Nowe technologie w komunikacji marketingowej

dodano: 
26.04.2006
komentarzy: 
4

25 kwietnia odbyło się spotkanie Klubu PR w siedzibie Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce. Jego tematami były sposoby wykorzystania nowych technologii w komunikacji marketingowej. Krzysztof Urbanowicz, prezes Mediapolis, dyrektor 5W Mignon-Media na Europę Wschodnią, autor blogu Media Cafe Polska, mówił o najnowszych technologiach i możliwościach ich wykorzystania w komunikacji marketingowej.
Jego zdaniem informacje są wszędzie, dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, bez konieczności wychodzenia z domu. Internauci korzystają z nich w inny sposób niż pozostali „konsumenci” wiadomości – wybierają je nie tylko po to, żeby przeczytać, ale też po to, by je współtworzyć.

Jak przybliżył uczestnikom spotkania Urbanowicz, Web 2.0, to trend określany mianem rewolucji, który dotyczy stron powstałych od 2005. Zakłada on, że internet jest platformą wymiany informacji, dzięki której powstaje wspólna inteligencja. Internet daje możliwość współtworzenia informacji, a internauci wierzą bardziej innym internautom niż mediom. Komentarze zostawiane pod wiadomościami mogą być także wykorzystane przez media publikujące te wiadomości do powstania nowego materiału dziennikarskiego.

Urbanowicz wskazał 10 serwisów Web 2.0 o największej oglądalności: yahoo, OhmyNews, boingboing, digg, del.icio.us, myspace.com, YouTube, flickr, craigslist, wikipedia. Omówił także 5 narzędzi Web 2.0 do wykorzystania w firmie.

1. Pierwszym z nich jest blog. Jest to strona www, na której autor umieszcza datowane wpisy wyświetlane od najnowszego. Można go założyć i upublicznić za darmo w ciągu pół godziny. na ogólnodostępnej platformie blogowej. Najlepszym rozwiązaniem dla firm jest jednak założenie swojego bloga na dedykowanym serwerze.
Blogi mają system archiwizacji wpisów, system kategoryzacji wpisów przez czytelników, zestaw polecanych przez twórców linków, czasami – możliwość wysyłania newsletterów z najnowszymi wpisami.
Blogi z regularnymi wpisami plasują się w systemach wyszukiwania wyżej niż wszystkie inne strony internetowe. Firmy mogą tworzyć blogi zamknięte, aby prowadzić na nich wspólne projekty, choć nie jest to najlepszy sposób pracy kilku osób w tym samym czasie. Otwarte blogi firmowe nie mogą w sposób zbyt oczywisty promować produktów czy usług firmy – czytelnicy blogów są bardzo wrażliwi na tego typu informacje i szybko z takich blogów wychodzą uznając je za niewiarygodne.Blogi mogą promować produkty i usługi i coraz częściej to robią, ale jest to dość ryzykowne w przypadku realizacji we własnym zakresie. Istnieje duże ryzyko utraty wiarygodności. Dlatego tez blogi firmowe są prowadzone przez wyspecjalizowane agencje.
Nowy blog powstaje, co sekundę, ale na 3 funkcjonujące blogi 2 znikają po krótkim czasie. Ich autorkami są najczęściej nastolatki.

2. Vlog jest rodzajem blogu, w którym zamiast wpisów umieszcza się pliki filmowe, kręcone kamerą, aparatem cyfrowym lub komórką. Częstotliwość wprowadzania nowych wpisów do vloga nie musi być tak duża jak na blogu. Najlepiej, by na ich stronie głównej była stop-klatka z najświeższego filmu. Po zamachach w Londynie i po tragedii tsunami to właśnie nagrania czytelników, nie zdjęcia profesjonalnych dziennikarzy, zostały wykorzystane przez media.
Zakłada się, że zarówno pracownicy tworzący blogi, jak i vlogi powinni podpisać zrzeczenie się praw autorskich, by po odejściu z firmy nie żądali oddania stworzonych przez siebie materiałów.

3. Dzięki narzędziu, jakim jest wiki jeden dokument może w tym samym czasie kilka osób. Wikipedia jest otwarta, ogólnodostępna i bezpłatna. Łatwo można w niej tworzyć linki do zasobów wewnętrznych i zewnętrznych oraz aktualizować wpisy. Wewnątrz firmy mogą powstawać wiki zamknięte, które służą np. do wspólnego tworzenia procedur obowiązujących w firmie.
 
4. Podcast to forma internetowej publikacji dźwiękowej, z zastosowaniem technologii RSS. To uproszczona forma radia internetowego. Może mieć kształt nieformalnego bloga, profesjonalnej audycji radiowej, kursu językowego lub hobbistycznego albo odcinków czytanych przez lektorów. Często wykorzystywane są do tworzenia konferencji. Tylko jeden procent internatów rozumie, czym są podcasty, ale wróży się im świetlaną przyszłość, bo wykorzystywane są przez ludzi młodych, żyjących w dużych miastach. Podcasty często zawierają reklamy.

5. RSS (Really Simply Syndication) - to sposób na zaabonowanie się na informacje z witryny internetowej, bloga, vloga lub podcastu.

Wspólną cechą wszystkich wymienionych przez Urbanowicza narzędzi jest wymiana informacji pomiędzy ich użytkownikami.

komentarzy:
4

Komentarze

(4)
Dodaj komentarz
11.04.2008
20:44:15
monika
(11.04.2008 20:44:15)
badzo głupie spadajcie z tym.
13.07.2007
0:48:50
kylo
(13.07.2007 0:48:50)
Male sprostowanie - prawo polskie wyraznie mowi,ze prawa autorskie sa niezbywalne,wiec nie mozna ich przeniesc na kogos:)Calkiem odwrotnie wyglada z prawami majatkowymi.
19.04.2007
10:36:08
www.pr20.blox.pl
(19.04.2007 10:36:08)
aaa... i "na Europę Wschodnią, autor blogu Media Cafe Polska". BLOGA a nie blogu, droga redakcjo :)
19.04.2007
10:35:05
www.pr20.blox.pl
(19.04.2007 10:35:05)
"Zakłada się, że zarówno pracownicy tworzący blogi, jak i vlogi powinni podpisać zrzeczenie się praw autorskich, by po odejściu z firmy nie żądali oddania stworzonych przez siebie materiałów." - po pierwsze primo, to pracodawca ma prawa autorskie do rzeczy zrobionych przez pracownika w ramach pracy i nie wymaga to żadnych dodatkowych umów, jeśli oczywiście tworzenie bloga jest wpisane w zakres jego obowiązków. Po drugie primo :) to się zaleca dokładnie odwrotnie - blog powienien być niezależny, samodzielny, należeć do pracownika. Poza typowymi blogami korporacyjnymi (produktowe, serwisowe etc), blogi powinny być tworzone niezależnie przez pracowników.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin