Polskie organizacje pozarządowe zaczynają dostrzegać szansę, jaką daje im obecność w social media, jednak nie do końca potrafią ją wykorzystać w celu budowy zaangażowania użytkowników. Doskonale za to radzą sobie z wykorzystywaniem mediów społecznościowych do edukacji – wynika z wystąpień prelegentów podczas konferencji Social Media Day NGO.
„Organizacje non profit to jedne z pierwszych instytucji, które zakładały w naszym portalu konta oficjalne” – mówiła na konferencji Joanna Gajewska, rzeczniczka nk.pl. Zaznaczyła jednak, że NGO-sy raczej odpowiadają na pytania użytkowników, niż same je zadają. Pozytywne przykłady budowania zaangażowania fanów przedstawiały Małgorzata Szuleka z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Marta Marczuk-Komiszke z Fundacji Mimo Wszystko. Szuleka podkreślała moc social media w uświadamianiu i nagłaśnianiu przypadków łamania praw człowieka. Właśnie dzięki społecznej sieci błyskawicznie rozeszła się informacja tureckiego noblisty Orhana Pamuka skazanego na karę grzywny za „znieważenie narodu tureckiego” poprzez wypowiedzi na temat rzezi Ormian i Kurdów. „Jeśli dzięki naszej aktywności w social media chociaż kilka osób więcej dowie się, kim jest Orhan Pamuk – to znaczy, że ta aktywność ma sens” – mówiła Szuleka.
Marta Marczuk-Komiszke przedstawiła natomiast zaangażowanie założycielki Fundacji Mimo Wszystko – Anny Dymnej, która na samym początku osobiście prowadziła konto na nk.pl., co okazało się bardzo skuteczne – przyciągnęło bowiem do Fundacji wielu użytkowników, którzy obserwują działania Mimo Wszystko we wszystkich kanałach social media.
Rozwój technologii pozwala przenosić zaangażowanie społeczne na coraz wyższe poziomy. Najlepszym przykładem jest CliniCity – gra, która na polskim Facebooku stała się popularniejsza od Farmville. O kulisach powstawania tej gry realizowanej dla Wrocławskiej Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej opowiadał Paweł Jarco z agencji Los Brandos. Więcej przykładów wykorzystania technologii dla promocji szczytnych idei przedstawił Jakub Górnicki z Sourcefabric, przywołując przykłady akcji Flakmecz-Internauci vs Artyści (W wyniku akcji zebrano 14 tys. zł na rzecz Pauliny Pruskiej, a wynik meczu: Artyści 9:5 Internauci. Każda bramka warta była 1 tys. zł) czy zorganizowanej przez Natalię Hatalską akcji charytatywnej „Kup sobie blogera”.
W związku z konferencją Social Media Day organizatorzy przygotowali specjalną charytatywną aplikację, dzięki której można pomóc Filipowi, choremu na autyzm synkowi jednego z wykładowców gospodarza konferencji – Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wszystkie szczegóły dotyczące konferencji można znaleźć na http://socialmediaday.pl
PRoto.pl jest patronem medialnym wydarzenia.


