Konkurencyjni ekologią

dodano: 
12.03.2008
komentarzy: 
0

11 marca, na spotkaniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, rozmawiano o tym, czy można budować przewagę konkurencyjną poprzez działania ekologiczne. W dyskusji w roli ekspertów wystąpili dr Mikołaj Józefowicz z Procter&Gamble, Agnieszka Szczepińska z Ministerstwa Środowiska, Aneta Pacek-Łopalewska z Associate Environmental Group White&Case oraz Rafał Serafin z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska, a rozmowę moderowała dyrektorka generalna Forum Mirella Panek-Owsiańska.

Na początku zapytała ona Mikołaja Józefowicza o to, czy P&G zwraca uwagę na ekologię i w jaki sposób dba o środowisko naturalne. Józefowicz zauważył, że koncern, który wytwarza produkty FMCG musi dbać o to, by miały one jak najmniejszy wpływ na środowisko. Dużą wagę przywiązuje się także do tego, by fabryki emitowały do atmosfery jak najmniej szkodliwych substancji; były swego rodzaju zamkniętymi obiegami.

Pacek-Łopalewska zwróciła uwagę, że regulacje prawne w kontekście dbałości środowisko naturalne nie dotyczą tylko hut, przemysłu ciężkiego czy chemicznego, ale wszystkich. Zauważyła też, że polskie firmy coraz częściej zgłaszają się do kancelarii, by zasięgnąć porady, czy działania przez nie podejmowane są z takimi regulacjami zgodne. Szczepińska zaś dodała, że w dążeniu do wzmocnienia konkurencyjności polskiej gospodarki ekologia nie jest dziedziną najważniejszą, lecz równoważną z rozwojem gospodarczym i społecznym. Obecnie Ministerstwo przygotowuje się do przygotowania i wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju na nadchodzące lata. 

Zdaniem Rafała Serafina Polska nie zmierza jeszcze ku rozwojowi zrównoważonemu, ale jest bardzo duże zainteresowanie ekologią i dbałością o środowisko, zwłaszcza w sferze biznesu. Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej chcą działań w sposób jak najmniej inwazyjny. Fundacja, jako organizacja grantodawcza, wspiera finansowo ideologię, ale i uczy, jak można na ekologii zarobić. Po to powstał z inicjatywy Fundacji program „Czysty Biznes”, dzięki któremu mali i średni przedsiębiorcy mogą korzystać z wiedzy „terenowych” konsultantów ds. środowiska. Ekspert podkreślił też rolę dużych koncernów, takich jak choćby Procter, które mają swoje wewnętrzne, obowiązujące globalnie, regulacje dotyczące środowiska, ale jednocześnie inspirują firmy dużo mniejsze, działające lokalnie, do podobnych działań. Zauważył także, że ekologia jest zbyt ważną sprawą, by zostawić ją tylko ekologom, a w Polsce brakuje organizacji grantodawczych dla tego sektora.

Józefowicz, zapytany o to, czy ekologia jest częścią zarządzania Procter&Gamble, wspomniał o wyprodukowanym przez koncern proszku, który pozwala na robienie prania w 30 stopniach. W ten sposób na każdym praniu oszczędza się 30 groszy, co – gdyby tak prała cała Polska – dałoby oszczędności energii warte 550 mln zł. Powiedział także o firmowych zobowiązaniach – zmniejszaniu wydzielania do atmosfery CO2, wybudowaniu konkretnej liczby fabryk w obiegu zamkniętym, wyborze dostawców, którzy działają zgodnie ze standardami ekologicznymi i społecznymi.

Na zakończenie dyskusji Panek-Owsiańska spytała o to, czy zdaniem zebranych specjalistów Polacy są świadomi ekologicznie? Zdaniem Józefowicza deklaratywne stwierdzenia o ekologii nie zgadzają się z decyzjami podejmowanymi przy sklepowej półce, kiedy najbardziej liczy się cena. Zapytany przez przedstawiciela projektu Ekostudent o to, czy da się zbudować konkurencyjność przedsiębiorstwa tylko ekologią zaznaczył, że polski konsument jest bardzo sceptyczny, dlatego oferta ekologiczna musi być połączona z inną; nie sprawdzi się sprzedawanie czegoś tylko w oparciu o ekologię.

Za przykłady przyjaznych środowisku firm podano DHL, który już niedługo wprowadzi także w Polsce kurierów, którzy – za dodatkową opłatą – będą mogli już niedługo przewozić paczki samochodami o napędzie hybrydowym i IKEA, która praktykuje pakowanie wszystkiego w płaskie paczki, których transport jest tani i zrezygnowała z rozdawania bezpłatnych siatek, które zostały zastąpione odpłatnymi torbami papierowymi.

Bolesław Rok spytał, jakie regulacje są potrzebne, by wszyscy prali w 30 stopniach. Zdaniem Józefowicza nie potrzeba do tego wdrażania nowych regulacji, wystarczy opodatkować źródła energii. Według Pacek-Łopalewskiej liczy się to, że bycie ekologicznym jest coraz bardziej trendy. Zgodzono się także, co do tego, że odpowiedzialny biznes to także edukacja konsumentów. Na zakończenie Mirella Panek zaprosiła zgromadzonych gości na spotkanie 31 marca, podczas którego będzie ogłoszony Raport Dobrych Praktyk za rok 2007. (kk)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin