.

Rynek dóbr luksusowych w Polsce warty więcej niż przed pandemią. Napędzają go samochody

dodano: 
04.07.2022
komentarzy: 
0

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2021 roku wyniosła niemal 30 mld zł. Okazuje się, że konsumenci wydali na produkty i usługi luksusowe więcej niż przed pandemią, jednak wpływ na ten wynik miał wyłącznie jeden największy segment – samochody premium i luksusowe. Coraz istotniejsze dla sektora dóbr luksusowych są także kwestie związane z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym – wynika z raportu „Rynek dóbr luksusowych. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju”, opracowanego przez KPMG.

Dla firm sprzedających dobra luksusowe kluczową grupą klientów są osoby zamożne i bogate, czyli te, które osiągają dochody brutto przekraczające odpowiednio 20 tys. zł i 50 tys. zł. Według raportu KPMG w 2020 roku w Polsce mieszkało 284 tys. osób o dochodach powyżej 20 tys. zł miesięcznie (to wzrost o 7 proc. rok do roku), z kolei ludzi o zarobkach brutto przekraczających 50 tys. zł miesięcznie było 77 tys. Bardzo bogaci to kolejna ważna grupa docelowa dla marek luksusowych. Są to osoby zarabiające brutto powyżej 1 mln zł rocznie, czyli więcej niż 83,3 tys. zł miesięcznie.

W 2020 roku ze względu na pandemię COVID-19 rynek dóbr luksusowych mierzył się z załamaniem sprzedaży. Kolejny rok był czasem odbudowy – wskazują autorzy raportu.

Najsilniejsze auta, najsłabsze hotele

Najlepiej wypadły samochody premium i luksusowe, których sprzedaż zrekompensowała gorsze niż przed pandemią wyniki innych segmentów. Ten obszar w 2021 roku osiągnął 25,3 proc. wzrostu wartości do poziomu 20,5 mld zł i jako jedyny uzyskał sprzedaż o wartości wyższej niż wynik z 2019 roku (o 23,4 proc.). Dowiadujemy się, że w zeszłym roku w Polsce zarejestrowano ponad 91 tys. nowych samochodów premium i 267 sztuk aut luksusowych. Wśród tych ostatnich najczęściej wybierane były marki Maserati, Bentley, Ferrari i Lamborghini.

Po branży motoryzacyjnej najlepiej radzą sobie alkohole – ten obszar prawdopodobnie już w 2022 roku osiągnie wartość sprzedaży sprzed załamania rynku. W 2021 roku odnotował on mocne odbicie, a rynek został wyceniony na 1,2 mld zł, co oznacza wzrost o 11,4 proc. rok do roku.

Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w 2021 roku powiększył się o 418 mln zł, czyli 16,6 proc., co oznacza odrobienie dużą część strat odnotowanych w pierwszym roku pandemii. Z raportu wynika, że wartość tego segmentu wyniosła 2,9 mld zł. Według prognoz rynek odbuduje swoją – rekordową – wartość z 2019 roku, czyli 3,1 mld zł, w roku 2023.

Spośród trzech kategorii składających się na rynek luksusowej odzieży i akcesoriów to ubrania odpowiadają za największą część zakupów (1,8 mld zł, 63 proc.). Autorzy raportu prognozują, że kategoria wciąż będzie rosła w tempie ok. 2,7 proc. w każdym z pięciu kolejnych lat, jednak jej udział będzie się stopniowo zmniejszał, ustępując miejsca obuwiu oraz akcesoriom.

Z kolei wartość segmentu luksusowej biżuterii i zegarków wyniosła w 2021 roku 493 mln zł, co oznacza, że była wyższa o 15 proc. w porównaniu do 2020 roku.

Wartość luksusowych kosmetyków i perfum w 2021 roku wzrosła o 8,1 proc. względem poprzedniego roku. Z raportu wynika, że była to najniższa dynamika spośród analizowanych kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, jednak w pierwszym roku pandemii sektor ten odnotował niski spadek. Pozycję umocniły ekskluzywne perfumy – segment ten w 2021 roku odpowiadał za ponad 54 proc. wartości tej kategorii dóbr luksusowych W 2020 roku na rynku luksusowych kosmetyków i perfum wartość sprzedaży spadła o 12,5 proc. rokrocznie. Jak czytamy w raporcie, ten wynik okazał się lepszy od pierwotnych przewidywań. W 2021 roku natomiast wzrost sprzedaży znacząco przekroczył prognozy, a wartość rynku osiągnęła 1,1 mld zł – podaje KPMG.

Okazuje się, że najsłabiej radzi sobie rynek luksusowych usług hotelarskich i SPA. W 2020 roku segment ten stracił dwie trzecie swojej wartości, czego wzrost na poziomie 13,1 proc. osiągnięty rok później nie rekompensuje. Raport KPMG pokazuje, że w 2021 roku segment pozostawał o ponad połowę mniejszy niż przed wybuchem pandemii, a jego wartość wyniosła 576 mln zł. Autorzy raportu zauważają, że wychodzenie z zapaści w przypadku tej branży jest trudniejsze niż w większości innych sektorów dóbr luksusowych, w których straty była w stanie zrekompensować sprzedaż online.

ESG w cenie

Trend zrównoważonego rozwoju ma silny wpływ również na rynek dóbr luksusowych.  Przeszło 4/5 badanych przedstawicieli branży jest zdania, że zrównoważony charakter dobra luksusowego zwiększa jego prestiż. Na ten efekt składają się odpowiedzialność i etyczna działalność na wszystkich etapach produkcji. Firmy działające na rynku luksusowym w Polsce uważają, że głównymi źródłami presji na uwzględnianie czynników ESG są zarówno oczekiwania ze strony klientów, jak i wymogi prawne. Mimo przywiązywania coraz większej wagi do kwestii zrównoważonego rozwoju, firmy nie osiągają ambitnych celów dojścia do neutralności klimatycznej do 2030 roku. Z raportu KPMG wynika, że ponad połowa przedstawicieli biznesu twierdzi, że ich branża ma największe zaległości do nadrobienia w obszarze ochrony środowiska. Okazuje się jednak, że uwzględnienie czynników ESG wymaga nakładów, jednak może przełożyć się na wymierne korzyści: 3/4 ankietowanych sądzi, że przez trend zrównoważonego rozwoju wzrośnie poziom kosztów, jednak tyle samo wierzy, że zwiększą się też poziom cen akceptowalnych przez klientów oraz rozpoznawalność marek luksusowych.

Autorzy raportu przewidują, że do 2026 roku cały rynek dóbr luksusowych przekroczy wartość 35 mld zł. Uwzględniają oni w prognozie zróżnicowaną dynamikę wartości poszczególnych rodzajów dóbr luksusowych w ostatnich latach, biorąc pod uwagę też czynniki takie jak wojna w Ukrainie czy podwyższony poziom inflacji.

Pełny raport dostępny jest na stronie. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin