.

Raport "Dziennikarze i Social Media" - pełna odsłona

dodano: 
08.09.2014
komentarzy: 
0

Popularne kanały social media na stałe wpisały się w codzienną pracę dziennikarzy w Polsce. Aż 92 proc. z nich deklaruje, że korzysta z nich zawodowo, przy czym 64% robi to codziennie – wynika z najnowszego raportu „Dziennikarze i Social Media 2014” przygotowanego przez Multi Communications, Millward Brown oraz Instytut Monitorowania Mediów. Jak pokazują wyniki badania, materiały pochodzące z social media są dla dziennikarzy głównie źródłem inspiracji. Gorącym tematem jest również jakość komunikacji firm i marek prowadzona za pośrednictwem tych kanałów.

Liczba użytkowników mających swoje konta w social media w Polsce regularnie rośnie – Facebook odwiedza ponad 10 milionów osób, a na Twitterze obecnych jest ok. 2,7 miliona użytkowników. W ciągu ostatniego roku wzrosła też popularność kanałów bazujących głównie na grafikach: Instagram może pochwalić się ok. 2 milionami, a Pinterest – ok. 1,5 milionami użytkowników. Ten ranking nieco inaczej kształtuje się wśród dziennikarzy, którzy chętniej korzystają z portali branżowych lub biznesowych. Wśród nich, bezkonkurencyjne nadal są Facebook (85 proc.), Youtube (66 proc.) oraz Twitter (48 proc.). W przypadku tego ostatniego kanału można zaobserwować znaczący wzrost użytkowania względem lat ubiegłych.

Social media źródłem inspiracji… ale do weryfikacji

W ramach tegorocznej edycji badania ponownie zapytano dziennikarzy o ich stosunek do mediów społecznościowych. Zdecydowanie w dalszym ciągu informacje zamieszczane na Facebooku czy Twitterze są dla nich inspiracją do przygotowania kolejnych materiałów (67 proc. badanych). Oprócz tego zaglądają tam, aby znaleźć popularne tematy (54 proc.), opinie konsumentów (37 proc.) oraz komentarze ekspertów (34 proc.). Mniejszą popularnością cieszą się zaś tak zwane „twarde dane”, czyli cyfry i fakty – zainteresowanie nimi deklaruje tylko 18 proc. respondentów. Ten kierunek poszukiwań może świadczyć o rosnącym znaczeniu tematów i trendów kreowanych przez użytkowników social media, co doskonale wpisuje się w marketing rekomendacji, tak chętnie wykorzystywany w działaniach firm czy marek. Tempo pracy oraz pogoń za newsami sprawia, że to teksty są materiałami, których dziennikarze najchętniej poszukują w social media do swojej pracy redakcyjnej – jest tak aż w 86 proc. przypadków. Nie ma natomiast zgody, co do poziomu wiarygodność informacji znalezionych w tych kanałach. Ponad połowa dziennikarzy traktuje social media jako przeciętnie wiarygodne. Jednak jest prawie 4 razy więcej tych, którzy uważają je za wiarygodne (33 proc.) niż niewiarygodne (9 proc.). Warto zwrócić uwagę, iż ocena wiarygodności uzależniona jest od wieku badanych. Social media najlepiej oceniane są przez dziennikarzy do 25. roku życia (44 proc.), a najsłabiej przez tych powyżej 55. roku życia (16 proc.). Wzięto pod lupę także stopień przydatności materiałów zaczerpniętych z social media do tworzenia nowych materiałów – wysoko ocenił ją co drugi dziennikarz (46 proc.), w tym dwóch na trzech dziennikarzy zajmujących się tematyką społeczną oraz 54 proc. poruszających sprawy społeczne.

Social media a plany firm

Firmy czy marki już dawno dostrzegły szansę na dotarcie do konsumentów poprzez prowadzenie komunikacji w kanałach social media. Mimo to jednak, dziennikarze dosyć krytycznie oceniają ich starania – aż 57 proc. uważa, że jakość działań firm w tych serwisach jest przeciętna, podczas gdy zaledwie co dziesiąty ocenił je wysoko. Pokazuje to więc, jak ważne jest z punktu widzenia firmy znalezienie sposobu na pozytywne wyróżnienie się na tym polu. Niezbędne jest także, aby strategia komunikacji firm w social media była spójna z polityką firmy. Jest to tym bardziej istotne, iż dziennikarze coraz częściej szukają kontaktu z przedstawicielami firm właśnie za pośrednictwem takich kanałów jak Facebook, LinkedIn czy Goldenline.

Raport w postaci infografiki i prezentacji dostępny na stronie internetowej agencji: www.multipr.pl.

Mariusz Pleban, właściciel i prezes Multi Communications:

Aż 92 proc. procent dziennikarzy deklaruje korzystanie z mediów społecznościowych zawodowo. Dwa lata temu było ich „zaledwie” 75 proc.. Skąd ten wzrost? Social media oferują dostęp do wartościowych, z punktu widzenia mediów, informacji. Bycie w social media staje się dla dziennikarzy po prostu stylem życia – praktycznie tyle samo, bo 91 proc., deklaruje korzystanie z social media prywatnie – ale także zawodowym obowiązkiem, redukcją ryzyka pominięcia ważnej informacji.

Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów:

Najczęściej poszukiwanym typem informacji przez dziennikarzy w social media są po prostu nowe pomysły na materiał (67 proc.), ale również zyskanie wiedzy na temat popularnych w sieci tematów (54 proc.) czy opinii konsumentów (37 proc.). Jeżeli wpisy i dyskusje generowane przez daną markę odbiją się szerokim echem w social mediach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainteresują się tym również media tradycyjne. Monitoring internetu, czy social media pozwala na dotarcie do miejsc wzmożonej dyskusji, czy określenie najbardziej aktywnych liderów opinii i daje tym samym możliwość sformułowania dalszej ścieżki komunikacji z uwzględnieniem zdobytych wiadomości.

Kuba Antoszewski, PR manager, Millward Brown:

Mimo wielkiej popularności mikro video i wszelkich materiałów graficznych w social media, dziennikarze korzystają głównie ze źródeł tekstowych. Tego rodzaju materiał daje największą możliwość w miarę pełnego zapoznania się z tematem, który dziennikarz zamierza poruszyć. Materiały video i grafika są zapewne doskonałym dodatkiem, swego rodzaju ozdobnikiem, czasem mogą być źródłem inspiracji. Jednak to ciągle tekst niesie ze sobą treści umożliwiające dziennikarzowi profesjonalne i kompetentne przygotowanie własnego materiału. Zwłaszcza, że dużo dziennikarzy poszukuje w social mediach wiedzy i informacji.

O Raporcie „Dziennikarze i Social Media 2014”

Celem ankiety realizowanej na przełomie kwietnia i maja 2014 roku przez agencję Multi Communications wspólnie z Millward Brown oraz Instytutem Monitorowania Mediów było oszacowanie, w jakim stopniu dziennikarze reprezentujący: prasę, radio, telewizję oraz media internetowe – oceniają media społecznościowe (Social Media) jako źródło wiedzy i informacji przydatnych w codziennej pracy. W badaniu wzięło udział 264. dziennikarzy reprezentujących różne typy mediów, o zróżnicowanej tematyce, zasięgu oraz częstotliwości. Raport „Dziennikarze i Social Media 2014” został przygotowany przez Multi Communications, Millward Brown oraz Instytut Monitorowania Mediów. Liczba respondentów: 244. Technika badawcza: CAWI. Narzędzie: MediaContact, IMM. Termin realizacji: kwiecień – maj 2014 r.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin