.

PR-owe rady dla samorządowców

dodano: 
25.06.2009
komentarzy: 
0

23 czerwca w katowickim Kinoteatrze Rialto odbyło się spotkanie „PR, czyli co PRomują samorządy?” połączone z I Festiwalem Filmów Promujących Gminy, Miasta i Powiaty Województwa Śląskiego PROFILM. W spotkaniu uczestniczyło ponad pięćdziesięciu przedstawicieli samorządów, nauki oraz specjalistów od budowy wizerunku i promocji. Celem spotkania była dyskusja i wymiana poglądów na temat wykorzystywanych narzędzi promocji i podejmowanych działań public relations w tworzeniu kampanii dla samorządów.

W trakcie pierwszej części spotkania uczestnicy zapoznali się prezentacjami działań promocyjnych prowadzonych przez samorządy województwa śląskiego. Wojciech Dziąbek, naczelnik Wydziału Rozwoju i Promocji UM Zawiercie przedstawił inicjatywy Związku Gmin Jurajskich i miasta Zawiercia. Jurajska Informacja Turystyczna to sieć 34 punktów informacji turystycznej, które łączy wspólny system identyfikacji wizualnej, marka regionu oraz promocja. Natomiast Zawiercie - Miasto Dobrych Połączeń promowane jest Z-jurką, maskotką zaprojektowaną przez studentów katowickiej ASP.

W prezentacji „Dla kogo logo?” Grzegorz Dąbrowski, rzecznik prasowy UM Sosnowiec, zwrócił uwagę na własne doświadczenia przy tworzeniu nowego logo miasta. Przestrzegał przed brakiem konsultacji społecznych w tak ważnej dla mieszkańców sprawie oraz radził, aby konkursy na logo miasta były kierowane do fachowców.

Dr Ryszard Lenc z Business Consulting podsumował kampanię „Śląskie. Na wyciągnięcie ręki”. Według niego ważne jest, aby kampania promocyjna nie opierała się tylko na plakatach i bilboardach. Mieszkańcy powinni móc jej doświadczać w różnych miejscach oraz bezpośrednio w niej uczestniczyć.
O pomysłach PR-owych na przykładzie nowego serwisu internetowego Sosnowca opowiadał Marcin Tutaj z PRIME PR. Drugą częścią spotkania był panel dyskusyjny, w którym rozmowa toczyła się wokół postrzegania województwa śląskiego i śląskich samorządów.

Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mówił o tym, że region nie jest jeszcze wystarczająco dobrze postrzegany przez inwestorów zagranicznych. Doświadczenia KSSE pokazują, że najlepszy „PR” wykonują zadowoleni przedstawiciele inwestorów, którzy stają się ambasadorami marki regionu. Jego zdaniem warto zatem pomyśleć o działaniach PR i promocyjnych, które będą skierowane do tej grupy.

Dr Maria Buszman z Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie stwierdziła, że młodzi ludzie, z którymi styka się na uczelni dopiero zaczynają postrzegać działania promocyjne samorządów. Ważne jest jednak dotarcie do tej grupy, przede wszystkim dlatego, że są oni niezwykle mobilni.
Krzysztof Karwat z miesięcznika Śląsk mówił o tym, że jednym z najlepszych i najskuteczniejszych narzędzi do budowania wizerunku regionu jest wykorzystywanie w tym celu wydarzeń kulturalnych. Skrytykował jednocześnie sztampowe imprezy lokalne, gdzie kulturę rodzimą zastępuje, często przypadkowo dobrana „gwiazda jednego sezonu”.

Adam Hajduga, wicedyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego wspominając o dobrych efektach ostatnich kampanii promujących województwo śląskie zwrócił uwagę na to, co uskutecznia ich realizację – konsekwencja działań, wiara w to co się robi, dobry zespół i współpraca z mediami oraz wsparcie grup społecznych, np. radnych.

Dr Anna Adamus-Matuszyńska, przewodnicząca śląskiego oddziału Polskiego Stowarzyszenia Public Relations zwróciła uwagę na jeden bardzo ważny wg niej mechanizm, który można wykorzystać w marketingu terytorialnym – „produkty” mniej znane powinny być wspierane i popularyzowane przez znane „gwiazdy” z regionu. Ważne jest znalezienie „lokomotyw”, miejsc i wydarzeń, które są już rozpoznawalne i budują pożądane, korzystne skojarzenia – ich promocja spowoduje, że w naturalny sposób przetrą one szlak dla promocji innych, mniej znanych, lokalnych atrakcji w regionie.
Według Marcina Tutaja z PRIME PR teraz jest pora jest na kampanie, które angażują różne grupy otoczenia – ludzi i instytucje.

Po panelu dyskusyjnym przyszła pora na ogłoszenie wyników konkursu na najlepszy film promujący. Zwyciężyła produkcja nadesłana przez Urząd Miasta Cieszyn – uznano ją za najlepszą spośród 15 nadesłanych propozycji. Wyróżnienie przyznano Katowicom za film promujący turystykę biznesową. Film nadesłany z Cieszyna przedstawia dzień z życia miasta, pokazując m. in. najciekawsze atrakcje turystyczne.

Spotkanie „PR czyli co PRomują samorządy?” było ostatnim etapem kampanii edukacyjnej „PR, czyli co?” zorganizowanej przez agencję PRIME PR. PRoto sprawowało nad kampanią patronat medialny. (kk)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin