„Księcia z bajki się zachciało?!” – to hasło przewodnie kampanii Fundacji SEXEDPL, mającej na celu uświadomienie społeczeństwu, jak może wyglądać przemoc seksualna i jak sobie z nią radzić. Akcja z udziałem polskich aktorów – Mateusza Damięckiego i Eryka Kulma – wspiera Antyprzemocową Linię Pomocy, której partnerem strategicznym jest Uber Polska.
25 listopada 2025 roku wystartowała międzynarodowa kampania „16 Dni Przeciwko Przemocy ze Względu na Płeć”. Fundacja SEXEDPL postanowiła przyłączyć się do inicjatywy, ruszając z własnym projektem.
Kampania „Księcia z bajki się zachciało?!” w przewrotny sposób porusza temat przemocy seksualnej. Mimo że mówi się o niej coraz więcej, wiele jej form nadal postrzega się jako „niewinny żart”. SEXEDPL zaznacza, że to właśnie na takich zachowaniach jak seksistowskie komentarze, catcalling czy wysyłanie intymnych zdjęć bez zgody budowana jest kultura pozwalania na przemoc seksualną.
Fundacja do zobrazowania problemu wykorzystała dwa spoty inspirowane baśniami „Śpiąca królewna” i „Kopciuszek”. W filmach wystąpili aktorzy Mateusz Damięcki i Eryk Kulma. Ze względu na to, że obaj w swojej karierze wcielali się już w role amantów, ich wizerunek kontrastuje z językiem przemocy, który często słyszą kobiety. Spoty wyreżyserował Sebastian Pańczyk. Zdjęcia zostały zrealizowane przez Papaya Films w Pałacu w Otwocku Wielkim. Jego wnętrza miały w naturalny sposób oddać baśniową koncepcję wideo.
Źródło: youtube.com/fundacjaSEXEDPL
Źródło: youtube.com/fundacjaSEXEDPL
Głównym punktem inicjatywy jest podkreślenie dostępu do Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL, która działa dzięki wsparciu partnera strategicznego – Uber Polska. Oferuje ona anonimową i bezpłatną pomoc psychologiczną od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 10 do 22.

Projekt ma dwa równoległe cele. Pierwszym z nich jest uświadomienie mężczyznom, że to, co dotąd uważali za żarty, może być przemocą. Drugim – podsunięcie kobietom narzędzia i języka, które pozwalają na nazwanie doświadczeń i powiedzenie: „to, czego doświadczam, nie jest normalne – to jest przemoc”.
Stworzone na potrzeby projektu spoty są odpowiedzią na wnioski z raportu „Imprezowa mapa Polski”, przygotowanego na zlecenie SEXEDPL i Uber Polska. Jak pokazuje badanie, aż 56 proc. kobiet zetknęło się z seksualnymi komentarzami i „żartami” ze strony płci przeciwnej. Z kolei 1 na 3 mężczyzn nie uznaje ich natomiast za nadużycie seksualne.
Za strategię i kreację kampanii odpowiada agencja Brain. (ao)
Zdjęcie główne: youtube.com/fundacjaSEXEDPL


