Barometr CSR, czyli nowe oblicze polskiego konsumenta

dodano: 
11.09.2013
komentarzy: 
0

88 proc. Polaków jest zadowolonych z podejmowanych przez firmy działań na rzecz społeczeństwa i środowiska. Według 78 proc. organizacje zaangażowane w działania prospołeczne są bardziej godne zaufania. Jednocześnie 2/3 Polaków chciałoby wiedzieć o tych inicjatywach więcej – wynika z raportu Barometr CSR ogłoszonego na wtorkowej konferencji zorganizowanej przez SGS Polska, której patronem medialnym było PRoto.pl.

Idea corporate social responsibility zyskuje coraz większe znaczenie. W kontekście planowania strategii w tym obszarze, firmy oraz częściej zadają sobie pytanie o stosunek konsumentów do prospołecznych działań przedsiębiorstw. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom firm, w czerwcu i lipcu 2013 roku Dom Badawczy Maison oraz SGS Polska przeprowadziły badanie mające na celu zrozumienie podejścia Polaków do społecznej odpowiedzialności biznesu. W ankiecie wzięło udział 1055 respondentów w wieku 18-55 lat. Kluczowe wyniki badań omówione zostały na wczorajszej konferencji.

Podczas spotkania analizowane były światowe praktyki w budowaniu marki i angażowaniu konsumentów w realizację strategii CSR oraz case study polskiej akcji „Podziel się posiłkiem”. Swoimi spostrzeżeniami podzielili się Małgorzata Greszta z SGS Polska i Przemek Pohrybieniuk z firmy Danone.

W drugiej części konferencji przedstawiono wstępny raport z pierwszej edycji badania Barometr CSR. Wyniki oraz ich znaczenie dla działań podejmowanych przez firmy w aspekcie odpowiedzialnego biznesu omówiły Małgorzata Greszta i Dominika Maison.

Jak wynika z raportu, Polacy w większości uważają, iż jedną z powinności firm jest podejmowanie działań na rzecz społeczności i środowiska. Takie zaangażowanie odbiera pozytywnie 62 proc. respondentów (wobec 35 proc. nastawionych neutralnie i 3 proc. negatywnie). Dla 76 proc. z nich stanowi to zachętę do zakupu produktów lub skorzystania z usług tych przedsiębiorstw, prawie tyle samo dzieli się pozytywną opinią o firmie z innymi osobami, a 55 proc. wyraża chęć pracy w instytucji zaangażowanej w CSR.

„Polskie społeczeństwo powoli dojrzewa do akceptacji prospołecznych działań firm. Widać to w odczuciach konsumentów, które są coraz bardziej pozytywne” – stwierdziła Dominika Maison. Wtórowała jej Małgorzata Reszta, która zauważyła, że polskich konsumentów cechuje myślenie całościowe: jeśli firma działa na korzyść społeczeństwa, także jej produkty i usługi muszą cechować się lepszą jakością. Jak stwierdzili paneliści, największym zaskoczeniem była chęć poszerzania wiedzy o CSR-ze, jaką wyrazili ankietowani. Ponad jedna czwarta z nich przyznała, że ich wiedza jest raczej niewielka lub bardzo mała. 14 proc. respondentów chciałoby wiedzieć znacznie więcej, a 52 proc. oczekuje od przedsiębiorców nieco więcej informacji na temat ich działalności społecznej.

„U polskich konsumentów coraz widać wyraźne uwrażliwienie na problemy, przede wszystkich lokalne. Klient staje się »piątą władzą«, której zdanie firmy muszą respektować” – powiedziała Agata Gruszecka-Tieśluk z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Celem badania, jak i samej konferencji, było przybliżenie opinii różnych profili polskich konsumentów na temat odpowiedzialnego biznesu i komunikowania o prowadzonych w tym zakresie działaniach. W oparciu o wyniki badania zdefiniowano sześć profili konsumenckich, różniących się podejściem do działań CSR: Spełnieni Realiści, Wrażliwi Intelektualiści, Eko-Pragmatycy, Pasywni Pozerzy, Wykluczeni Frustraci i Korpo-Egoiści.

„Chcemy regularnie pytać polskich konsumentów, co sądzą o zaangażowaniu firm, które działania są ich zdaniem najważniejsze i jakie mają oczekiwania w zakresie raportowania wyników strategii CSR. Spotkanie miało zachęcić do wspólnej dyskusji na temat wniosków płynących z obrazu polskiego konsumenta w aspekcie działań CSR” – podsumowała Małgorzata Greszta, Sustainability Services Manager SGS Polska. (jl)

 

Chcesz podszkolić swoje umiejętności i wiedzę nt. CSR, zapisz się na kurs internetowy. Zdobywaj nową wiedzę bez wychodzenia z domu

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin