Juszczyk: mobile w strategiach PR branży FMCG

dodano: 
20.01.2014
komentarzy: 
0

Branża dóbr szybko zbywalnych, jako jedna z pierwszych, w aktywny sposób zaczęła wykorzystywać mobilny marketing w swoich strategiach komunikacyjnych. Wiąże się to przede wszystkim z olbrzymią grupą docelową konsumentów tego typu produktów, co przekłada się na efekt skali i jednocześnie możliwość wprost intensyfikowania również samej sprzedaży. Jak zatem przełożyć działania stricte marketingowe na sukces wizerunkowy?

Świetnym przykładem jest kampania marki Starbucks. Wykorzystano w niej szereg kanałów – kampanię sms, QR kody, aplikację mobilną i mobilne płatności. Powstała aplikacja Starbucks Card Mobile, to mobilna wersja karty Starbucks Card, która pozwala na płacenie za kawę (poprzez zeskanowanie kodu QR), sprawdzanie stanu konta, historii zakupów, doładowanie karty Starbucks, znalezienie najbliższej kawiarni Starbucks oraz dostęp do informacji o nagrodach w Starbucks Rewards. Starbucks Rewards to natomiast program lojalnościowy, który umożliwia zbieranie gwiazdek – te następnie można wymieniać na napoje, dolewki czy syropy.

Starbucks zainwestował również w kampanię sms, w której trakcie rozsyłał klientom 3 krótkie wiadomości na początku, w środku i pod koniec tygodnia. SMSy z pytaniem konkursowym dotyczącym oferty sieci spełniały rolę nie tylko komunikacyjną – zwiększały również ruch na stronie internetowej, na której odbiorcy wiadomości poszukiwali odpowiedzi.

 

Źródło

W sumie działania mobilne przyniosły – obok efektu stricte użytecznych narzędzi dla klientów – także olbrzymie zainteresowanie samych konsumentów, którzy chętnie dzielili się informacjami o nich w sieci i poza nią. Marketing szeptany, wywołany naturalnie, w tym przypadku tylko podkreśla, jak łatwo ciekawym pomysłem na działania z zakresu marketingu mobilnego wpłynąć na rynkową komunikację firmy i jednocześnie wzmocnić jej wizerunek jako marki nowoczesnej otwartej na swoich odbiorców.

Innym, ciekawym przykładem, o którym twierdzi się, że w bieżącym roku może być przebojem wśród narzędzi marketingowych w Polsce, jest tzw. rzeczywistość rozszerzona. Heineken wykorzystał aplikację mobilną wyposażoną w opcję rozpoznawania obrazów. Najeżdżając kamerą na butelkę Heinekena (przy uruchomionej aplikacji), była ona rozpoznawana, a użytkownik przekierowywany na witrynę z konkursami organizowanymi przez producenta piwa (gdzie można było wygrać również wycieczki i zaproszenia na prestiżowe wydarzenia muzyczne).

Źródło

 

Nietrudno zauważyć, że sukcesem kampanii było nie tylko powiązanie jej z urządzeniami mobilnymi, ale wykorzystanie Augmented Reality co nadało dodatkowego rozgłosu marce i działaniom PRowym związanym z tym wydarzeniem. Jakkolwiek warto dodać, że marki nie skupiają się tylko na wirtualnych pomysłach, czego przykładem była Nivea, a konkretnie oddział brazylijski. Koncept prosty, mocny wizerunkowo, nagłośniony przez media, a polegał na wyjściu naprzeciw potrzebom użytkowników urządzeń mobilnych. Skoro wiele osób aktywnie je wykorzystując, musi liczyć się z problemem wyczerpujących się baterii, Nivea postanowiła obdarować swoich klientów za pośrednictwem wkładek do pracy kobiecej, ładowarkami solarnymi, do których możliwe było podłączenie i naładowanie telefonu.  (polecam także). Ciekawostką jest fakt, że rozdając prezent i czyniąc z tego „mobilną kampanię w sumie poza urządzeniami mobilnymi”, Nivea wykorzystała prasę, która równolegle chętnie opisywała markę i jej pomysł na dotarcie do użytkowników.

Kończąc tych kilka inspiracji, wspomnieć można jeszcze o pierwszym mobilnym sklepie w warszawskim metrze, który umożliwia wirtualne dokonanie i zamówienie zakupów w trakcie oczekiwania na pociąg. Rzecz znana powszechnie w krajach dalekiego wschodu, po raz pierwszy pojawia się także w naszym kraju, co tylko potwierdza skalę zmian polskiego rynku i jego gotowość do mocnego zaangażowania się w marketing i PR mobilny.

 

Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb

 

UWAGA! Ostatni dzień zapisów na szkolenie otwarte z Bartłomiejem Juszczykiem:

MOBILE MARKETING W STRATEGIACH PR.

50 case'ów, które na zawsze zmienią PR Twojej firmy

NOWY TERMIN: 23 STYCZNIA (CZWARTEK)

Warszawa

Poznaj PROGRAM SZKOLENIA!

ZAPISZ SIĘ!

Bartłomiej Juszczyk jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

 

 

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin