Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Krótkie wideo i formaty audio. Social media w 2021 roku. zwrot w kierunku formatów audio, rosnąca popularność krótkich form wideo i profesjonalizacja tiktoka, który zajmuje coraz wyższą pozycję wśród kanałów komunikacji marek – to niektóre z tendencji, które mogliśmy obserwować w 2021 roku w obszarze mediów społecznościowych. mijające 12 miesięcy przyniosło też refleksję nad wpływem social mediów na zachowanie i zdrowie psychiczne odbiorców, szczególnie najmłodszych. przeczytajcie, na co w ostatnim roku zwrócili uwagę eksperci:. anna radomska, senior digital marketing manager w hill+knowlton strategies. 2021 nie był rokiem rewolucji, choć zmianie uległo kilka elementów krajobrazu socialmediowego. w lutym zachłysnęliśmy się clubhouse’em. dziś niewielu już o nim pamięta, ale trzeba przyznać, że ewolucja social audio znacznie przyspieszyła dzięki tej aplikacji. tak jak kilka lat temu przełomem były znikające stories snapchata, tak w tym roku większość liczących się platform miała już własne opcje audio – dość wspomnieć facebook live audio rooms, twitter spaces czy telegram voice chats. ekspansja rozwiązań głosowych – nie tylko stricte socialowych, ale i dotyczących narzędzi voice search czy podcastów, trwa od kilku lat. ostatnie miesiące tylko potwierdziły ten kierunek rozwoju. w tym kontekście, pojawianie się kolejnych brandowych podcastów nie jest kwestią przypadku, tylko potwierdzeniem, że ten element dobrze sprawdza się w strategii marketingowej. warto też odnotować rosnącą popularność krótkich form wideo. powszechność youtube shorts, wprowadzenie reels przez instagram czy duże kampanie reklamowe na tiktoku pokazują, że zarówno twórcy, marki, jak i same platformy mocno stawiają na te formaty. w drugiej połowie roku mark zuckerberg potwierdził, że facebook/meta wciąż jest najważniejszym graczem na rynku. raz, że kilkugodzinna awaria firmowanych przez niego aplikacji pokazała, jak bardzo, w wymiarze lokalnym i globalnym, jesteśmy zależni od facebooka, instagrama czy messengera. dwa, że zaprezentowana przez niego wizja metawersum – wirtualnego świata przyszłości – jest tyleż trudna do zrozumienia, co fascynująca i zapewne nieunikniona. to prowadzi nas do wniosku, że w 2021 na nowo przyjrzeliśmy się platformom społecznościowym i ich skali oddziaływania na naszą codzienność. negatywny wpływ gigantów technologicznych, a w szczególności właścicieli serwisów społecznościowych, budzi obawy wielu ludzi, z marią ressą, filipińską dziennikarką nagrodzoną noblem, na czele. w kolejnych miesiącach raczej nie uciekniemy od rozmowy o etycznych i formalnych granicach funkcjonowania mediów społecznościowych, ponieważ, jak mówi ben parker, z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność. katarzyna brożyna, digital manager w opus b. jeżeli miałabym wybrać jedną platformę społecznościową, która nie tylko zawłaszczyła dyskusję o social mediach w 2021 roku, to wcale nie wskazałabym facebooka i jego metaverse. choć zmiana ta poruszyła świat, to jednak zainteresowanie szybko zgasło. w tym roku warunki w socialmediowym światku dyktuje tiktok. z „platformy dla dzieci” zmienił się w pełnoprawne narzędzie marketingowe, które realizuje nie tylko potrzeby pokolenia z, ale również biznesu. agresywne wejście tiktok business na rynek środkowoeuropejski, a także proaktywna względem biznesu postawa, są bezprecedensowe. w listopadzie 2021 użytkowników tiktoka w polsce było ponad 9 milionów, podczas gdy instagrama odwiedzało dziennie średnio około 11,5 miliona użytkowników. dla porównania – jeszcze we wrześniu tiktoka odwiedzało nieco ponad 8 milionów osób, a instagram 11 milionów. tiktok jest na silnej fali wzrostu i z dużym prawdopodobieństwem przegoni instagrama w 2021. youtube i instagram są pod dużą presją tiktoka – obie platformy wprowadziły „tiktokowe” formaty do swoich platform: reels na insagramie i shorts na youtubie. kolejnym medium, które przeżywa rozkwit jest linkedin. 2021 upłynął tam pod znakiem emplyee advocacy, a profile mające na celu zbudowanie marki osobistej wyrastają jak grzyby po deszczu. cieszy fakt, że wielu użytkowników, pragnąc zbudować ekspercki wizerunek, stawia na ciekawe i merytoryczne treści. wiele organizacji decyduje się również na prowadzenie webinarów, które precyzyjnie trafiają w potrzeby wyselekcjonowanej grupy odbiorców, którą możemy znaleźć na linkedinie. przykładem może być cykl webinarów „między nami”, który jest dedykowany profesjonalistom w obszarach hr, ca i eb. jeżeli chodzi o ogólny klimat w social mediach, to obserwuję wzrost znaczenia treści politycznych na prawie wszystkich platformach. nastroje dyktowało zaostrzenie ustawy antyaborcyjnej z 2020 roku, sytuacja na granicy polsko-białorsukiej, rozmowy na temat polskiego ładu, a także inflacja i podwyżki cen. *gemius/mediapanel. norbert kilen, partner on board think kong. niełatwo wskazać kilka najważniejszych zjawisk, które rzutowały na komunikację w social mediach w 2021 roku. na pewno sporo zmienił tiktok. marki zaczynają zastanawiać się, jak wykorzystać jego popularność, rzadziej pojawiał się już w rozmowach np. instagram. cieszę się, bo różnorodność platform jest według mnie dużo korzystniejsza niż monopol jednego serwisu. sporo zamieszania wprowadziła też polityka apple’a i kłopoty z analityką kampanii facebookowych wynikające z ograniczeń dotyczących prywatności w nowych wersjach ios. wiele firm podejmuje też wysiłki, żeby część czynności związanych z social mediami zacząć realizować in-house, wewnętrznymi siłami. zwiększa to na pewno liczbę potrzebnych specjalistów i powoli zmienia rynek pracy w branży. z punktu widzenia naszej agencji, rok 2021 był kolejnym rokiem wzrostu wydatków na digital, wzrostu oczekiwań związanych z rolą kanałów social media w dotarciu do konsumentów, otoczenia biznesowego. myślę, że kolejny rok ograniczeń związanych z covid-19 na pewno przyczynia się do postępującej cyfryzacji marketingu i w tym sensie zwiększa rynek usług online, w tym także social media. niestety pandemia skłania też wiele firm do cięcia budżetów, ograniczania wydatków – w tym w ogóle na marketing. oba trendy nakładają się na siebie. trudno o trafne przewidywanie sytuacji rynkowej, ale patrząc na rozwój liczby i skali projektów, które prowadzimy – jestem optymistą! zebrała małgorzata baran.
Zwrot w kierunku formatów audio, rosnąca popularność krótkich form wideo i profesjonalizacja TikToka, który zajmuje coraz wyższą pozycję wśród kanałów komunikacji marek – to niektóre z tendencji, które mogliśmy obserwować w 2021 roku w obszarze mediów społecznościowych. Mijające 12 miesięcy przyniosło też refleksję nad wpływem social mediów na zachowanie i zdrowie psychiczne odbiorców, szczególnie najmłodszych.
Przeczytajcie, na co w ostatnim roku zwrócili uwagę eksperci:
Anna Radomska, Senior Digital Marketing Manager w Hill+Knowlton Strategies

2021 nie był rokiem rewolucji, choć zmianie uległo kilka elementów krajobrazu socialmediowego.
W lutym zachłysnęliśmy się Clubhouse’em. Dziś niewielu już o nim pamięta, ale trzeba przyznać, że ewolucja social audio znacznie przyspieszyła dzięki tej aplikacji. Tak jak kilka lat temu przełomem były znikające Stories Snapchata, tak w tym roku większość liczących się platform miała już własne opcje audio – dość wspomnieć Facebook Live Audio Rooms, Twitter Spaces czy Telegram Voice Chats. Ekspansja rozwiązań głosowych – nie tylko stricte socialowych, ale i dotyczących narzędzi voice search czy podcastów, trwa od kilku lat. Ostatnie miesiące tylko potwierdziły ten kierunek rozwoju. W tym kontekście, pojawianie się kolejnych brandowych podcastów nie jest kwestią przypadku, tylko potwierdzeniem, że ten element dobrze sprawdza się w strategii marketingowej.
Warto też odnotować rosnącą popularność krótkich form wideo. Powszechność YouTube Shorts, wprowadzenie Reels przez Instagram czy duże kampanie reklamowe na TikToku pokazują, że zarówno twórcy, marki, jak i same platformy mocno stawiają na te formaty.
W drugiej połowie roku Mark Zuckerberg potwierdził, że Facebook/Meta wciąż jest najważniejszym graczem na rynku. Raz, że kilkugodzinna awaria firmowanych przez niego aplikacji pokazała, jak bardzo, w wymiarze lokalnym i globalnym, jesteśmy zależni od Facebooka, Instagrama czy Messengera. Dwa, że zaprezentowana przez niego wizja metawersum – wirtualnego świata przyszłości – jest tyleż trudna do zrozumienia, co fascynująca i zapewne nieunikniona.
To prowadzi nas do wniosku, że w 2021 na nowo przyjrzeliśmy się platformom społecznościowym i ich skali oddziaływania na naszą codzienność. Negatywny wpływ gigantów technologicznych, a w szczególności właścicieli serwisów społecznościowych, budzi obawy wielu ludzi, z Marią Ressą, filipińską dziennikarką nagrodzoną Noblem, na czele. W kolejnych miesiącach raczej nie uciekniemy od rozmowy o etycznych i formalnych granicach funkcjonowania mediów społecznościowych, ponieważ, jak mówi Ben Parker, z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność.
Katarzyna Brożyna, Digital Manager w Opus B

Jeżeli miałabym wybrać jedną platformę społecznościową, która nie tylko zawłaszczyła dyskusję o social mediach w 2021 roku, to wcale nie wskazałabym Facebooka i jego Metaverse. Choć zmiana ta poruszyła świat, to jednak zainteresowanie szybko zgasło. W tym roku warunki w socialmediowym światku dyktuje TikTok. Z „platformy dla dzieci” zmienił się w pełnoprawne narzędzie marketingowe, które realizuje nie tylko potrzeby pokolenia Z, ale również biznesu. Agresywne wejście TikTok Business na rynek środkowoeuropejski, a także proaktywna względem biznesu postawa, są bezprecedensowe. W listopadzie 2021 użytkowników TikToka w Polsce było ponad 9 milionów, podczas gdy Instagrama odwiedzało dziennie średnio około 11,5 miliona użytkowników. Dla porównania – jeszcze we wrześniu TikToka odwiedzało nieco ponad 8 milionów osób, a Instagram 11 milionów. TikTok jest na silnej fali wzrostu i z dużym prawdopodobieństwem przegoni Instagrama w 2021. YouTube i Instagram są pod dużą presją TikToka – obie platformy wprowadziły „tiktokowe” formaty do swoich platform: Reels na Insagramie i Shorts na YouTubie.
Kolejnym medium, które przeżywa rozkwit jest LinkedIn. 2021 upłynął tam pod znakiem emplyee advocacy, a profile mające na celu zbudowanie marki osobistej wyrastają jak grzyby po deszczu. Cieszy fakt, że wielu użytkowników, pragnąc zbudować ekspercki wizerunek, stawia na ciekawe i merytoryczne treści. Wiele organizacji decyduje się również na prowadzenie webinarów, które precyzyjnie trafiają w potrzeby wyselekcjonowanej grupy odbiorców, którą możemy znaleźć na LinkedInie. Przykładem może być cykl webinarów „Między nami”, który jest dedykowany profesjonalistom w obszarach HR, CA i EB.
Jeżeli chodzi o ogólny klimat w social mediach, to obserwuję wzrost znaczenia treści politycznych na prawie wszystkich platformach. Nastroje dyktowało zaostrzenie ustawy antyaborcyjnej z 2020 roku, sytuacja na granicy polsko-białorsukiej, rozmowy na temat Polskiego Ładu, a także inflacja i podwyżki cen.
*Gemius/Mediapanel
Norbert Kilen, Partner On Board Think Kong

Niełatwo wskazać kilka najważniejszych zjawisk, które rzutowały na komunikację w social mediach w 2021 roku. Na pewno sporo zmienił TikTok. Marki zaczynają zastanawiać się, jak wykorzystać jego popularność, rzadziej pojawiał się już w rozmowach np. Instagram. Cieszę się, bo różnorodność platform jest według mnie dużo korzystniejsza niż monopol jednego serwisu.
Sporo zamieszania wprowadziła też polityka Apple’a i kłopoty z analityką kampanii facebookowych wynikające z ograniczeń dotyczących prywatności w nowych wersjach iOS. Wiele firm podejmuje też wysiłki, żeby część czynności związanych z social mediami zacząć realizować in-house, wewnętrznymi siłami. Zwiększa to na pewno liczbę potrzebnych specjalistów i powoli zmienia rynek pracy w branży. Z punktu widzenia naszej agencji, rok 2021 był kolejnym rokiem wzrostu wydatków na digital, wzrostu oczekiwań związanych z rolą kanałów social media w dotarciu do konsumentów, otoczenia biznesowego.
Myślę, że kolejny rok ograniczeń związanych z COVID-19 na pewno przyczynia się do postępującej cyfryzacji marketingu i w tym sensie zwiększa rynek usług online, w tym także social media. Niestety pandemia skłania też wiele firm do cięcia budżetów, ograniczania wydatków – w tym w ogóle na marketing. Oba trendy nakładają się na siebie. Trudno o trafne przewidywanie sytuacji rynkowej, ale patrząc na rozwój liczby i skali projektów, które prowadzimy – jestem optymistą!

Zebrała Małgorzata Baran