.

1/3 Polaków regularnie mierzy się z nadmiarem zawodowych obowiązków. Jakie formy odpoczynku wybierają?

dodano: 
28.10.2022
komentarzy: 
0

1/3 Polaków regularnie mierzy się z nadmiarem codziennych zawodowych zadań, a tylko 1 na 4 badanych sądzi, że ich pracodawca troszczy się o to, by się nie przepracowywali. W obliczu natłoku zadań i stresu Polacy sięgają po różne formy odpoczynku – wynika z badania Pracuj.pl Praca w czasach zmian”.

Z badania wynika, że 63 proc. Polaków lubi swoją obecną pracę. Najrzadziej jednak sympatię wobec miejsca pracy wyrażają młodsi pracownicy – 56 proc. osób w wieku 18-24 lata oraz 59 proc. w wieku 25-34 lata zadeklarowało, że czerpie satysfakcję z wykonywania zadań w obecnej pracy.

51 proc. kobiet i ponad 38 proc. mężczyzn często lub bardzo często z niecierpliwością czeka na zakończenie pracy.

Ponad 1/3 Polaków, z czego 4 na 10 przedstawicieli młodszych pokoleń, odczuwa niechęć wobec pracy – pokazało badanie. Przyczyną jest zmęczenie bieżącymi zadaniami, które często lub bardzo często czuje 36 proc. respondentów. Okazuje się, że szczególnie często wykazują się tym kobiety (41 proc.). 34 proc. pracowników regularnie ma poczucie przeładowania codziennymi obowiązkami zawodowymi.

Okazuje się, że tylko 35 proc. badanych uważa, że pracodawca dba o ich równowagę między życiem osobistym a pracą, a jedynie 25 proc. twierdzi, że dba o to, by się nie przepracowywali.

1 na 3 Polaków często odczuwa silną chęć odcięcia się od tematów zawodowych – wynika z badania. Najmłodsi pracownicy mają taką potrzebę najczęściej (43 proc.), a najstarsi – po 55. Roku życia – najrzadziej (24 proc.).

Najczęstszą formą odpoczynku po pracy jest dla Polaków oglądanie seriali lub dobrych filmów – taki sposób relaksu wskazało 69 proc. badanych. 6 na 10 badanych wybiera z kolei słuchanie muzyki, a 2/3 – czytanie książek.

Wśród najczęściej wybieranych form odpoczynku pojawiają się także realne spotkania i kontakty: 61 proc. badanych decyduje się na spędzanie czasu z rodziną, a 57 proc. spotyka się ze znajomymi. Spotkania na żywo jako sposób relaksu wciąż pojawiają się w deklaracjach badanych częściej od korzystania z mediów społecznościowych, które wskazało 55 proc. respondentów.  

Badanie pokazało także różnice w preferowanych formach odpoczynku w przypadku kobiet i mężczyzn. Kobiety chętniej spotykają się na żywo z rodziną i przyjaciółmi niż mężczyźni. Panie cenią też jednak relaks w domu, podczas oglądania filmu lub serialu (74 proc.).  2/3 Polek odpoczywa, czytając książkę czy spędzając czas z rodziną i dziećmi. Taki sam odsetek (64 proc.) kobiet odpoczywa zarówno w gronie znajomych, jak i korzystając z mediów społecznościowych. Badanie pokazało, że kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z social mediów.

Najmłodsi badani, czyli osoby w wieku 18-24 lata, najczęściej relaksują się podczas oglądania filmów (68 proc.). Nieco starsi respondenci (25-34 lata) wybierają ten sposób odpoczynku jeszcze częściej.  Z kolei Polacy między 35. a 44. rokiem życia najczęściej wybierają spędzanie czasu z rodziną i dziećmi.

Polacy zwracają uwagę na odpoczynek także w ciągu dnia pracy. 79 proc. badanych robi to podczas przerw na kawę czy drugie śniadanie. Okazuje się, że 6 na 10 osób uważa, że rozpoczęcie dnia pracy od dobrej kawy wprowadza ich w pozytywny nastrój. Jak przekazują autorzy raportu, inną popularną formą odpoczynku w trakcie godzin pracy są przerwy na obiad – które przynajmniej raz na jakiś czas robi sobie 58 proc. respondentów. Co drugi badany jest zdania, że służą one budowaniu lepszych relacji ze współpracownikami, a 6 na 10 osób twierdzi, że smaczny posiłek w godzinach pracy potrafi ich wprawić w dobry nastrój.

Badanie pokazało także, że w skutecznym odpoczynku po pracy dużą rolę mogą odgrywać pracodawcy, oferując benefity związane z realizacją pasji lub ułatwiające relaks.

Jako najbardziej atrakcyjne badani wskazywali dodatkowe dni wolne dni – wybrało je 67 proc. respondentów. Dalej wskazano zniżki na podróże w ciekawe zakątki świata (41 proc.) oraz kartę sportową, a także vouchery do instytucji kultury (30 proc.) oraz do restauracji (29 proc.).

(mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin