwis Krytyka Polityczna opublikował na YouTubie film, którego głównym bohaterem jest Jezus przedstawiony jako król Polski. Spot pokazuje, jak będąc w supermarkecie, zastanawia się on nad tym, dlaczego został wybrany na króla Polski, dlaczego ma być przeciwny aborcji i in vitro, skoro sam „może być z in vitro”, co oznacza pojęcie „tradycyjna rodzina”, bo jego najbliżsi to dwunastu mężczyzn, oraz dlaczego ma się bać uchodźców, skoro sam jest jednym z nich.

Źródło: youtube.com/Krytyka Polityczna

Do KER wpłynęła jedna skarga w związku ze spotem Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego i portalu KrytykaPolityczna.pl. Osoba, która ją przesłała napisała: „Reklama uwłacza godności wierzących osób w Polsce. Narusza zasadę dobrych obyczajów zawartą w orzecznictwie. Reklama wyśmiewa postać Chrystusa, jak i nawiązuje do homoseksualistów”.

W Zespole Orzekającym KER w tej sprawie znalazły się Małgorzata Augustyniak, Joanna Łodygowska i Marta Macke.

Skarżony brał udział w posiedzeniu. Złożył też pisemną odpowiedź na skargę, w której podkreślił, że reklama została wykonana ze starannością i nie narusza dobrych obyczajów. „Przygotowana jest w poczuciu odpowiedzialności społecznej – reklama promuje idee tolerancji bez względu na kraj pochodzenia, na to, z jakiej jest się rodziny, jakiej jest się orientacji seksualnej, jaką religię się wyznaje” – podkreślono w odpowiedzi. Zdaniem skarżonego spot nie zawiera treści dyskryminujących, przeciwnie – namawia do tolerancji oraz szacunku dla innych (przedstawicieli innych narodowości, osób urodzonych z in vitro, mniejszości seksualnych, wyznawców innych religii). „Reklama nawiązuje do postaci Jezusa i do nauczania Jezusa, które znane jest z Nowego Testamentu – a więc do miłości bliźniego, szacunku dla innych (w reklamie wymienieni są uchodźcy, mniejszości seksualne, Żydzi)” – czytamy w odpowiedzi. „Twórcy reklamy nie chcieli wyśmiewać postaci Jezusa, jak czytamy w opisie skargi, ale chcieli pokazać, że nauczanie Jezusa to nauczanie o miłości, której w dzisiejszych czasach, pełnych nietolerancji, tak bardzo brakuje. Reklama ma na celu zwrócenie uwagi na rozbieżność między nauką Jezusa a tym, jak wybiórczo jest ona często traktowana” – wyjaśnił skarżony.

Zespół Orzekający uznał, że w reklamie przekroczono dopuszczalne granice obyczajowości. Zdaniem KER, „wyszydzanie/wyśmiewanie symboli religijnych nosi znamiona dyskryminacji przekonań religijnych”. Zespół Orzekający podkreślił również, że „media mają wyjątkową rolę opiniotwórczą, dlatego odniesienia do treści i symboli religijnych w przekazach reklamowych powinna cechować szczególna staranność i wrażliwość”. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj