.

Średnio co godzinę w sieci pojawia się ponad 80 antyukraińskich wpisów

dodano: 
27.04.2023
komentarzy: 
0

W okresie dwóch miesięcy, od 1 lutego do 31 marca 2023 roku, w polskim internecie odnotowano niemal 120 tys. materiałów, które w negatywny sposób odnosiły się do Ukrainy i Ukraińców — potwierdzają we wspólnym badaniu analitycy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) oraz Stowarzyszenia Demagog. Autorzy podkreślają, że każdego dnia tysiące osób szerzy antyukraińską propagandę w mediach społecznościowych.

Z najnowszej analizy IMM i Demagoga wynika, że w lutym i marcu 2023 roku skala antyukraińskiej propagandy utrzymuje się na podobnym poziomie. Wówczas zmonitorowano blisko 120 tys. takich wpisów i komentarzy. Średnio co godzinę w sieci pojawia się ponad 80 wpisów, które w negatywny sposób odnoszą się do narodu ukraińskiego. Na bazie zebranych danych analitycy IMM wyliczają, że każdego dnia w polskich social mediach udziela się w ten sposób ponad tysiąc osób.

Użytkownicy Twittera wciąż na propagandowym szczycie

Najwięcej nienawistnych treści odnoszących się do Ukrainy i Ukraińców zostało opublikowanych na Twitterze. Zarówno w lutym, jak i w marcu było to ponad 110 tys. tweetów (wraz z retweetami), co stanowi 92 proc. wszystkich zidentyfikowanych wpisów i komentarzy. Pod względem liczby antyukraińskich publikacji daleko za Twitterem jest Facebook – 6,2 tys. wpisów w obu miesiącach (5 proc.).

W lutym 2023 roku najwięcej negatywnych materiałów pojawiło się 3 lutego 2023 roku i zbiegło się z wizytą wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka w Kijowie. Z kolei w kolejnym miesiącu nienawistna narracja najsilniejsza była w dniach 18 i 19 marca 2023, co było związane z zorganizowanym na krakowskim Rynku Głównym protestem obywateli z Ukrainy, którzy żądali uwolnienia ukraińskich jeńców przebywających w rosyjskich więzieniach.

„W okresie obu wydarzeń odnotowano znaczący wzrost wpisów antyukraińskich w sieci. Z naszych raportów jednoznacznie wynika, że zdarzenia i wiadomości powiązane z Ukrainą zawsze stają się punktem zapalnym wzmożonej aktywności internautów najczęściej publikujących negatywnie nacechowane wobec Ukrainy opinie” – mówi Monika Ezman, dyrektor Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w IMM.

Grzegorz Braun i Konfederacja nadal powielają antyukraińskie treści

Już po raz czwarty wyłoniono 10 najpopularniejszych kont na Facebooku i na Twitterze, które powielają antyukraińską propagandę. Większość z nich w zestawieniu obecna była już wcześniej, co oznacza, że znaczna część autorów takich treści w Polsce jest stała. Wśród nich kolejny raz znalazło się między innymi konto posła Grzegorza Brauna (na Twitterze i na Facebooku), a także obecnej w sejmie partii – Konfederacja.

„Antyukraińska propaganda wydaje się szerzona w największej skali w mediach społecznościowych, w których wyróżnia się Twitter, gdzie takich treści jest najwięcej. Po raz kolejny niepokoi fakt, że wśród osób szerzących taką propagandę, która generuje również dezinformację są polscy politycy” – komentuje Marcel Kiełtyka, członek zarządu Stowarzyszenia Demagog.

To czwarty z cyklu comiesięcznych raportów na temat antyukraińskiej propagandy w polskojęzycznych mediach społecznościowych, opracowanych wspólnie przez Stowarzyszenie Demagog i IMM. Ze szczegółową analizą można zapoznać się na stronie Demagoga.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin