Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Postawa Kościoła, Wirtualna Polska, Veclaim. Największe kryzysy w 2020 roku. postawa hierarchów kościoła katolickiego, wyrok trybunału konstytucyjnego w sprawie aborcji, fikcyjni dziennikarze wirtualnej polski i zarzuty powiązań z ministerstwem sprawiedliwości czy „afera metkowa” veclaim – to zdaniem ekspertów ds. pr największe kryzysy mijającego roku. agencja alert media communications podsumowała sytuacje kryzysowe 2020 w „kryzysometrze” tworzonym na podstawie opinii specjalistów od komunikacji. w publikacji uwzględniono sytuacje ze sfer publicznej i biznesowej. „komunikacyjnie największe emocje budzi w nas świat polityczno-społeczny i to tam pojawiają się kryzysy wizerunkowe budzące największe zainteresowanie” – tłumaczy adam łaszyn, prezes alert media communications. „po doświadczeniach z ubiegłego roku – kiedy wydarzenia ze sfery publicznej zupełnie zdominowały ranking, zajmując siedem pierwszych pozycji, podjęliśmy decyzję o jego przeformułowaniu i stworzeniu dwóch oddzielnych zestawień: polityczno-społecznego i biznesowego. dzięki temu możemy obserwatorom obu scen, publicznej i rynkowej, zapewnić lepsze rozeznanie w charakterze prawidłowości rządzących aktualnymi kryzysami” – wyjaśnia. za największy kryzys wizerunkowy 2020 roku w sferze publicznej w polsce uważa się postawę hierarchów kościoła katolickiego. dowiadujemy się, że ta instytucja znalazła się na pierwszym miejscu rankingu już drugi rok z rzędu. tegoroczny „wynik” jest związany z zarzutami dotyczącymi przede wszystkim tuszowania afer pedofilskich. czytamy, że odsetek głosów na kryzys tej instytucji wzrósł z 45 proc. w 2019 roku do 64 proc. w 2020. „jeśli w roku covid-u i gigantycznych afer politycznych aż tak rosną i tak wysokie są wskazania na kościół, to oznacza, że kryzys wizerunkowy tej instytucji jest nie tylko trwały, ale i przyspiesza oraz pogłębia się. wyraźnie brakuje tam wyciągania wniosków” – ocenia adam łaszyn. na drugim miejscu (42 proc. wskazań) w rankingu znalazł się trybunał konstytucyjny, który pod kierownictwem julii przyłębskiej wydał wyrok zaostrzający przepisy dotyczące aborcyji. zaraz później wskazano też wicepremiera jacka sasina (37 proc. głosów) w związku z wydaniem 70 mln zł na prezydenckie wybory korespondencyjne, które się nie odbyły. zaraz za podium uplasowała się natomiast radiowa trójka (29 proc. wskazań) i „katastrofalne zarządzanie konfliktem wokół odejścia czołowych dziennikarzy tej jeszcze niedawno kultowej stacji”. późniejsze miejsca rankingu zajęli politycy: łukasz szumowski (z uwagi na zarzuty korupcyjne oraz kontrowersje wokół zakupu respiratorów i maseczek – 28 proc. głosów) i jarosław kaczyński – tu sprawa dotyczy oświadczenia wideo dotyczącego wyroku trybunału konstytucyjnego i strajku kobiet (18 proc. wskazań), a także wizyta prezesa pis na powązkach w czasie zamknięcia cmentarzy dla wszystkich obywateli (17 proc.). z kolei w zestawieniu kryzysów ze świata biznesu pierwsze miejsce zajęła wirtualna polska (43 proc. głosów) w związku ze „sprawą tekstów fikcyjnych dziennikarzy i niejasnych powiązań z ministerstwem sprawiedliwości”. dalsze dwie pozycje to kryzysy „celebryckie”: veclaim i „afera metkowa” dotycząca fałszowania miejsca produkcji ubrań marki jessiki mercedes (38 proc.) oraz anna lewandowska – za sprawą wideo, na którym gwiazda przebrała się w strój mający przypominać otyłą osobę. lewandowska później groziła pozwem aktywistce, która zamieściła negatywny komentarz w tej sprawie (31 proc. głosów). dowiadujemy się też, że respondenci wskazywali na akcję luksusowego sklepu moliera 2 #dzieńszpilek i kontrowersji, jakie wywołała (30 proc. wskazań) oraz mbank – w związku z wyciekiem danych klientów i przypadkową masową wysyłką testowych powiadomień „push” (26 proc.). czytaj też: „mbank pozdrawia”, czyli jak wpadka z powiadomieniami push wyglądała od kuchni. „tegoroczny ranking kryzysów biznesowych potwierdza, że życie firm nie jest tak medialnym tematem, jak sfera publiczna” – podsumowuje krzysztof tomczyński, partner i account director w alert media communications. „w czołówce zestawienia znalazły się albo takie wydarzenia, które w jakiś sposób dotykają polityki, jak np. relacje wp.pl z ministerstwem sprawiedliwości, albo »kryzysy celebryckie«, o których jest głośno bardziej ze względu na rozpoznawalność głównych aktorów niż naturę samego wydarzenia. a przecież ranking przygotowany był przez specjalistów ds. komunikacji – czyli osoby, które kryzysami interesują się w szczególny, bo profesjonalny sposób. to pokazuje, że odbiór przez konsumentów kryzysów wizerunkowych firm, a co za tym idzie, ich przełożenie na biznes nie jest obecnie znaczące wobec przyćmiewających je wizerunkowych katastrof świata społeczno-politycznego” – dodaje. o badaniu:. badanie zostało przeprowadzone w ostatnich dniach listopada wśród ponad stu dyrektorów komunikacji, menadżerów pr i rzeczników prasowych kluczowych firm rynkowych, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. (kd).
Postawa hierarchów Kościoła Katolickiego, wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji, fikcyjni dziennikarze Wirtualnej Polski i zarzuty powiązań z Ministerstwem Sprawiedliwości czy „afera metkowa” Veclaim – to zdaniem ekspertów ds. PR największe kryzysy mijającego roku. Agencja Alert Media Communications podsumowała sytuacje kryzysowe 2020 w „Kryzysometrze” tworzonym na podstawie opinii specjalistów od komunikacji. W publikacji uwzględniono sytuacje ze sfer publicznej i biznesowej.
„Komunikacyjnie największe emocje budzi w nas świat polityczno-społeczny i to tam pojawiają się kryzysy wizerunkowe budzące największe zainteresowanie” – tłumaczy Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications. „Po doświadczeniach z ubiegłego roku – kiedy wydarzenia ze sfery publicznej zupełnie zdominowały ranking, zajmując siedem pierwszych pozycji, podjęliśmy decyzję o jego przeformułowaniu i stworzeniu dwóch oddzielnych zestawień: polityczno-społecznego i biznesowego. Dzięki temu możemy obserwatorom obu scen, publicznej i rynkowej, zapewnić lepsze rozeznanie w charakterze prawidłowości rządzących aktualnymi kryzysami” – wyjaśnia.
Za największy kryzys wizerunkowy 2020 roku w sferze publicznej w Polsce uważa się postawę hierarchów Kościoła Katolickiego. Dowiadujemy się, że ta instytucja znalazła się na pierwszym miejscu rankingu już drugi rok z rzędu. Tegoroczny „wynik” jest związany z zarzutami dotyczącymi przede wszystkim tuszowania afer pedofilskich. Czytamy, że odsetek głosów na kryzys tej instytucji wzrósł z 45 proc. w 2019 roku do 64 proc. w 2020. „Jeśli w roku COVID-u i gigantycznych afer politycznych aż tak rosną i tak wysokie są wskazania na Kościół, to oznacza, że kryzys wizerunkowy tej instytucji jest nie tylko trwały, ale i przyspiesza oraz pogłębia się. Wyraźnie brakuje tam wyciągania wniosków” – ocenia Adam Łaszyn.
Na drugim miejscu (42 proc. wskazań) w rankingu znalazł się Trybunał Konstytucyjny, który pod kierownictwem Julii Przyłębskiej wydał wyrok zaostrzający przepisy dotyczące aborcyji. Zaraz później wskazano też wicepremiera Jacka Sasina (37 proc. głosów) w związku z wydaniem 70 mln zł na prezydenckie wybory korespondencyjne, które się nie odbyły.
Zaraz za podium uplasowała się natomiast radiowa Trójka (29 proc. wskazań) i „katastrofalne zarządzanie konfliktem wokół odejścia czołowych dziennikarzy tej jeszcze niedawno kultowej stacji”. Późniejsze miejsca rankingu zajęli politycy: Łukasz Szumowski (z uwagi na zarzuty korupcyjne oraz kontrowersje wokół zakupu respiratorów i maseczek – 28 proc. głosów) i Jarosław Kaczyński – tu sprawa dotyczy oświadczenia wideo dotyczącego wyroku Trybunału Konstytucyjnego i strajku kobiet (18 proc. wskazań), a także wizyta prezesa PiS na Powązkach w czasie zamknięcia cmentarzy dla wszystkich obywateli (17 proc.).

Z kolei w zestawieniu kryzysów ze świata biznesu pierwsze miejsce zajęła Wirtualna Polska (43 proc. głosów) w związku ze „sprawą tekstów fikcyjnych dziennikarzy i niejasnych powiązań z Ministerstwem Sprawiedliwości”. Dalsze dwie pozycje to kryzysy „celebryckie”: Veclaim i „afera metkowa” dotycząca fałszowania miejsca produkcji ubrań marki Jessiki Mercedes (38 proc.) oraz Anna Lewandowska – za sprawą wideo, na którym gwiazda przebrała się w strój mający przypominać otyłą osobę. Lewandowska później groziła pozwem aktywistce, która zamieściła negatywny komentarz w tej sprawie (31 proc. głosów).
Dowiadujemy się też, że respondenci wskazywali na akcję luksusowego sklepu Moliera 2 #DzieńSzpilek i kontrowersji, jakie wywołała (30 proc. wskazań) oraz mBank – w związku z wyciekiem danych klientów i przypadkową masową wysyłką testowych powiadomień „push” (26 proc.).
Czytaj też: „mBank pozdrawia”, czyli jak wpadka z powiadomieniami push wyglądała od kuchni

„Tegoroczny ranking kryzysów biznesowych potwierdza, że życie firm nie jest tak medialnym tematem, jak sfera publiczna” – podsumowuje Krzysztof Tomczyński, partner i Account Director w Alert Media Communications. „W czołówce zestawienia znalazły się albo takie wydarzenia, które w jakiś sposób dotykają polityki, jak np. relacje wp.pl z Ministerstwem Sprawiedliwości, albo »kryzysy celebryckie«, o których jest głośno bardziej ze względu na rozpoznawalność głównych aktorów niż naturę samego wydarzenia. A przecież ranking przygotowany był przez specjalistów ds. komunikacji – czyli osoby, które kryzysami interesują się w szczególny, bo profesjonalny sposób. To pokazuje, że odbiór przez konsumentów kryzysów wizerunkowych firm, a co za tym idzie, ich przełożenie na biznes nie jest obecnie znaczące wobec przyćmiewających je wizerunkowych katastrof świata społeczno-politycznego” – dodaje.
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone w ostatnich dniach listopada wśród ponad stu dyrektorów komunikacji, menadżerów PR i rzeczników prasowych kluczowych firm rynkowych, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. (kd)