Brytyjski organ ds. standardów reklamowych (Advertising Standards Authority) zakazał reklam trzech gigantów odzieżowych. Marki Nike, Superdry i Lacoste miały stosować niepotwierdzone naukowo deklaracje o „zrównoważoności”, czyli greenwashing, w płatnych kampaniach Google’a, wprowadzając konsumentów w błąd. ASA poinformowało, że reklamy te używały określeń takich jak „zrównoważone”, „materiały zrównoważone” czy „zrównoważony styl” bez przedstawienia wymaganych dowodów – podaje theguardian.com.
Problem z dowodami i zasadami
ASA przypomniało, że brytyjski kodeks reklamowy wymaga, aby deklaracje dotyczące środowiska były jasne i „poparte wysokim poziomem udokumentowania”. W ocenie organu użycie słowa „zrównoważone” bez dodatkowych wyjaśnień czyniło deklarację „niejednoznaczną i niejasną”. Ponieważ twierdzenie miało charakter absolutny, wymagało solidnych dowodów na poparcie, których nie dostarczono.
Firmy różnie tłumaczyły swoje działania. Nike utrzymywał, że komunikat był „sformułowany w sposób ogólny” i odnosił się tylko do części produktów. Superdry broniło się, że chce promować szeroką gamę artykułów z „cechami i atrybutami związanymi ze zrównoważonością”. Lacoste natomiast przyznało, że twierdzenia takie jak „zielone” czy „zrównoważone” są „bardzo trudne do udowodnienia”, pomimo pracy nad ograniczeniem śladu węglowego.
Co więcej, ASA wskazało, że nie przedstawiono dowodów, że produkty te nie mają negatywnego wpływu na środowisko, gdy uwzględni się ich cały cykl życia. W związku z tym organ zakazał reklam i nakazał markom, aby w przyszłości znaczenie i podstawa deklaracji ekologicznych były jasne i poparte wysokim poziomem dowodów dla twierdzeń absolutnych.
Zakaz reklamy firmy bukmacherskiej
ASA zakazało również reklamy firmy bukmacherskiej Betway z udziałem gwiazdy Formuły 1, Lewisa Hamiltona. Decyzja ta wynikała z prawdopodobieństwa, że przekaz ten mógł szczególnie oddziaływać na osoby poniżej 18. roku życia. To z kolei narusza brytyjskie zasady zabraniające umieszczania w reklamach hazardowych celebrytów, którzy mogą mieć silny wpływ na nieletnich.
Płatna reklama na Facebooku, emitowana przed Grand Prix Wielkiej Brytanii, przedstawiała Hamiltona w stroju kierowcy, stojącego tyłem do widza na trybunie – widoczne było jedynie nazwisko na kombinezonie. Betway nie kwestionował popularności Hamiltona wśród młodzieży, lecz argumentował, że sposób jego przedstawienia (brak widoku twarzy) ograniczał ten wpływ. ASA uznało, że konsumenci, w tym nieletni, bez trudu rozpoznaliby postać, stwierdzając, że reklama była „nieodpowiedzialna i naruszała kodeks”. (ao)
Źródło: theguardian.com, Nike, Superdry and Lacoste ads banned in UK over ‘misleading’ green claims, Mark Sweney, 3.12.2025


