Bo chodzi o to, by język giętki...

dodano: 
21.02.2013
komentarzy: 
0

 

Dziś Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Właśnie rusza kampania „Język polski jest ą-ę”, a już teraz można zapoznać się z wynikami badania „Polacy a używanie znaków diakrycznych”, które przeprowadziło ARC Rynek i Opinia.

Raport pokazuje, że aż 63 proc. Polaków nie zawsze dba o poprawność językową swoich wypowiedzi ustnych, a niemal co druga osoba nie przykłada wagi do poprawności swoich wypowiedzi pisemnych. Co ciekawe, w każdej z tych dwóch opcji, to kobiety okazują się staranniejsze. Mimo że 64 proc. Polaków jest zdania, że język polski od innych języków wyróżniają znaki diakrytyczne, to co piąta osoba ich nie używa, bo nie widzi takiej potrzeby. Aż 53 proc. naszych rodaków nie stosuje polskich znaków ze względów logistycznych, dzięki temu – jak twierdzą ankietowani – wiadomości pisze się o wiele szybciej (53 proc. wskazań). 25 proc. badanych stwierdziło, że „szkoda im czasu”. Najmniej takich znaków używamy, pisząc SMS-y, czatując, używając Gadu-Gadu czy komunikując się w portalach społecznościowych, na forach, pisząc bloga, e-maile, uzupełniając ankiety internetowe. W przypadku formularzy i wniosków staramy się o język dbać – wskazało tak aż 94 proc. respondentów. Podobnie jest w przypadku konkretnych sytuacji życiowych –  w pracy, w kontakcie z przełożonymi, w kontaktach biznesowych czy w szkole lub na uczelni albo w kontaktach z bankiem czy operatorem telefonii. Gorzej jest tylko w kontaktach z przyjaciółmi, znajomymi i parterem/partnerką.


Jednocześnie 48 proc. osób uważa, że stosowanie takich znaków jest wyrazem szacunku dla adresata i świadczy o dokładności nadawcy (58 proc.). Z badania wynika ponadto, że zwłaszcza ludzie młodzi rzadziej zwracają uwagę na poprawność językową. Największy odsetek odpowiedzi „nie zawsze używam” na pytanie „Jak często używasz znaków diakrytycznych?” mamy w grupie osób w wieku 15-24 lat. Wraz z wiekiem ten odsetek maleje – do 14 proc. w grupie wiekowej 45-59 lat.  Jak podkreślają autorzy badania, część społeczeństwa nie ma świadomości, że używanie znaków diakrytycznych jest ważne i trzeba to zmienić.

Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadów internetowych w dniach 23-28 stycznia 2013 roku na ogólnopolskiej próbie N=519 respondentów.

Kampania „Język polski jest ą-ę” została przygotowana przez spółki grupy komunikacji marketingowej Ogilvy & Mather: Ogilvy & Mather Advertising, Ogilvy PR, Ogilvy Interactive oraz RedWorks. Ze strony zespołu Ogilvy PR zaangażowane były: Joanna Kwiatkowska (managing director), Katarzyna Ogonowska (senior account manager), Justyna Sztengreber (account executive), Monika Tomsia (account executive).(es)

 

 

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin