Czego PR-owcy mogą spodziewać się na rynku pracy

dodano: 
23.07.2020
komentarzy: 
0

Od marca obserwujemy znaczy spadek liczby ofert pracy kierowanych do PR-owców, wywołany kryzysem spowodowanym pandemią koronawirusa. Ponad 40 proc. PR-owców zadeklarowało, że boi się utraty pracy w związku z koronakryzysem, a 6,7 proc. z tej przyczyny straciło zatrudnienie – wynika z ankiety przeprowadzonej przez PRoto.pl.

Czytaj więcej: 40 proc. PR-owców boi się utraty pracy w związku z koronakryzysem

O komentarz do wyników poprosiliśmy ekspertki zajmujace się rynkiem pracy:

„Komunikacja i kampanie wizerunkowe przez wiele firm wciąż postrzegane są jako obszar, który warto rozwijać głównie wtedy, gdy organizacja znajduje się w dobrej sytuacji finansowej. Stąd też obszar PR i komunikacji marketingowej odczuł skutki pandemii, zwłaszcza gdy firma decydowała się przeznaczyć budżet wcześniej zaplanowany na działania w tym obszarze na inne, krytyczne z punktu widzenia biznesu potrzeby. W rezultacie od kilku tygodni obserwujemy w branży większą dostępność kandydatów na rynku. Część z nich albo straciła pracę, albo obserwując działania i kondycję firmy będącej ich miejscem zatrudnienia, decyduje się wyjść na rynek w celu zweryfikowania obecnych oczekiwań pracodawców i zabezpieczenia się na wypadek otrzymania wypowiedzenia” – komentuje Dorota Hechner, Business Manager w Hays Poland. Jak mówi, jest to spójne z wynikami badania PRoto.pl, które pokazało, że 6,7 proc. PR-owców straciło pracę z powodu kryzysu wywołanego pandemią, lecz aż 40,2 proc. respondentów obawia się takiej konsekwencji. „Jest to zatem okres zwiększonej motywacji pracowników do wykazania się inicjatywą i odnoszenia sukcesów na polu zawodowym, lecz również uważnego przyglądania się sytuacji na rynku pracy” – zwraca uwagę.

„Nie dziwi fakt, że część specjalistów w dziedzinie PR i komunikacji wykazuje się otwartością na zmianę branży, gdyż jest to trend obserwowany na całym rynku pracy. Zmiany, które zaszły na przestrzeni ostatnich miesięcy były na tyle dynamiczne i bezprecedensowe, że transformacji uległ sposób, w jaki myślimy o swojej zawodowej przyszłości. Kandydaci zastanawiają się, czy posiadane przez nich kompetencje pozwolą z sukcesem budować karierę zarówno teraz, jak i w dalszej perspektywie. Nierzadko podejmują również działania, które mają na celu zwiększyć zakres dostępnych dla nich ról, np. w pokrewnych branżach. Jest to zależność znajdująca odzwierciedlenie w wynikach badania” – zwraca uwagę ekspertka z Hays. „Część ekspertów PR rozważa podjęcie pracy m.in. w obszarze mediów społecznościowych i e-commerce, który obecnie dynamicznie rozwija się na polskim rynku. W związku ze wzrostem popularności zakupów dokonywanych w sieci, a także licznych inwestycji w rozwój i optymalizację sklepów internetowych, to właśnie specjaliści w dziedzinie e-commerce są jedną z grup, które w najbliższych miesiącach mogą spodziewać się ciekawych ofert pracy” – dodaje.

„Wzmacnianie komunikacji marketingowej prowadzonej za pomocą kanałów online jest trendem pozytywnie wpływającym na możliwości rozwoju kariery, dostępne dla osób specjalizujących się w PR i szeroko rozumianej komunikacji. Kluczową rolę w kształtowaniu tegorocznych trendów w zatrudnieniu będą odgrywać kompetencje i znajomość określonej branży. Mimo że liczba ofert pracy w najbliższym czasie może być niższa niż przed pandemią, to silną pozycję na rynku pracy wciąż będą mieć doświadczeni praktycy, posiadający umiejętności poszukiwane przez pracodawców. W obliczu skali zachodzących zmian i konieczności szybkiej reakcji na nowe szanse i wyzwania, wsparcie doświadczonych PR-owców wciąż będzie dla firm nieocenione” – podsumowuje Dorota Hechner.

Aleksandra Skwarska, ekspertka Grupy Pracuj.pl, wskazuje, że wyniki ankiety PRoto.pl pokazują, że postawy PR-owców są podobne do tych przyjmowanych przez różnorodne grupy pracowników w Polsce. „40 proc. ze specjalistów z tej grupy obawia się utraty pracy w związku z pandemią koronawirusa – w ankiecie przeprowadzonej wśród użytkowników Pracuj.pl podobne deklaracje wyrażało nieco więcej, bo 44 proc. badanych z różnych grup zawodowych” – mówi. Jak dodaje, wstępne dane Pracuj.pl pozwalają patrzeć z „umiarkowanym optymizmem na sytuację szeroko rozumianej grupy ekspertów ds. marketingu w okresie odmrażania gospodarki”. Skwarska sygnalizuje, że jest to niejednorodna grupa, w której obecna pozycja zawodowa ekspertów zależna jest od specyfiki ich konkretnego stanowiska. Jak podaje, w maju 2020 na Pracuj.pl oferty pracy dla specjalistów ds. marketingu stanowiły aż 8 proc. wszystkich ogłoszeń na w serwisie. „Dla porównania w całym 2019 roku było to 5 proc. Co ciekawe, marketingowców poszukiwano na Pracuj.pl częściej, niż rok wcześniej”– zdradza.  Zaznacza też, że w tej kategorii umieszczne się zarówno oferty kierowane do marketingowców, jak i PR-owców czy innych osób zaangażowanych w komunikację zintegrowaną.

„Trudno wnioskować, w jakim stopniu dokładnie wyniki te dotyczą bezpośrednio ekspertów PR. Niewątpliwe jednak specjalizacja ta zyskuje na ogólnym ożywieniu aktywności pracodawców w obszarze rekrutacji specjalistów ds. szeroko rozumianej promocji i komunikacji marek. Tak wysokie wyniki w maju mogą wskazywać np. na rosnącą świadomość firm co do roli odgrywanej przez wewnętrzne działy marketingu w przeciwdziałaniu biznesowym konsekwencjom pandemii. Ponadto rosnący popyt na marketerów pojawia się w obszarze e-commerce w związku z przeniesieniem sprzedaży do online przez większość marek w obliczu społecznej izolacji. Najbliższe miesiące pokażą, czy wzrost zainteresowania tą grupą okaże się długotrwały. PR-owcy w tym kontekście nie wydają się grupą »pierwszej potrzeby«, ale jeśli dysponują doświadczeniem w pracy przy różnorodnych aspektach komunikacji – mogą zyskiwać na obserwowanym trendzie” – ocenia Aleksandra Skwarska.

Zebrała Małgorzata Baran

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin