Zapoczątkowana w czerwcu 2025 roku akcja „Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka” ma uświadamiać skalę i realność problemu, jakim są zaginięcia najmłodszych, oraz popularyzować numer 116 000, czyli Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka. Organizatorzy, Fundacja ITAKA i Screen Network, rozważają przedłużenie kampanii, która początkowo miała trwać do końca lipca.
Kilkanaście tysięcy ekranów w ponad stu polskich miastach zamienia się w gigantyczne smartfony za każdym razem, kiedy ktoś zatelefonuje pod numer alarmowy. Na wyświetlaczach pojawiają się wtedy nazwy dzwoniących: „Przestraszona babcia”, „Spanikowana mama”, „Rozżalony tata”, „Przerażony dziadek”, a następnie informacja „Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka”. Warto zauważyć, że na terenie kraju zaginięcia nieletnich zgłaszane są średnio co cztery godziny.
Spoty wyświetlane są w lokalizacjach o największym natężeniu ruchu – przy arteriach komunikacyjnych, na dworcach, w przejściach podziemnych, galeriach handlowych i ciągach pieszych. Organizatorzy przygotowali też wideo, opublikowane w serwisie YouTube, które pokazuje reakcje przechodniów na kampanię.
„System emisji został połączony z danymi infolinii – każde połączenie uruchamia komunikat wyświetlany w czasie rzeczywistym. Za każdym razem, gdy operatorzy infolinii odbierają połączenie, dedykowane rozwiązanie odczytuje informację o zajętości linii i aktywuje emisję spotu na 20 000 ekranach Digital Out of Home w całej Polsce. Bez opóźnień. Bez ręcznej ingerencji” – powiedział Damian Rezner, dyrektor operacyjny i członek zarządu Screen Network.
„Połączyliśmy technologię z ważnym społecznie przekazem. Każde wyświetlenie spotu to jedno prawdziwe połączenie. W tej sposób chcieliśmy pokazać, jak często dochodzi do zaginięć dzieci i nastolatków. To nie tylko jedna głośna sprawa rocznie, szeroko komentowana w mediach, ale powtarzający się problem, z którym ktoś właśnie teraz się mierzy. Kampania nie tylko opowiada o tragedii. Pozwala ją poczuć” – dodała Aleksandra Strzelecka, menedżerka ds. komunikacji Screen Network.
Akcja została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Partnerami kampanii są Komenda Główna Policji oraz Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji. „Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka” to kolejna akcja będąca wynikiem współpracy Fundacji ITAKA i Screen Network. Wcześniejsza kampania „AI wspomaga poszukiwania zaginionych” została wyróżniona m.in. dwoma srebrnymi statuetkami w konkursie Mixx Awards 2023. (ko)


