.

Wirtualna Polska ponownie liderem wśród opiniotwórczych mediów w kraju. Za nią Onet i Rzeczpospolita

dodano: 
11.08.2022
komentarzy: 
0

Lipcowy ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce, opracowany przez Instytut Monitorowania Mediów, otwiera Wirtualna Polska, na której redakcyjne treści inni dziennikarze w kraju powoływali się 1,8 tys. razy. Miejsce drugie w lipcu 2022 roku zajął Onet z wynikiem ponad 1,6 tys. odniesień w innych mediach, a podium zamyka Rzeczpospolita z niewiele niższą liczbą 1,5 tys. cytowań. Najwyższy wzrost, bo aż o dwanaście oczek, odnotowała zaś rozgłośnia radiowa — Polskie Radio 24.

Portale internetowe i prasa na równi w TOP 15

Wśród piętnastu najbardziej opiniotwórczych mediów znajduje się zarówno pięć portali internetowych, jak i pięć tytułów prasowych – każde stanowi 33 proc. udziału. Są to kolejno: Wirtualna Polska, Onet, Interia, Pudelek, Wirtualnemedia, Rzeczpospolita, Super Express, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna i Fakt. Telewizję (21 proc.) reprezentują trzy stacje: TVN24, Polsat News oraz TVP Info. Rozgłośnie radiowe (13 proc.) są zaś tylko dwie: RMF FM i Polskie Radio 24.

Raport IMM lipiec 2022

Wirtualna Polska drugi miesiąc z rzędu zajmuje pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w kraju. Na materiały redakcji inne tytuły mediowe powoływały się m.in. za sprawą przeprowadzonego przez United Surveys badania na zlecenie portalu, z którego wynikło, że gdyby wybory parlamentarne odbyły się w analizowanym wówczas czasie, Zjednoczona Prawica mogłaby nie osiągnąć samodzielnej większości w Sejmie. Z awansem o dwa oczka na drugim miejscu znalazł się Onet. Na portal najczęściej powoływano się w związku z rozmową z Wojciechem Andrusiewiczem, rzecznikiem Ministerstwa Zdrowia, który zapowiedział wprowadzenie dla osób już zaszczepionych przeciwko COVID-19 czwartej dawki szczepienia. Podium zestawienia zamyka dziennik Rzeczpospolita.

Prawie o 100 proc. wzrosła liczba powołań Polskiego Radia 24 – stacja zajęła trzynaste miejsce w rankingu z liczbą 766 wzmianek i zanotowała najwyższy skok, bo aż o dwanaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca. Na antenie rozgłośni pojawił się m.in. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, który ocenił wyniki tegorocznych matur jako lepsze niż zeszłoroczne z uwagi na to, że przygotowania odbywały się stacjonarnie w szkołach. O pięć oczek wzrosła też pozycja Polsat News, który zajął siódme miejsce w zestawieniu TOP 15, a cytowane było ponad 1,2 tys. razy. Na antenie stacji telewizyjnej wypowiadał się m.in. Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS, który zapowiedział możliwość składania wniosków o wypłatę wyprawki szkolnej w ramach programu „Dobry start”. Wzrosty cytowalności z miesiąca na miesiąc odnotowało także sześć innych tytułów, w tym kolejno: Super Express, Gazeta Wyborcza, TVN24, Dziennik Gazeta Prawna, TVP Info i Pudelek.

Raport IMM lipiec 2022

Rzeczpospolita liderem, „Sieci” ze wzrostem aż o dziesięć pozycji

Rzeczpospolita utrzymuje się na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych. Informacje dziennika inne redakcje w kraju wzmiankowały ponad 1,5 tys. razy – stosunkowo często publikacje dotyczyły obywateli Ukrainy, których, jak wskazuje gazeta, gotowość podjęcia pracy w Polsce jest większa niż w Czechach i Rumunii. Miejsce drugie i trzecie kolejno zajmują Super Express (1,4 tys.) i Gazeta Wyborcza (1,3 tys.). Dziennik Gazeta Prawna na pozycji czwartej ze wzrostem o jedno oczko i liczbą 1,1 tys. cytowań. Do rankingu zakwalifikował się także polityczno-społeczny tygodnik „Sieci” ze wzrostem o dziesięć miejsc i wynikiem 262 wzmianek w innych mediach. Wzrosty odnotowały także Przegląd Sportowy, „Polska Metropolia Warszawska” i „Newsweek”, który z kolei zamyka zestawienie tytułów prasowych.

Raport IMM lipiec 2022

TVN24, Polsat News i TVP Info niezmiennie w czołówce 

Pierwsze miejsce wśród stacji telewizyjnych, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, zajmuje TVN24, na który dziennikarze innych mediów powoływali się w lipcu ponad 1,2 tys. razy. Redakcja jako pierwsza poinformowała, powołując się na Karola Blajerskiego, prokuratora i rzecznika Prokuratury Regionalnej w Lublinie, o możliwej śmierci Andrzeja I. – właściciela firmy handlującej bronią, który w 2020 roku miał dostarczyć Polsce respiratory. Drugie miejsce niezmiennie w stosunku do czerwca należy do stacji Polsat News (1,2 tys. cytowań), a podium także ponownie zamyka TVP Info (963). O jedno oczko wrosła pozycja Polsatu (228), który uplasował się na miejscu siódmym. Ponadto do rankingu zakwalifikowała się TV Republika (118), zamykając tym samym zestawienie TOP 10 najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych.

Raport IMM lipiec 2022

RMF FM numerem jeden, stacje Polskiego Radia pną się w zestawieniu

Radio RMF FM jest najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w Polsce – w lipcu 2022 roku na redakcję inne media powoływały się 968 razy. Dziennikarze rozgłośni jako pierwsi poinformowali o morderstwie profesora Akademii Górniczo-Hutniczej Jana Targosza. Drugie miejsce ze wzrostem o trzy oczka należy do Polskiego Radia 24, które inne media cytowały wówczas 766 razy. Podium zamyka zaś Program I Polskiego Radia (605 wzmianek), a miejsce czwarte zajął z kolei Program III Polskiego Radia (360) także ze skokiem o trzy pozycje. O cztery punkty w górę zmieniło się stanowisko stacji lokalnej — Radia Poznań, które zajęło miejsce siódme z wynikiem 163 odwołań w innych tytułach. Na pozycji dziesiątej, która zamyka ranking, znajduje się zaś Radio Plus (85 materiałów).

Raport IMM lipiec 2022

TOP3 wśród portali to Wirtualna Polska, Onet i Interia

Wirtualna Polska (1,8 tys.) utrzymuje pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce, za nią znajduje się Onet (1,6 tys.), a podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia (1 tys.). Miejsce czwarte ze wzrostem o jedną pozycję zajął Pudelek z liczbą 721 cytowań w innych mediach – m.in. za sprawą często komentowanego w innych mediach wywiadu redakcji z aktorem Sebastianem Fabijańskim na temat jego rozstania z Julią Kuczyńską, celebrytką i blogerką modową znaną jako Maffashion. Piąte miejsce należy do portalu Wirtualnemedia (661), a wzrosty o jedno oczko kolejno odnotowały: Wpolityce (518), Money (455) oraz Business Insider (405).\

Raport IMM lipiec 2022

Tygodnik „Sieci” otwiera ranking tygodników i dwutygodników

„Sieci” są najbardziej opiniotwórczym medium wśród polskich tygodników i dwutygodników – w lipcu gazeta odnotowała wzrost o sześć pozycji i zajęła pierwsze miejsce w rankingu z liczbą 262 cytowań w innych mediach. Większość wzmianek dotyczyła rozmowy redakcji z wicepremierem i ministrem obrony narodowej Mariuszem Błaszczakiem na temat przyszłości i wyposażenia sprzętowego polskiej armii. Miejsce drugie należy do konserwatywno-liberalnego tygodnika „Do Rzeczy”, na którego informacje inni dziennikarze w Polsce powoływali się w okresie całego miesiąca łącznie 260 razy. Podium natomiast zamyka „Newsweek” z liczbą 259 wzmianek w innych tytułach i wzrostem o trzy oczka w odniesieniu do czerwca. Na miejscu czwartym uplasował się kobiecy dwutygodnik „Viva!” (252), a ranking zamyka „Wprost” (235).

Raport IMM lipiec 2022

„Forbes” wraca na pozycję lidera, „Twój Styl” dwa oczka wyżej

Magazyn „Forbes” ponownie otwiera ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników z liczbą 163 odwołań w innych mediach. Za nim plasuje się „Twój Styl”, który w lipcu cytowano łącznie 132 razy – głównie były to wywiady redakcji z piosenkarką Sylwią Grzeszczak i aktorką Katarzyną Zielińską. Branżowy dwumiesięcznik „Press” adresowany do dziennikarzy i specjalistów ds. komunikacji znalazł się na miejscu trzecim z wynikiem 111 wzmianek w innych mediach. Dalej edukacyjne pismo „Perspektywy” (92), a zestawienie zamyka pismo „Pani” (26).

Raport IMM lipiec 2022

Puls Biznesu awansuje w rankingu portali o profilu ekonomiczno–biznesowym

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje Dziennik Gazeta Prawna, a podium ze wzrostem o jedno oczko należy do Pulsu Biznesu. Na redakcję inni dziennikarze w kraju stosunkowo najczęściej powoływali się w sprawie publikacji zestawienia Global Complexity Index 2022 (TMF Group) krajów, w których najtrudniej działać przedsiębiorcom (Polska znalazła na 10. miejscu na świecie i na 4. w Europie).

Liderem w zestawieniu portali biznesowych pozostaje Money (455 cytowań). Dalej są Business Insider (405) i Bankier (143). Awans o jedno miejsce odnotowuje Wnp (44), a TOP 5 zamyka 300gospodarka (28).

Raport IMM lipiec 2022

Raport IMM lipiec 2022

W regionach przodują Radio Poznań, Radio Kraków i Dziennik Wschodni

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych zajmuje Radio Poznań. Na rozgłośnie w lipcu powoływano się łącznie 163 razy – stacja odnotowała tym samym wzrost o dwa oczka w stosunku do czerwca. Dziennikarze Radia Poznań jako pierwsi informowali o porwaniu 14-latki – uprowadzonej i torturowanej przez znajomych z powodu niewielkiego długu. Drugie miejsce w rankingu również należy do Radia Kraków, które odnotowało 95 wzmianek w innych tytułach w kraju. Dziennik Wschodni uplasował się na miejscu trzecim z ponadstuprocentowym wzrostem liczby cytowań i zmianą pozycji aż o pięć miejsc w górę – sumarycznie wzmiankowany był przez innych redaktorów 92 razy. Dalej pojawia się Głos Wielkopolski z wynikiem 88 materiałów, a miejsce piąte ex aequo zajmują Gazeta Krakowska i Radio Wrocław, do których media odnosiły się po 73 razy.

Raport IMM lipiec 2022

Polskie Radio idzie w górę – pozycja grupy wzrosła o sześć oczek

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje były cytowane przez dziennikarzy innych tytułów 4,3 tys. razy. Do spółki należą m.in. Onet, Fakt, Newsweek, Business Insider czy Forbes. Na drugim miejscu znalazła się grupa Wirtualna Polska Media z wynikiem 3,2 tys. wzmianek w innych mediach w kraju. Wydawnictwo reprezentują m.in. Wirtualna Polska, Pudelek oraz Money. Dalej na podium Telewizja Polsat, której redakcje łącznie pojawiły się 2,8 tys. razy w materiałach innych polskich mediów, w tym Polsat News, Polsat czy portal Interia. Awans aż o sześć oczek odnotowała natomiast grupa Polskie Radio, której stacje w lipcu cytowano ponad 2,2 tys. razy. Wzrosty dotyczą także Telewizji Polskiej, Grupy ZPR Media, (Super Express, Radio ESKA) i wydawnictwa INFOR PL (Dziennika Gazeta Prawna).

Raport IMM lipiec 2022

PEŁNY RAPORT NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 29 913 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 lipca 2022 roku.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin