sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościOfmański: sposób organizacji przetargów na PR to porażka 2014 roku

Ofmański: sposób organizacji przetargów na PR to porażka 2014 roku

Wydarzenie roku

Na początku kwietnia tego roku mieliśmy okazję gościć w Krakowie kilkunastu najważniejszych przedstawicieli branży PR na świecie reprezentujących ICCO, międzynarodową organizację doradztwa PR. Było to pierwsze w Polsce spotkanie Rady Dyrektorów tej organizacji, podczas którego ustalana była agenda na najbliższy rok. Dla wielu uczestników tego spotkania był to pierwszy kontakt z polską branżą PR. Niektórych z nich mieliśmy okazję później gościć w roli prelegentów podczas jesiennej konferencji PR Forum. W Polsce ICCO reprezentowane jest przez zarząd ZFPR i to właśnie na zaproszenie Związku odbyło się spotkanie władz ICCO w Krakowie.

Niewątpliwie, do jednych z ważniejszych wydarzeń branży PR możemy zaliczyć coroczną Galę konkursu „Złote Spinacze” organizowaną przez ZFPR, gdzie są wybierane i nagradzane najlepsze projekty PR realizowane w naszym kraju nie tylko przez agencje PR, ale firmy i organizacje, które zgłaszają realizowane kampanie. Spośród ponad 200 nadsyłanych z całego kraju prac wybierane i nagradzane są najciekawsze w 40 kategoriach. Prace oceniane są przez ponad 30-osobowy skład jurorski wybitnych specjalistów. Podczas uroczystej wieczornej gali wręczenia nagród i wyróżnień, w której wzięło ponad 300 osób, mieliśmy możliwość poznać te prace, ich twórców oraz firmy realizujące kampanie.

Sukces roku

Jednym z ważniejszych i niepowtarzalnych wydarzeń w mijającym roku były obchody Święta Wolności z okazji 25-lecia wolnych wyborów w Polsce. W uroczystościach na placu Zamkowym w Warszawie udział wzięli przywódcy z całego świata w tym prezydent USA Barack Obama. Na prośbę Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego wiele instytucji pozarządowych, w tym Związek Firm PR oraz bezpośrednio wielu jego członków,  wsparło nagłośnienie tego święta.

Porażka roku

Za duży krok wstecz w mijających roku, można uznać sposób oraz formę organizowania przetargów na usługi PR. Dobrze ilustruje ten problem opisywany przez media przykład Kompani Piwowarskiej, w którym ponad połowa z 12 agencji zaproszonych do przetargu wycofała się z udziału kwestionując w ten sposób intencję jego organizatorów. Niestety, nie jest to jedyny przykład tego typu praktyk na rynku. Coraz częściej spotykamy się z przetargami, których jedynym celem jest wyłącznie pozyskanie know-how agencji lub wręcz zebranie najlepszych pomysłów do samodzielnej realizacji bez wynagradzania ich twórców. Szacuje się, że w Polsce tylko 10% przetargów na usługi PR jest rozstrzyganych, co stanowi ewenement na skalę światową i jest jawnym pogwałceniem poszanowania własności intelektualnej.
 

Prognoza na 2015

Kurczący się rynek tradycyjnych mediów wymusza zmiany w ofercie firm zajmujących się profesjonalnie komunikacją. Z jednej strony zmiany te niosą zagrożenie w postaci spadków przychodów ze sprzedaży tradycyjnych usług np. media relations, lecz z drugiej tworzą okazję do poprawy pozycji na rynku dla tych którzy odnajdą się w nowych realiach komunikacji cyfrowej, gdzie słowo coraz częściej zastępowane jest obrazem. Jak wynika z raportu ICCO, branża PR w Europie jest najmniej optymistyczna na tle reszty świata. Lecz dla Europy wyzwaniem jest nie tylko rozwój kompetencji w kanałach social media, ale również badań efektywności oraz szeroko rozumianego digitalu. Coraz częściej możemy obserwować zacieranie się granic w komunikacji konsumenckiej pomiędzy klasycznym PR a digital czy reklamą, gdzie koncepty kreatywne i zarządzanie treścią decydują o przewadze realizowanych kampanii. Właśnie w Europie w tym Polsce możemy obserwować rozwijające się nowe trendy prawdziwie zintegrowanej komunikacji, którymi podąża reszta rynków światowego PR.

Norbert Ofmański, prezes ZFPR oraz agencji On Board

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj