FACE to face z komunikacją wewnętrzną

dodano: 
06.11.2008
komentarzy: 
0

21 i 22 października w Warszawie odbyło się XII Międzynarodowe Seminarium Face 2008 „Nowoczesne strategie komunikacji”, które corocznie organizuje firma GFMP Management Consultants. Patronem medialnym wydarzenia był w tym roku portal PRoto.

Podczas wykładu głównego gość specjalny konferencji, Roger D’Aprix ze Stanów Zjednoczonych, bardzo plastycznie nakreślił obraz współczesnego świata, w którym przychodzi nam się komunikować. Według D’Aprix osoby zajmujące się komunikacją powinny sobie zdawać sprawę, w jakim otoczeniu ich komunikaty funkcjonują: pracownicy otrzymują 1500 bodźców marketingowych dziennie, mają do wyboru nawet 500 kanałów komunikacyjnych, rośnie znaczenie mediów elektronicznych – tygodniowo 18,9 godziny spędzamy online, wzrost liczby blogów o 75 tysięcy dziennie wskazuje na odwrócenie zasad komunikacji, do których byliśmy przyzwyczajeni.

Badania pokazują, że pracownicy mają w większości bardzo słabe poczucie przynależności do firmy, niskie zainteresowanie jej celami i ograniczone zaufanie do kadry zarządzającej. Komunikacja w takich warunkach nie może odbywać się zatem tak, jak dotychczas – konieczna jest nowa recepta na komunikację z pracownikami, którą D’Aprix szczegółowo opisał w swoim wykładzie oraz naszkicował w artykule opublikowanym m.in. na portalu PRoto.

Silnie związane z wątkiem sceptycyzmu pracowników było wystąpienie Piotra Kędzierskiego, szefa komunikacji w Vattenfall. Zwrócił on uwagę na kilka źródeł zjawiska, stojącego u podstaw rosnącego sceptycyzmu, które nazwał wprost corporate bullshit. Są to jego zdaniem: fałsz (komunikowanie górnolotnych misji i wizji firmy, podczas gdy praktyka działania jest z nimi całkowicie sprzeczna), pustka (pokrywanie tego, że nie ma się zbyt wiele pracownikom do powiedzenia poprzez używanie mądrych sformułowań) oraz protekcjonalne traktowanie pracowników (obrażanie inteligencji pracowników poprzez traktowanie ich jak dzieci). Taka komunikacja, zdaniem prelegenta, przynosi firmie więcej krzywdy niż pożytku, bo rodzi cynizm pracowników w stosunku do komunikacji i do firmy.

Ważnym wątkiem konferencji była kwestia roli, jaką w komunikacji z pracownikami ma do odegrania prezes firmy. Podczas prezentacji ING Banku Śląskiego pod prowokującym tytułem „Prezes też człowiek” zaprezentowano, dlaczego warto oraz, w jaki sposób przybliżać pracownikom odległego od ich codzienności prezesa i angażować go w bardzo aktywną komunikację z pracownikami. Natomiast Lars E. Svensson, Prezes Ericsson w Polsce, zwrócił uwagę na to, jak duże znaczenie dla komunikacji ma dobra relacja i zrozumienie między nim a osobą odpowiedzialną za komunikację wewnętrzną.

Uczestnicy konferencji mogli poznać nie tylko najnowsze trendy w komunikacji na świecie. Ważnym aspektem zaplanowanych case studies była ich praktyczność. Osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną w Polsce dzieliły się najlepszymi praktykami. Mars pokazał sposób, w jaki tworzy strategię komunikacji wewnętrznej oraz strategię employer branding. W prezentacji Coty szczegółowo zaprezentowana została koncepcja i przebieg spotkania firmowego, które służyło przede wszystkim zaangażowaniu pracowników w wypracowywanie rozwiązań doskonalących firmę. W case study Kompanii Piwowarskiej można było dowiedzieć się, jak optymalizowane są narzędzia komunikacji wewnętrznej, żeby jak najlepiej realizowały zakładane cele oraz odpowiadały na potrzeby pracowników.

Na zakończenie Bogdan Dąbrowski, managing consultant w GFMP Management Consultants, który otworzył konferencję swoim wykładem o przygotowywaniu komunikacji wewnętrznej do trudnych czasów, podsumował tegoroczne seminarium optymistycznie. Zwrócił uwagę, że zarówno prezentacje wykładowców, jak i rozmowy z uczestnikami, dają poczucie, że komunikacja wewnętrzna znowu jest na fali wznoszącej. Z punktu widzenia osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną nie należy też obawiać się wiszącego nad światem kryzysu, bo w trudnych czasach komunikacja wewnętrzna będzie szczególnie istotna i będzie nabierała, a nie traciła na znaczeniu.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin