Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
9 nowych partnerów i 55 dobrych praktyk. na spotkaniu z okazji ogłoszenia vi edycji raportu „odpowiedzialny biznes 2007. dobre praktyki” 31 marca forum odpowiedzialnego biznesu przyjęło do grona swoich partnerów 9 firm. wśród partnerów strategicznych znalazły się firmy: l’oréal, bayer, fortis bank, janssen-cilag, upc i deloitte. partnerami fob-u zostały także przedsiębiorstwa – wbk i pkp cargo, a partnerem wspierającym forum został gemius. następnie mirella panek-owsiańska, dyrektorka generalna fob-u, przedstawiła firmy wyróżnione w poszczególnych kategoriach raportu. zaznaczyła przy tym, że w dokumencie nie uwzględniono praktyk, które już wcześniej zostały opisane w poprzednich edycjach raportu, jeśli nie zaszły w nich znaczące zmiany. z raportu wykluczono także praktyki filantropijne. spośród 130 nadesłanych przykładów wybrano 55 dobrych praktyk 41 firm. najwięcej – 24 praktyki znalazły się w obszarze „biznes a społeczeństwo”. 9 przykładów dotyczyło działań wobec pracowników, obszar „biznes a rynek” to 14 praktyk, natomiast 8 firm przedstawiło działania dotyczące środowiska naturalnego. raport „odpowiedzialny biznes w polsce 2007. dobre praktyki” w wersji pdf. oraz wyszukiwarka dobrych praktyk dostępne są na portalu wnioski dotyczące raportu były następujące: – więcej firm włącza pracowników w swoje działania społeczne, w różne formy edukacji– większe jest wsparcie partnerów biznesowych przez firmy– częściej inwestuje się w produkty ekologiczne– coraz popularniejsza jest edukacja w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. po zaprezentowaniu praktyk bolesław rok podsumował miniony rok. zauważył, że choć 10 lat temu csr kojarzył się z poprzednim ustrojem, to obecnie jest istotną częścią biznesu. pokazał on pięć kierunków rozwoju csr-u: – społeczny, który odnosi się do partnerstwa firm i organizacji pozarządowych– systemowy, który dotyczy doskonalenia systemów zarządzania– rynkowy, który związany jest ze wspieraniem sprzedaży poprzez działania pr-owskie– ekologiczny, którego zwolennicy nie utożsamiają csr-u z ochroną środowiska– publiczny, gdy rząd zaczyna przejmować pewne instrumenty csr-owe. jego zdaniem najlepiej z tych kierunków rozwija się obszar społeczny, natomiast wciąż brakuje liderów csr-u w polskim biznesie. następnie mirella panek-owsiańska zaprosiła do dyskusji przedstawicieli mediów. wzięli w niej udział: kazimierz krupa, red. naczelny magazynu forbes, robert lidke, red. naczelny gazety prawnej, paweł rabiej z harvard business review i jarosław horodecki z manager magazin. panek-owsiańska zauważyła, że w 2008 w porównaniu z 2004 pojawiło się 4 razy więcej tekstów poświęconych tematyce csr-owej, zapytała więc o to, czy media mogą wpływać na csr. kazimierz krupa zaznaczył, że jedną z nadrzędnych idei jego magazynu jest upowszechnianie roli liderów w rozwoju społeczności lokalnej i globalnej oraz pozytywnych przykładów. mało jednak jest case’ów firmowych, które pokazywałyby, w jaki sposób csr przekłada się na zwiększenie wartości firmy i wpisuje się w jej strategię. poparł go horodecki, którego zdaniem csr to nie – jak często wynika z case’ów nadsyłanych do redakcji przez firmy – działania charytatywne, ale też sposób prowadzenia kontaktów z kontrahentami, zarządzanie firmą, etyka prowadzenia biznesu. robert lidke zaznaczył, że csr opłaca się firmom, bo dzięki wprowadzaniu działań odpowiedzialnych społecznie, zyskują one w oczach potencjalnych pracowników i konsumentów. wszyscy redaktorzy przyznali, że dziennikarze w ich redakcjach są przygotowani merytorycznie do pisania o csr, ale bardzo rzadko udaje się od firm uzyskać takie opisy przeprowadzonych działań, które wpisywałby się w strategię firmy i praktykę zarządzania nią. case’y mają często przekaz pr-owy – zaznaczył lidke. jego zdaniem korzystniej byłoby, żeby miały one charakter edukacyjny. horodecki dodał, że najlepiej byłoby, gdyby pokazywały one, że przyniosły dla firmy skutek biznesowy, finansowy, a nie wizerunkowy. krupa zaznaczył, że działalność charytatywna nie jest celem żadnego przedsiębiorstwa, a celem tym jest wypracowywanie zysków i mnożenie środków, dlatego należy pokazywać, jak na to mogą wpływać pozytywne praktyki csr-owe. (kk).
Na spotkaniu z okazji ogłoszenia VI edycji raportu „Odpowiedzialny biznes 2007. Dobre praktyki” 31 marca Forum Odpowiedzialnego Biznesu przyjęło do grona swoich partnerów 9 firm. Wśród partnerów strategicznych znalazły się firmy: L’Oréal, Bayer, Fortis Bank, Janssen-Cilag, UPC i Deloitte. Partnerami FOB-u zostały także przedsiębiorstwa – WBK i PKP Cargo, a partnerem wspierającym Forum został Gemius.
Następnie Mirella Panek-Owsiańska, dyrektorka generalna FOB-u, przedstawiła firmy wyróżnione w poszczególnych kategoriach raportu. Zaznaczyła przy tym, że w dokumencie nie uwzględniono praktyk, które już wcześniej zostały opisane w poprzednich edycjach raportu, jeśli nie zaszły w nich znaczące zmiany. Z raportu wykluczono także praktyki filantropijne.
Spośród 130 nadesłanych przykładów wybrano 55 dobrych praktyk 41 firm. Najwięcej – 24 praktyki znalazły się w obszarze „Biznes a społeczeństwo”. 9 przykładów dotyczyło działań wobec pracowników, obszar „Biznes a rynek” to 14 praktyk, natomiast 8 firm przedstawiło działania dotyczące środowiska naturalnego.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2007. Dobre praktyki” w wersji pdf. oraz wyszukiwarka Dobrych Praktyk dostępne są na portalu www.odpowiedzialnybiznes.pl.
Kluczowe wnioski dotyczące raportu były następujące:
– więcej firm włącza pracowników w swoje działania społeczne, w różne formy edukacji
– większe jest wsparcie partnerów biznesowych przez firmy
– częściej inwestuje się w produkty ekologiczne
– coraz popularniejsza jest edukacja w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa.
Po zaprezentowaniu praktyk Bolesław Rok podsumował miniony rok. Zauważył, że choć 10 lat temu CSR kojarzył się z poprzednim ustrojem, to obecnie jest istotną częścią biznesu. Pokazał on pięć kierunków rozwoju CSR-u:
– społeczny, który odnosi się do partnerstwa firm i organizacji pozarządowych
– systemowy , który dotyczy doskonalenia systemów zarządzania
– rynkowy, który związany jest ze wspieraniem sprzedaży poprzez działania PR-owskie
– ekologiczny, którego zwolennicy nie utożsamiają CSR-u z ochroną środowiska
– publiczny, gdy rząd zaczyna przejmować pewne instrumenty CSR-owe.
Jego zdaniem najlepiej z tych kierunków rozwija się obszar społeczny, natomiast wciąż brakuje liderów CSR-u w polskim biznesie.
Następnie Mirella Panek-Owsiańska zaprosiła do dyskusji przedstawicieli mediów. Wzięli w niej udział: Kazimierz Krupa, red. naczelny magazynu Forbes, Robert Lidke, red. naczelny Gazety Prawnej, Paweł Rabiej z Harvard Business Review i Jarosław Horodecki z Manager Magazin. Panek-Owsiańska zauważyła, że w 2008 w porównaniu z 2004 pojawiło się 4 razy więcej tekstów poświęconych tematyce CSR-owej, zapytała więc o to, czy media mogą wpływać na CSR. Kazimierz Krupa zaznaczył, że jedną z nadrzędnych idei jego magazynu jest upowszechnianie roli liderów w rozwoju społeczności lokalnej i globalnej oraz pozytywnych przykładów. Mało jednak jest case’ów firmowych, które pokazywałyby, w jaki sposób CSR przekłada się na zwiększenie wartości firmy i wpisuje się w jej strategię. Poparł go Horodecki, którego zdaniem CSR to nie – jak często wynika z case’ów nadsyłanych do redakcji przez firmy – działania charytatywne, ale też sposób prowadzenia kontaktów z kontrahentami, zarządzanie firmą, etyka prowadzenia biznesu.
Robert Lidke zaznaczył, że CSR opłaca się firmom, bo dzięki wprowadzaniu działań odpowiedzialnych społecznie, zyskują one w oczach potencjalnych pracowników i konsumentów. Wszyscy redaktorzy przyznali, że dziennikarze w ich redakcjach są przygotowani merytorycznie do pisania o CSR, ale bardzo rzadko udaje się od firm uzyskać takie opisy przeprowadzonych działań, które wpisywałby się w strategię firmy i praktykę zarządzania nią. Case’y mają często przekaz PR-owy – zaznaczył Lidke. Jego zdaniem korzystniej byłoby, żeby miały one charakter edukacyjny. Horodecki dodał, że najlepiej byłoby, gdyby pokazywały one, że przyniosły dla firmy skutek biznesowy, finansowy, a nie wizerunkowy. Krupa zaznaczył, że działalność charytatywna nie jest celem żadnego przedsiębiorstwa, a celem tym jest wypracowywanie zysków i mnożenie środków, dlatego należy pokazywać, jak na to mogą wpływać pozytywne praktyki CSR-owe. (kk)