Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Umiejętność współpracy w zespole oraz zarządzanie czasem to kluczowe kompetencje przyszłości. jakie będą najbardziej potrzebne i przydatne kompetencje przyszłości, jakie formy będą pozwalały na ich dostarczenie przez pracodawców i skuteczne wdrożenie przez zatrudnionych czy jak przyszłość obszaru rozwoju kompetencji pracowników widzą specjaliści hr – m.in. na takie pytania odpowiada raport „kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?”. z badania przeprowadzonego przez nowe motywacje oraz mobile institute wynika, że największa liczba pracowników jako najbardziej kluczową kompetencję potrzebną w przyszłości wskazała umiejętność współpracy w zespole. jest to aż 18 proc. badanych. kolejno 16 proc. uznało za ważne obsługę klienta, a 12 proc. – zarządzanie projektami. najwięcej uczestniczek badania wskazało zarządzanie czasem i stresem – było to kolejno 20 proc. i 19 proc. wśród uczestników natomiast najczęściej wskazywanym obszarem była komunikacja interpersonalna – 20 proc. twórcy badania sygnalizują, że według specjalistów hr najważniejszy będzie rozwój kompetencji miękkich (32 proc.), innowacje w biznesie (28 proc.) oraz nauka języków obcych (26 proc.). ich zdaniem najmniej popularne będzie natomiast przywództwo w organizacji (3 proc.). wykres: najbardziej popularna tematyka form rozwojowych w przyszłości według specjalistów hrźródło: nowe motywacje i mobile institute. jak wskazują twórcy raportu, wśród pracowników hr w ciągu najbliższych trzech lat najbardziej poszukiwaną tematyką form rozwojowych będzie komunikacja (40 proc.). dalej znalazła się nauka empatii (30 proc.) oraz zarządzanie (30 proc.) – w tym zarządzanie stresem, organizacją czasu oraz zmianami w firmach. z badania wynika, że formy rozwojowe będą sukcesywnie ewoluowały w kierunku mieszanych, czyli łączących wymiar zdalny oraz stacjonarny. jak zauważają twórcy raportu, pracownicy aktualnie nie wiedzą jeszcze, z których form online powinni korzystać. nadal wybierają szkolenia stacjonarne, ale na znaczeniu zyskują już formy mieszane. jako najpopularniejszą formę online wskazano webinar – takiej odpowiedzi udzieliło 40 proc. respondentów. wykres: ocena form rozwojowych w przyszłości zdaniem hrźródło: nowe motywacje i mobile institute. jak wskazują twórcy badania, specjaliści hr widzą przyszłość form rozwojowych przede wszystkim w silniejszej koncentracji na pracowniku w całym cyklu życia w organizacji (54 proc.). ich zdaniem istotnym elementem będzie również wprowadzanie elastyczności i zwinności do wszystkich obszarów hr (52 proc.). wykres: kierunek form rozwojowych według hr-uźródło: nowe motywacje i mobile institute. z badania wynika, że zarówno dla pracowników, jak i dla specjalistów hr najistotniejsze w przyszłości będzie zwiększanie wiedzy branżowej posiadanej przez prowadzących szkolenia. hr-owcy najniżej ocenili stwierdzenie, że „kompetencje będą mocniej skoncentrowane na rozwoju miękkich umiejętności, niż specjalistycznych”. wykres: ocena form rozwojowych w przyszłości przez pracowników i hrźródło: nowe motywacje i mobile institute. według badanych pracowników na rynku szkoleniowym najbardziej brakuje trenerów z dużą wiedzą i doświadczeniem, a także szkoleń z języków obcych – dowiadujemy się. według pracowników hr największymi brakami na rynku szkoleń są obecnie niedostateczna certyfikacja kursów oraz ich skuteczność. z badania wynika także, że od trenera przyszłości będzie oczekiwać się umiejętności budowania procesów rozwojowych, zamiast jednorazowych rozwiązań oraz posiadania praktycznych doświadczeń. istotna, według hr-owców, będzie nie tylko wiedza biznesowa, ale także psychologiczna. (bs). o badaniu:badanie „kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?” zostało zrealizowane na przełomie roku 2021/2022 roku przez mobile institute z wykorzystaniem metody cawi. badanie przeprowadzono na dwóch grupach respondentów w wieku 18+: pracownicy korporacji (z naciskiem na pracowników dużych korporacji) oraz pracownicy działu hr. w badaniu udział wzięło 2275 respondentów.
Jakie będą najbardziej potrzebne i przydatne kompetencje przyszłości, jakie formy będą pozwalały na ich dostarczenie przez pracodawców i skuteczne wdrożenie przez zatrudnionych czy jak przyszłość obszaru rozwoju kompetencji pracowników widzą specjaliści HR – m.in. na takie pytania odpowiada raport „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?”.
Z badania przeprowadzonego przez Nowe Motywacje oraz Mobile Institute wynika, że największa liczba pracowników jako najbardziej kluczową kompetencję potrzebną w przyszłości wskazała umiejętność współpracy w zespole. Jest to aż 18 proc. badanych. Kolejno 16 proc. uznało za ważne obsługę klienta, a 12 proc. – zarządzanie projektami.
Najwięcej uczestniczek badania wskazało zarządzanie czasem i stresem – było to kolejno 20 proc. i 19 proc. Wśród uczestników natomiast najczęściej wskazywanym obszarem była komunikacja interpersonalna – 20 proc.
Twórcy badania sygnalizują, że według specjalistów HR najważniejszy będzie rozwój kompetencji miękkich (32 proc.), innowacje w biznesie (28 proc.) oraz nauka języków obcych (26 proc.). Ich zdaniem najmniej popularne będzie natomiast przywództwo w organizacji (3 proc.).

Wykres: Najbardziej popularna tematyka form rozwojowych w przyszłości według specjalistów HR
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Jak wskazują twórcy raportu, wśród pracowników HR w ciągu najbliższych trzech lat najbardziej poszukiwaną tematyką form rozwojowych będzie komunikacja (40 proc.). Dalej znalazła się nauka empatii (30 proc.) oraz zarządzanie (30 proc.) – w tym zarządzanie stresem, organizacją czasu oraz zmianami w firmach.
Z badania wynika, że formy rozwojowe będą sukcesywnie ewoluowały w kierunku mieszanych, czyli łączących wymiar zdalny oraz stacjonarny.
Jak zauważają twórcy raportu, pracownicy aktualnie nie wiedzą jeszcze, z których form online powinni korzystać. Nadal wybierają szkolenia stacjonarne, ale na znaczeniu zyskują już formy mieszane. Jako najpopularniejszą formę online wskazano webinar – takiej odpowiedzi udzieliło 40 proc. respondentów.

Wykres: Ocena form rozwojowych w przyszłości zdaniem HR
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Jak wskazują twórcy badania, specjaliści HR widzą przyszłość form rozwojowych przede wszystkim w silniejszej koncentracji na pracowniku w całym cyklu życia w organizacji (54 proc.). Ich zdaniem istotnym elementem będzie również wprowadzanie elastyczności i zwinności do wszystkich obszarów HR (52 proc.).

Wykres: Kierunek form rozwojowych według HR-u
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Z badania wynika, że zarówno dla pracowników, jak i dla specjalistów HR najistotniejsze w przyszłości będzie zwiększanie wiedzy branżowej posiadanej przez prowadzących szkolenia. HR-owcy najniżej ocenili stwierdzenie, że „kompetencje będą mocniej skoncentrowane na rozwoju miękkich umiejętności, niż specjalistycznych”.

Wykres: Ocena form rozwojowych w przyszłości przez pracowników i HR
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Według badanych pracowników na rynku szkoleniowym najbardziej brakuje trenerów z dużą wiedzą i doświadczeniem, a także szkoleń z języków obcych – dowiadujemy się. Według pracowników HR największymi brakami na rynku szkoleń są obecnie niedostateczna certyfikacja kursów oraz ich skuteczność.
Z badania wynika także, że od trenera przyszłości będzie oczekiwać się umiejętności budowania procesów rozwojowych, zamiast jednorazowych rozwiązań oraz posiadania praktycznych doświadczeń. Istotna, według HR-owców, będzie nie tylko wiedza biznesowa, ale także psychologiczna. (bs)
O badaniu:
Badanie „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?” zostało zrealizowane na przełomie roku 2021/2022 roku przez Mobile Institute z wykorzystaniem metody CAWI. Badanie przeprowadzono na dwóch grupach respondentów w wieku 18+: pracownicy korporacji (z naciskiem na pracowników dużych korporacji) oraz pracownicy działu HR. W badaniu udział wzięło 2275 respondentów.