.

 

Jak pandemia wpłynęła na marketing? Podsumowanie Polzak Marketing 2020!

dodano: 
22.06.2020
komentarzy: 
0

Jak pandemia wpłynęła ma działania marketingowe? – między innymi o tym dyskutowano podczas kolejnej edycji konferencji Polzak Marketing, która odbyła się 19 czerwca 2020 roku. Tematem wydarzenia był marketing w obliczu pandemii, a konferencję z uwagi na pandemię zorganizowano w formacie online.

Wydarzenie otworzyli Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR, oraz Andrzej Zawistowski, członek zarządu PSML. Jak podkreślali, kryzys wywołany koronawirusem to sytuacja bezprecedensowa – zwykle kryzysy są chwilowe, można też przewidzieć ich konsekwencje, a teraz jest inaczej. Mamy do czynienia z sytuacją długotrwałą, której zakończenia nie da się przewidzieć i która oddziałuje na wszystkich – negatywnie wpływa i na podaż, i na popyt. Pojawiają się też sprzeczne prognozy, a brak podobnych doświadczeń w przeszłości sprawia, że próby przewidywania przyszłości to „wróżenie z fusów” – mówili.

Konferencję rozpoczęło wystąpienie dr. hab. Marcina Błaszaka pt. „Mózg w czasach zmiany”. Naukowiec mówił o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu w zmiennych okolicznościach, z jakimi mamy do czynienia m.in. w okresie pandemii. Opowiedział m.in. o tym, jak działa obwód pragnienia czy czym jest błąd przewidywania nagrody, czyli zbyt duże oczekiwania, a niewielka nagroda, skutkująca rozczarowaniem.

W czasie wystąpienia naukowiec mówił też o tym, że sytuacja wywołana przez COVID-19 nie jest dla nas miła, ale może wpłynąć na przewartościowanie pewnych rzeczy przez społeczeństwo.

Dr hab. Błaszak opowiedział o funkcjonowaniu w ludzkim mózgu sieci wykonawczej i sieci stanu spoczynku. Choć ta pierwsza dominuje w wykonywaniu zadań zawodowych, ta druga ma kluczowe znaczenie dla efektywności pracy. Kognitywista i biolog podkreślał, że mózg w czasie wolnym nie jest nieaktywny – wręcz przeciwnie. Sieć stanu spoczynku odpowiada za cztery obszary: kreatywność, kategoryzację (porządkowanie informacji), mentalizację i zmysł moralny (zadawanie ważnych pytań, sumienie w mózgu, wpływające na zachowanie w biznesie).  Dr hab. Błaszak zwracał uwagę, że odpoczynek jest kluczowy dla efektywnej pracy i pracodawcy powinni mieć to na uwadze. Zbytnie obciążenie pracy wykonawczej może skutkować szybkim wypaleniem zawodowym. Odpoczynek z kolei pozwala na odstresowanie, nabranie dystansu, dostrzeżenie wartości w biznesie.

W kontekście komunikacji dr hab. Błaszak zwracał uwagę, by nie przeciążać odbiorców zbyt dużą ilością komunikatów i informacji, bo prowadzi to do ich zapominania. Nie należy też w ofercie dawać zbyt wielu opcji do wyboru, bo za bardzo obciąża to mózg odbiorcy.

Później odbyła się debata poświęcona funkcjonowaniu marek, sprzedaży, komunikacji i konsumenta w czasie i po pandemii. Dyskusję prowadził Grzegorz Markowski, dziennikarz, partner CPC Brand Consultants, a w rozmowie uczestniczyli Katarzyna Malczewska-Błaszczuk, dyrektor ds. marketingu Grupy Żywiec, Paweł Czajka, dyrektor Departamentu Zarządzania Kontraktami i Zakupami w Santander Bank Polska, oraz Michał Szaniecki, Managing Director SEAT & Cupra w Volkswagen Group. Uczestnicy debaty podkreślili, że sytuacja wywołana przez COVID-19 zmusiła firmy do niestandardowych działań i szybkiego odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Przedsiębiorstwa musiały wykazać się elastycznością i kreatywnością. Jak mówili, należy ten kryzys potraktować jako szansę, która pokazała mocną mobilizację i umiejętność adaptacji do nowych warunków, a także wzmocniła relacje w zespołach. Podkreślali, że nie należy wypierać zmian, które zaszły, trzeba natomiast zrozumieć, na czym one polegają. Zwrócili m.in. uwagę na przyspieszenie wielu procesów decyzyjnych w czasie pandemii – przyznali, że trzeba było działać szybko, więc udało się skrócić wiele ścieżek decyzyjnych i wyeliminować niepotrzebne etapy, co powinno pozostać tak także po pandemii. Ich zdaniem może to być też w przyszłości argumentem przetargowym. Dyskutujący zwrócili także uwagę na zmniejszenie dystansu w strukturach korporacyjnych oraz skupienie na celach.

W kontekście komunikacji z odbiorcami uczestnicy debaty podkreślali znaczenie empatii, wrażliwości i adekwatności działań do nowej sytuacji. Jak mówili, skupiano się na tym, co można zrobić dla konsumentów, jakie są ich potrzeby. Od dostawców – takich jak np. agencje – firmy oczekują kreatywności, niestandardowych pomysłów, niesztampowego podejścia i wysokiej jakości za pierwszym razem (by nie tracić czasu np. na poprawki w ofercie) – wynika z dyskusji.

Podsumowując konferencję, Paweł Tyszkiewicz i Andrzej Zawistowski, zwrócili uwagę, że mamy do czynienia z bezprecedensowym eksperymentem, który spowoduje zmianę hierarchii, przyspieszenie procesów i skupienie na jakości, a także uwydatni, jak ważne we współpracy jest partnerstwo i zaufanie.

Organizatorami wydarzenia byli Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, PSML - Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów i THINK MICE.

PRoto.pl było patronem medialnym konferencji. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin