60 tys. zł grzywny dla producenta napoju Devil. Za sugestywną reklamę

dodano: 
22.08.2018
komentarzy: 
2

Sąd Okręgowy w Legnicy zgodził się z Radą Etyki Reklamy, według której jedna z kreacji producenta napoju energetycznego Devil Energy Drink naruszała dobre obyczaje. Spółka Waterius, właściciel marki, ma nie tylko przeprosić za reklamę wykorzystującą sugestię do seksu oralnego, lecz także wpłacić 60 tysięcy złotych na rzecz fundacji Dla Polonii, która zajmuje się opieką nad młodymi Polakami ze Wschodu. Wyrok jest prawomocny.

Czytaj więcej: KER: przedmiotowe traktowanie kobiet w reklamie marki Devil Energy

Pozew, a wcześniej też (jako jeden z kilku podmiotów) skargę do Rady Etyki Reklamy, złożyło Stowarzyszenie Twoja Sprawa (STS), które stara się chronić dzieci i młodzież przed niekontrolowanym i zbyt łatwym dostępem do pornografii. „Roszczenia opierały się na art. 16 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który stanowi, iż czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka” – wyjaśnia adwokat Katarzyna Paczuska-Tokarska, która reprezentowała stowarzyszenie w tej sprawie.

Izabela Karska z STS wyraża dodatkowo nadzieję, że wyrok przypomni przedsiębiorcom, że przekraczając pewne granice w swoich reklamach, narażają się na spór sądowy. „Jest to nasz pierwszy pozew, ale na pewno nie ostatni” – zapowiada.

Łukasz Rodak, przedstawiciel firmy Waterius, przyznał w rozmowie z PRoto.pl, że producent Devila wypłaci wyznaczoną kwotę z 20-procentową „nawiązką”. Jak stwierdził, budząca kontrowersje reklama „została źle odebrana, ale na pewno nie uwłaczała płci żeńskiej”. Dodał, że to marka Devil w związku z krytycznymi komentarzami i artykułami w mediach mogła ponieść większe szkody niż płeć żeńska, której przedstawicielka znalazła się na grafice.

Rodak przyznał też, że dzięki reklamie znacząco wzrosła świadomość marki. Zauważył też, że sprzedaż Devila zwiększyła się od sierpnia 2017 roku o 1500 proc.

O budzącej kontrowersje reklamie Devila pisaliśmy na PRoto.pl w listopadzie 2017 roku. Był to kolejny przykład kryzysu wizerunkowego właścicieli napoju energetycznego w ostatnim czasie. Wcześniej kontrowersje wywołała reklama marki Tiger nawiązująca do Powstania Warszawskiego. Głośno było także o energetyku o nazwie Zbój, który opierał swój przekaz na pokazywaniu roznegliżowanych kobiet. (mp)

Czytaj więcej: Wpadki w komunikacji marek: branża nie odrabia lekcji (opinie)

Zdjęcie główne: facebook.com/DevilEnergy. Wiadomość zaktualizowano 22 sierpnia 2018 roku o 15:47 w celu dodania komentarza przedstawiciela firmy Waterius.

komentarzy:
2

Zobacz także...

Zdaniem Zespołu Orzekającego reklama utrwala negatywne stereotypy...

Komisja Etyki Reklamy skrytykowała kreację z napisem „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach”...

Akcja ma zwrócić uwagę, że dziesiątki tysięcy dzieci w Polsce codziennie oglądają pornografię, a wielu rodziców nie jest tego świadomych...

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
23.08.2018
14:01:00
PRoto.pl
(23.08.2018 14:01:00)
Szanowny Panie, dziękujemy za komentarz. Jak poinformowała nas Izabela Karska, specjalista ds. komunikacji Stowarzyszenia Twoja Sprawa, wyrok został ogłoszony 14 czerwca, a uprawomocnił się w zeszłym tygodniu. Co do uzasadnienia, p. Karska przekazała, że "Uzasadnienie sądu w tej sprawie miało charakter ustny i w zasadzie nie musiało być wyrażane. Sąd w przypadku materiału tak naruszającego dobre obyczaje i kierowanego zwłaszcza do młodych ludzi zgodziła się z postawionymi przez Stowarzyszenie argumentami". Nie jest więc dostępne. Specjalista ds. Komunikacji STS przekazała nam jednak sygnaturę sprawy: "VI GC 96/18". Z wyrazami szacunku Redakcja
23.08.2018
10:18:10
jurysta
(23.08.2018 10:18:10)
Jaka jest data orzeczenia Sądu Okręgowego w Legnicy - czy jest już dostępne uzasadnienie ?
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin