Duńska organizacja non-profit Plastic Change wystartowała z kampanią nawiązującą do reklamy Calvina Kleina. Inicjatorzy chcą w ten sposób zwrócić uwagę na mikroplastik, który zagraża męskiej płodności – donosi campaignbriefasia.com.
Jak podkreślają twórcy kampanii, badania wykazują, że mikroplastik jest obecny w 80 proc. próbek tkanki penisa oraz jąder, a także w 100 proc. przebadanych próbek nasienia*. Mimo to wciąż wielu mężczyzn nie zwraca uwagi na kwestie związane z ochroną środowiska. „Kampanie ekologiczne często nie docierają do mężczyzn. Badania pokazują, że wielu mężczyzn utożsamia zachowania proekologiczne z kobiecością i z tego względu są mniej podatni na przekaz” – wyjaśnia Anne Aittomaki, dyrektor strategiczny Plastic Change. „Celem inicjatywy jest odwrócenie tego schematu poprzez dotarcie z przekazem bezpośrednio do mężczyzn. Jeśli ratowanie planety nie wydaje się pilne, być może ratowanie życia seksualnego i zdolności do reprodukcji okażą się pilne. To nie jest straszenie – to nauka. Czas, aby wszyscy mężczyźni zwrócili na to uwagę” – apeluje Aittomaki.
W kampanii pod hasłem „Are You Packing Microplastics?” („Czy pakujesz mikroplastik?”) duńska organizacja chce zwrócić uwagę, że mikroplastik stanowi realne zagrożenie dla dla męskiej płodności. Oś inicjatywy stanowią plakaty nawiązujące do popularnych reklam bielizny Calvina Kleina. Jak wyjaśnia Tali Madsen, dyrektor strategiczny agencji Worth Your While odpowiadającej za realizację kampanii, „nie chodzi wyłącznie o szokowanie”. „To strategiczny ruch komunikacyjny mający na celu przekazanie sygnału ostrzegawczego, który może w końcu uświadomi [mężczyznom – przyp. red.], co jest zagrożone” – podkreśla.

Źródło: campaignbriefasia.com
Zdjęcia wykonane w stylu magazynów modowych w dosłowny sposób pokazują, że „mikroplastik jest wszędzie” – w tym w 80 proc. penisów, co przyczynia się chociażby do zmniejszenia liczby plemników. Aby dobitnie to pokazać, zdecydowano się zastąpić wybrzuszenia w bieliźnie plastikowanymi butelkami. Ponadto zamiast nazwy marki na pasku bokserek, pojawiają się hasła typu: „Jak toksyczna jest twoja męskość?” i „4 na 5 penisów pakuje się w plastik”.

Źródło: campaignbriefasia.com
Jak dowiadujemy się, kampania wystartowała równolegle z największą na świecie konwencją poświęconą temu zagadnieniu – Globalnym Traktatem o Tworzywach Sztucznych INC-5.2 ONZ w Genewie. Przy tej okazji inicjatorzy chcą bowiem wywrzeć presję na obecnych tam reprezentantach, wśród których większość stanowią mężczyźni. W związku z tym billboardy pojawiły się w strategicznych lokalizacjach w Genewie, tak aby dotarły do uczestników negocjacji.
Plakaty z przekazem kampanii pojawiły się w również w przestrzeni miejskiej w Danii. Inicjatywę wspierają ponadto działania prowadzone w social mediach. Plastic Change zachęca odbiorców do udostępniania przekazów oraz publikowania własnych zdjęć z hashtagiem „#PackingPlastic” – informuje źródło. (kn)
* nature.com, Detection of microplastics in the human penis, 19.06.2024
Źródło: campaignbriefasia.com, Plastic Change urges World Leaders to think with their d*cks (to save their balls) in cheeky campaign via Worth Your While + Glue Society, Adam Shaw, 8.08.2025


