.

 

Biznes społecznie zaangażowany

dodano: 
06.12.2006
komentarzy: 
0

W poniedziałek, 4 grudnia, przed galą wręczenia nagród Filary Polskiej Gospodarki przyznawanych przez Puls Biznesu, odbyła się konferencja poświęcona etyce w biznesie i CSR-owi. Jej tematem był biznes społecznie zaangażowany oraz miejsce etyki i odpowiedzialnego biznesu w strategii przedsiębiorstw. W pierwszym panelu dyskusyjnym, dotyczącym standardów etycznych przedsiębiorców i przedsiębiorstw, uczestniczyli: Henryka Bochniarz, Prezydent PKPP Lewiatan, profesor dr hab. Wojciech Gasparski, Dyrektor Centrum Etyki Biznesu, Justyna Piszczek, kierownik ds. programów odpowiedzialności społecznej Grupy Żywiec, Dorota Zdun-Angotti, wiceprezes zarządu Coface Poland Credit Management Services, Piotr Matysik Prezes Zarządu Marketplanet oraz Michał Przybyłowski z Polskiego Forum Corporate Governance.

Rozmowę poprowadził Damian Kuraś, dziennikarz ekonomiczny TVN24. Henryka Bochniarz podkreśliła, że sektor prywatny w Polsce dopiero buduje swoją rolę społeczną i jest to grupa niestety nie najlepiej postrzegana. Niemniej, realizacja działań z zakresu społecznej odpowiedzialności pomaga w ich funkcjonowaniu i zmianie wizerunku. Należy jednak pamiętać, że etyka to nie tylko zasady, ale też wpływ na koszty – nieetyczne postępowanie skutkuje brakiem efektywności w działaniach przedsiębiorstwa. Justyna Piszczek z Grupy Żywiec zwróciła uwagę na zaufanie i dobrą opinię, jakimi cieszą się firmy realizujące kompleksowe działania CSR-owe, obejmujące zarówno pracowników, jak i troskę o środowisko.

Dorota Zdun-Angotti reprezentująca Coface, firmę windykacyjną, przedstawiła odpowiedź firm finansowych na powszechne stereotypy o ich nieetycznym postępowaniu – jest nią opracowany przez kilka stowarzyszeń swoisty dekalog etycznego postępowania tych firm. Michał Przybyłowski z Polskiego Forum Corporate Governance powiedział, że na rynkach rozwiniętych coraz powszechniejsze staje się inwestowanie w spółki etyczne. Przypuszcza się więc, że i w Polsce wzrośnie procent finansistów kierujący się kryteriami etycznymi przy wyborze inwestycji. Prof. Wojciech Gasparski podkreślił ogromną rolę szefa firmy i zarządu w podejmowaniu decyzji o zaangażowaniu się w firmy w działania z zakresu CSR. W jego ocenie skrót CEO można nie tylko rozwinąć jako Chief Executive Officer, ale też Chief Ethics Officer.

Drugi blok konferencji był poświęcony zaangażowaniu społecznemu w regionach. Jako pierwsza głos zabrała Mirella Panek-Owsiańska, Dyrektorka Generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która zaprezentowała działania FOB-u. Noemi Gryczko, specjalista ds. Global Compact z UNDP, przedstawiła projekt Fundusz Grantowy dla Płocka, a Justyna Piszczek opowiedziała uczestnikom konferencji o Koalicji Marek Ziem Górskich. Natomiast Krzysztof Kaczmar, Dyrektor Fundacji Bankowej im. L. Kronenberga, zaprezentował 10-letnie działania fundacji, zwłaszcza w realizacji programów edukacji ekonomicznej i przedsiębiorczości.

Prezentacje zakończyły się dyskusją na temat zaangażowania społecznego firm w regionach i podejścia biznesu do działań na rzecz społeczności lokalnych. Wzięli w niej udział: dr Bolesław Rok z FOB-u, Kamil Wyszkowski, Koordynator Global Compact w Polsce, Krzysztof Kaczmar z Fundacji Kronenberga i Justyna Piszczek z Grupy Żywiec. Dyskutujący byli zgodni, że firmy w swojej działalności muszą łączyć dwa aspekty – ekonomiczny i społeczny, a wszelkie działania CSR podejmowane przez nie powinny być oceniane pod względem skuteczności – niezależnie od tego, co będzie mierzone, np. nakłady na te działania, czy liczba zaangażowanych w projekty osób. Wskazano również, że dobre projekty odpowiedzialności społecznej biznesu rozwijają się i niejako same przyciągają współpracowników i sponsorów. (asz)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin