.

TikTok promuje złe nawyki żywieniowe wśród najmłodszych?

dodano: 
29.07.2022
komentarzy: 
0

BMJ Global Health, czasopismo publikujące treści o zdrowiu na świecie, opublikowało raport na temat promowania nawyków żywieniowych na TikToku wśród dzieci, które stanowią duży odsetek użytkowników tego serwisu. Twórcy raportu wskazują, że 1/3 osób korzystających z aplikacji w Stanach Zjednoczonych to dzieci poniżej 14 roku życia.

Zbadano wykorzystanie marketingowe platformy przez 16 popularnych marek żywności i napojów bezalkoholowych oraz treści generowane przez użytkowników w odpowiedzi m.in. na hashtagi.

Jak wynika z raportu, wśród 539 filmów opublikowanych przez marki, najczęstszymi strategiami marketingowymi były branding (87 proc.), zdjęcia produktów (85 proc.), zaangażowanie (31 proc.) oraz celebryci/influencerzy (25 proc.). Zaangażowanie obejmowało inicjowanie dyskusji związanych z hashtagami marki, które zachęcały użytkowników do tworzenia filmów zawierających produkty lub tiktokowe efekty danej firmy. Łączna liczba wyświetleń treści wahała się od 12,7 mln do 107,9 mld.

Markowe postacie pojawiły się w mniejszej liczbie filmów (7 proc.) i były to głównie wideo marek Cheetos oraz Burger King.

Twórcy raportu zauważają, że dzieci są narażone na częsty kontakt z treściami marketingowymi promującymi niezdrową żywność w internecie.

Z badania wynika, że chociaż filmów opublikowanych przez influencerów było mniej, to gromadziły one średnio prawie 10 razy więcej polubień w porównaniu z filmami nieopłaconymi przez marki.

Jak czytamy, brytyjska ustawa zawiera propozycję, aby wszystkie płatne reklamy online, prezentujące niezdrową żywność, zostały zakazane od 1 stycznia 2023 roku. Ma to również dotyczyć reklam z influencerami, którzy promują produkty spożywcze lub napoje bezalkoholowe o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru i/lub soli. Proponowane prawo wyłącza jednak działania influencer marketingu pochodzące spoza Wielkiej Brytanii co, według twórców raportu, jest problematyczne, ponieważ media społecznościowe często działają ponad granicami państw.

Czytaj też: Wielka Brytania planuje zakaz emisji reklam niezdrowego jedzenia przed godziną 21:00

Twórcy raportu sądzą, że problem jest globalny i apelują o podjęcie działań, takich jak opracowanie odpowiedniej polityki i powołanie organów ochrony przed wpływem szkodliwego marketingu promującego niezdrową żywność na TikToku. Uważają oni, że jest to zagrożenie, patrząc na rosnącą popularność tej aplikacji. (bs)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin