Wybrano laureatów 26. edycji Galerii Plakatu AMS, jednego z najważniejszych polskich konkursów poświęconych plakatowi społecznemu. Zwyciężczynią została Żaneta Wawrzynek. Tegoroczny temat „Pojutrze” otwierał szerokie pole interpretacji i zachęcał twórców do zastanowienia się nad tym, jak może wyglądać świat za chwilę – zarówno w wymiarze społecznym, jak i technologicznym czy środowiskowym.
Padł rekord zgłoszeń – wpłynęło niemal 1500 prac, co potwierdza, że temat poruszył wyobraźnię projektantów w całej Polsce. W gronie laureatów znaleźli się twórcy w wieku od 28 do 74 lat, co pokazuje, że przyszłość da się projektować niezależnie od metryki.
Tegoroczny temat „Pojutrze” otwierał szerokie pole interpretacji. „Artyści sięgali po metafory, komentarze do bieżących napięć i refleksje o tym, co czeka nas tuż za rogiem. Wśród laureatów znaleźli się graficy o bardzo różnych wrażliwościach i doświadczeniach – od uznanych i utytułowanych po rozpoczynających swoją karierę: Lex Drewinski, Anna Kowalczyk-Nowak, Michał Łącki, Weronika Matyjek oraz Wojciech Mazur” – przekazują organizatorzy konkursu. Konkursowe prace „pokazują, że »pojutrze« może być niepokojące, przewrotne albo pełne nadziei, ale zawsze wizualnie odważne”.
Nagrodę główną otrzymała Żaneta Wawrzynek.

Wyróżnienia zdobyli Lex Drewinski, Anna Kowalczyk-Nowak, Michał Łącki, Weronika Matyjek oraz Wojciech Mazur.





Zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce w 2026 roku. Wybrane projekty będą również prezentowane na innych nośnikach AMS w przestrzeni miejskiej.
Wyboru laureatów/laureatek dokonało jury w składzie:
- Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie;
- Piotr Depta-Kleśta, grafik, ilustrator, doktor, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie, laureat prawie 100 konkursów graficznych;
- Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS;
- Grażyna Gołębiowska, dyrektorka pionu marketingu i sprzedaży, członkini zarządu AMS;
- Mateusz Machalski, profesor ASP w Warszawie, projektant, typograf, wykładowca i badacz zajmujący się komunikacją wizualną i projektowaniem graficznym;
- Filip Tofil, artysta grafik, creative director Syfon Studio;
- Anna Wieluńska, typografka, projektantka graficzna, wykładowczyni ASP w Warszawie.
Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje audytor konkursu EY Polska. Partnerem wspierającym jest Turboposter, partnerami są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, a patronami medialnymi – Gazeta.pl, Wyborcza.pl, Radio TOK FM, Chilizet, sieć kin Helios oraz Grupa Agora.
Autorką oprawy graficznej tegorocznej edycji jest Natalia Bugaj – laureatka 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.


