Ranking najbardziej angażujących polskich seriali 2025 roku został właśnie zaktualizowany przez Instytut Monitorowania Mediów. Zgodnie z prognozami IMM z początku jesieni, dwie duże premiery mocno zaznaczyły swoją obecność w zestawieniu. Najgłośniejsza z nich, „Heweliusz” (Netflix), zadebiutowała na pozycji wicelidera. Piąte miejsce zajął kolejny sezon „The Office PL” (CANAL+).
Analitycy IMM ponownie zbadali popularność polskich seriali, które miały premierę w 2025 roku, przez analizę reakcji użytkowników w mediach społecznościowych. Ranking uwzględnia liczbę interakcji pod postami oraz materiałami video wzmiankującymi analizowane seriale. W tym zestawieniu drugi sezon „1670” zdecydowanie wyprzedził konkurencję, osiągając rekordowy poziom zaangażowania. Nowy serial Netfliksa „Heweliusz” uplasował się na drugiej pozycji.

„Polski Czarnobyl” – analiza dyskusji wokół „Heweliusza”
Analiza danych IMM, oparta na postach z mediów społecznościowych (Facebook, X, Instagram, TikTok, YouTube), pokazuje, że wysokie zaangażowanie wokół „Heweliusza” jest napędzane nie tylko przez intensywną promocję, ale przede wszystkim przez wyjątkowo emocjonalny odbiór i dyskusje na temat jakości produkcji.
„Najczęstszym porównaniem pojawiającym się w sieci było: »polski Czarnobyl« (serial HBO Max z 2019 roku), co podkreśla nie tylko wagę tematu, ale także wątek systemowych zaniedbań i »bylejakości lat 90.«. Użytkownicy mediów społecznościowych chwalili produkcję za „światowy poziom” oraz „świetną realizację”. Często podkreślano, że serial to »najdroższa polska produkcja« i to widać na ekranie” – mówi Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych IMM.
„Heweliusz” wywołał duże zainteresowanie treściami uzupełniającymi – w mediach społecznościowych viralowo rozchodziły się linki do wywiadów z ocalałymi, zwłaszcza z Jerzym Petrukiem w Kanale Zero, a widzowie masowo polecali podcast Polskiego Radia „Heweliusz. Prawdziwa historia”, który odnotował już ponad milion odsłuchań.

„The Office PL” trzyma wysoki poziom
Piąte miejsce w rankingu kolejnego sezonu „The Office PL” (CANAL+) potwierdza siłę uznanej marki, która buduje zaangażowanie na kilku filarach. Analiza postów pokazuje, że serial zdaniem widzów „jest lepszy z każdym sezonem”. Fani chwalili produkcję (udostępnione do tej pory odcinki) za mistrzowskie osadzenie żartów „w kontekście polskiego społeczeństwa”, a wielu z nich uważa polską wersję za lepszą od produkcji amerykańskiej. Siłą napędową dyskusji są uwielbiani przez fanów bohaterowie, w szczególności Darek Wasiak (Adam Woronowicz), określany mianem „GOAT” i „przekota aktorskiego”. Pisano również o gościnnym występie Joanny Kulig.
„Gościnne występy są już stałym elementem »The Office PL« – jednym z tych zabiegów, które nie tylko bawią widzów, ale też budują rozpoznawalność i prestiż produkcji. Twórcy świadomie sięgają po znane nazwiska, traktując epizodyczne role gwiazd jako narzędzie poszerzania świata serialu oraz sposób na tworzenie dodatkowych warstw humoru i kontekstu popkulturowego. Dużym echem w mediach odbił się gościnny występ Joanny Kulig w piątym sezonie. Jej pojawienie się w Kropliczance było szeroko komentowane jako dowód na prestiż serialu, do którego chcą dołączać »gwiazdy światowego formatu«” – dodaje Tomasz Lubieniecki z IMM.

O badaniu:
Analizę przeprowadzono na podstawie zaangażowania (reakcje, komentarze, udostępnienia) odbiorców w social mediach w dniu premiery serialu oraz dwóch następujących po nim dobach.


