Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Jak zagrać o dobry sportowy PR? proto.pl: jak pan ocenia marketing sportowy w polskim wydaniu? czy firmy, sportowcy, kluby docenili jego moc, czy jeszcze wiele jest w tej sprawie do zrobienia?piotr matecki, organizator forum sportu i biznesu sportbiz : marketing sportowy na polskim rynku ma dużo większy potencjał. poziom świadomości osób zarządzających organizacjami sportowymi, sponsorów sportu, a także samych sportowców cały czas się podnosi, rozwijają się projekty edukacyjne, ale nadal jest sporo barier, które uniemożliwiają kreowanie produktów sportowych. polska to idealny przykład przechodzenia ze skrajności w skrajność. jesteśmy w stanie zorganizować największe imprezy sportowe na świecie, wykreować całe dyscypliny jak choćby piłkę siatkową, tworzyć profesjonalne programy sponsorskie, ale także dowiedzieć się, że w niektórych dyscyplinach sportowych nie istnieje pojęcie marketingu, że struktury organizacyjne i kompetencje zarządzających przyczyniają się niemal do upadku wielu olimpijskich dyscyplin, że środki publiczne nie są wykorzystywane w odpowiedni sposób. bez wątpienia zarówno zmiana sposobu komunikacji, jak i rozwój nowych technologii oraz sposób życia mają wpływ na zachowania konsumentów, dlatego narzędzia marketingowe ewaluują i trzeba podążać za trendami, a w tym pomóc mają takie wydarzenia jak forum sportu i biznesu sportbiz. duże imprezy oraz dobre wyniki polskich sportowców nakręcają zainteresowanie sportem i pomagają budować pozytywny wizerunek, który w długim okresie ma szansę przełożyć się również na wymierne efekty biznesowe. wymaga to jednak wiedzy, umiejętności i doświadczenia. cały czas jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. co bardzo istotne, polski sport w dużej mierze jest uzależniony od finansowania publicznego, a prywatni inwestorzy w dalszym ciągu obawiają się zaangażowania na większą skalę. to sprawia, że trudno jest zapewnić stabilne warunki do dalszego rozwoju. proto.pl: jakie cele postawił pan sobie, organizując forum sportu i biznesu sportbiz? jaka idea przyświeca imprezie?p.m.: głównym celem forum sportu i biznesu sportbiz jest budowa rynku sportowego i jego profesjonalizacja. forum jest następcą dni marketingu sportowego, które organizowaliśmy przez 14 lat. od samego początku wychodziliśmy z założenia, że branża jest zbyt mała, aby mówić o konkurowaniu, niezdrowej rywalizacji czy obrażaniu się. należy połączyć siły, aby sport stał się jeszcze silniejszym sektorem gospodarki, bo jeśli odrzucilibyśmy środki publiczne i pochodzące ze spółek z udziałem skarbu państwa, to nie wyglądałoby to zbyt dobrze. staramy się edukować branżę sportową, budować świadomość sponsoringu sportowego i podkreślać znaczenie wiedzy oraz umiejętności w procesach zarządzania w sporcie. koncepcja forum sprawia, że każdy gracz rynku sportowego znajdzie coś dla siebie. skupiamy się przede wszystkim na budowaniu relacji pomiędzy światem sportu i biznesu, integracji środowiska i pokazaniu korzyści, jakie wynikają z zaangażowania w sport, a tego nie da załatwić się online, dlatego stawiamy jeszcze bardziej na networking. jednym z głównych problemów w polskim sporcie cały czas są ograniczone środki finansowe, zwłaszcza w mniej popularnych dyscyplinach. naszym celem jest wpłynięcie w wymierny sposób na podejście do zarządzania sportem, sponsoringu i postrzegania całej branży sportowej, a przede wszystkim na wyznaczanie trendów i przenoszenie odpowiednich koncepcji z innych krajów. proto.pl: do kogo skierowane jest forum? p.m.: grupa docelowa forum sportu i biznesu sportbiz jest szeroka, począwszy od organizacji sportowych i sponsorów, po lokalne kluby, które chcą się rozwijać i zdobywać nową wiedzę. oprócz tego nie zapominamy o jednostkach samorządowych oraz wszelkiego rodzaju organizacjach pozarządowych, które mają niebagatelny wpływ na rozwój lokalnego sportu. nie zabraknie przedstawicieli mediów, agencji marketingowych, pr czy domów mediowych. warto wspomnieć o wystawcach, wśród których pojawią się producenci sprzętu i mody sportowej, podmioty zajmujące się promocją zdrowia i fitness oraz oferujące produkty pokrewne. pojawią się także uczestnicy rynku it i reprezentanci e-sportu i e-handlu. wszyscy uczestnicy poprzez udział w naszym wydarzeniu mogą nie tylko zdobyć wiedzę i umiejętności, lecz także nawiązać kontakty biznesowe z całą branżą. bloki tematyczne i podział na warsztaty zostały dobrane w taki sposób, aby każdy uczestnik, w zależności od doświadczenia i wiedzy, mógł elastycznie wybierać interesującą go tematykę. warsztaty odbędą się w pięciu blokach tematycznych dotyczących pr-u i marketingu, sponsoringu, nowych trendów w sporcie, w tym: e-sportu oraz budowania wizerunku na podstawie osiąganych sukcesów. zaplanowaliśmy także blok dedykowany jednostkom samorządowym. proto.pl: co interesującego wydarzy się podczas forum?p.m.: na forum sportu i biznesu sportbiz składa się 5 głównych elementów – przede wszystkim jest to konferencja i warsztaty, podczas których uczestnicy będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności od najwyższej klasy ekspertów. pierwszego dnia będziemy mieli przyjemność gościć pięciu uznanych zagranicznych specjalistów, którzy przedstawią najnowsze trendy w światowym marketingu sportowym. również pierwszego dnia odbędzie finał ii edycji sports startup project, czyli jedynego w polsce konkursu dla projektów startupowych w sporcie. wieczorem natomiast odbędzie się uroczysta gala sportu i biznesu, podczas której już po raz 13. wręczone zostaną nagrody biznesu sportowego, prestiżowe branżowe wyróżnienia. drugiego dnia stawiamy na rozwijanie umiejętności – na uczestników forum będą czekały praktyczne, interaktywne warsztaty odbywające się w pięciu blokach tematycznych, prowadzone przez ekspertów i specjalistów z bogatym doświadczeniem w marketingu, pr-ze, sponsoringu, czy zarządzaniu sportem. na zakończenie forum odbędzie się specjalna debata, która podsumuje ostatnie 15 lat rozwoju sportu, z udziałem przedstawicieli ministerstwa sportu i turystyki, czołowych organizacji sportowych i sponsorów sportu. równocześnie przez cały okres trwania wydarzenia, będą odbywały się targi branżowe sportbiz expo, podczas których uczestnicy będą mogli zaprezentować swoją ofertę i nawiązać kontakty oraz relacje biznesowe. proto.pl: które z wydarzeń szczególnie poleca pan pr-owcom i osobom zajmującym się komunikacją?p.m.: myślę, że dla branży pr szczególnie interesujący będzie blok warsztatowy „pr i marketing w sporcie”. w trakcie warsztatów pojawią się zagadnienia związane z najnowszymi trendami i kierunkami rozwoju rynku – content marketing, real-time marketing, a także zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową w sporcie. temat pr-u i komunikacji będzie pojawiał się również pierwszego dnia, szczególnie przy okazji prelekcji dannego menkena z eleven sports network, który opowie, w jaki sposób budować i komunikować nową markę na stabilnym rynku, jakim dotychczas był rynek praw telewizyjnych w europie. proto.pl: udało się państwu zaprosić wielu ciekawych gości z zagranicy, m.in. przedstawicielkę premier league. o czym eksperci opowiedzą podczas forum? jakie nadzieje pan z nimi wiąże?p.m.: myślę, że doświadczenie wszystkich naszych gości specjalnych jest bogate i trudno wskazać jednoznaczną gwiazdę. na pewno bardzo ciekawą osobą jest wspomniana cathy long, która w premier league pracuje na stanowisku head of supporter services i podczas forum opowie, w jaki sposób rozwijać wyjątkowe doświadczenia, jakimi są mecze brytyjskiej premier league. jestem przekonany, że z dużym zainteresowaniem spotka się również prelekcja kenny’ego agera z agencji weplay dotycząca kreatywności w sponsoringu sportowym. agencja ta odpowiadała za realizację projektu sponsoringowego pomiędzy chelsea londyn i yokohama tires. projekt ten był jednym z najdroższych w historii piłki nożnej. wśród gości specjalnych jest również wspomniany już danny menken, a także richard ayers, założyciel agencji digitalowej seven league, która obsługuje takie marki jak uefa, ufc, arsenal londyn, juventus turyn czy fc barcelona. proto.pl: podczas forum odbędzie się panel poświęcony nowym trendom w marketingu sportowym. jednym z tematów będzie zagadnienie e-sportu. proszę przybliżyć nam ten temat – skąd rosnąca popularność sportu elektronicznego?p.m.: pojawiające się od kilkunastu lat rozwiązania technologiczne kształtują kondycję oraz rozwój branży i samego sportu, w związku z czym nie mogliśmy pozwolić sobie na pominięcie tej tematyki podczas forum. sport elektroniczny to jedna z dziedzin, która w niezwykle szybkim czasie skupiła miliony graczy na całym świecie. wzrost popularności e-sportu to przede wszystkim kwestia rozwoju i dostępu do narzędzi umożliwiających samą grę oraz ciągłe udoskonalanie gier. nie bez znaczenia jest także pojawiający się z ostatnim czasie streaming, dzięki któremu ogromne ilości graczy na całym świecie mogą oglądać rozgrywki. pula nagród w organizowanych obecnie turniejach sięga milionów dolarów, a najlepsi zawodnicy stają się gwiazdami. wartość e-sportu w samej polsce to kilkadziesiąt milionów, a organizowane wydarzenia przyciągają tysiące zainteresowanych – przede wszystkim odbywający się w katowicach turniej intel extreme masters, który jest jednym z największych tego typu wydarzeń na świecie. o organizacji tego przedsięwzięcia oraz o rozwoju e-sportu w polsce opowie podczas forum adrian kostrzębski, pr manager w esl polska. rozmawiała joanna jałowiec. piotr metecki. absolwent uniwersytetu ekonomicznego w poznaniu. ukończył studia podyplomowe: menedżer sportu oraz menedżer imprez sportowych w akademii wychowania fizycznego w poznaniu. prezes zarządu firm pr9 oraz sportwin. pomysłodawca i organizator dni marketingu sportowego oraz gali sportu i biznesu. przez 7 lat odpowiadał za rozwój marketingu klubu piłkarskiego lech poznań. odbył staże w klubach: fc barcelona, eintracht frankfurt, hamburger sv. współpracuje z european sponsorship association (esa) – organizacją wspierającą relacje sponsorskie w europie. uczestniczył w realizacji projektów szkoleniowych i naukowych, wśród których można wymienić m.in.: „ogólnopolski program kształcenia kadr sportowych”, „europejską akademię sportu”, „partnerstwo na rzecz rozwoju. sportowcy na rynku pracy”. w latach 2009 – 2010 prorektor ds. oferty edukacyjnej i promocji wyższej szkoły zarządzania i coachingu we wrocławiu. współtwórca strategii rozwoju województwa dolnośląskiego do 2020 r. w obszarze „promocja dolnego śląska poprzez sport”. wydawca i redaktor dziewięciu książek o tematyce marketingu i zarządzania w sporcie oraz branżowego raportu „sponsoring sportowy w polsce”. zarządza projektem sieci szkółek piłkarskich, m.in. akademią piłkarską reissa, akademią piłkarską stal gorzów. tworzy dla miast strategie rozwoju sportu oraz obiektów, a dla firm analizy, raporty oraz strategie sponsoringowe. proto.pl jest patronem medialnym wydarzenia. joanna jałowiec. redaktor naczelna proto.pl. wydawca z 12-letnim doświadczeniem. specjalizuje się w wywiadach. zawodowo interesują ją media społecznościowe, csr, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej. jurorka konkursów branżowych (raporty społeczne 2016 i prch retail awards 2016). co miesiąc komentuje dla newserii zmiany w mediach społecznościowych.
PRoto.pl: Jak Pan ocenia marketing sportowy w polskim wydaniu? Czy firmy, sportowcy, kluby docenili jego moc, czy jeszcze wiele jest w tej sprawie do zrobienia?
Piotr Matecki, organizator Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ: Marketing sportowy na polskim rynku ma dużo większy potencjał. Poziom świadomości osób zarządzających organizacjami sportowymi, sponsorów sportu, a także samych sportowców cały czas się podnosi, rozwijają się projekty edukacyjne, ale nadal jest sporo barier, które uniemożliwiają kreowanie produktów sportowych.
Polska to idealny przykład przechodzenia ze skrajności w skrajność. Jesteśmy w stanie zorganizować największe imprezy sportowe na świecie, wykreować całe dyscypliny jak choćby piłkę siatkową, tworzyć profesjonalne programy sponsorskie, ale także dowiedzieć się, że w niektórych dyscyplinach sportowych nie istnieje pojęcie marketingu, że struktury organizacyjne i kompetencje zarządzających przyczyniają się niemal do upadku wielu olimpijskich dyscyplin, że środki publiczne nie są wykorzystywane w odpowiedni sposób. Bez wątpienia zarówno zmiana sposobu komunikacji, jak i rozwój nowych technologii oraz sposób życia mają wpływ na zachowania konsumentów, dlatego narzędzia marketingowe ewaluują i trzeba podążać za trendami, a w tym pomóc mają takie wydarzenia jak Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ.
Duże imprezy oraz dobre wyniki polskich sportowców nakręcają zainteresowanie sportem i pomagają budować pozytywny wizerunek, który w długim okresie ma szansę przełożyć się również na wymierne efekty biznesowe. Wymaga to jednak wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Cały czas jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Co bardzo istotne, polski sport w dużej mierze jest uzależniony od finansowania publicznego, a prywatni inwestorzy w dalszym ciągu obawiają się zaangażowania na większą skalę. To sprawia, że trudno jest zapewnić stabilne warunki do dalszego rozwoju.
PRoto.pl: Jakie cele postawił Pan sobie, organizując Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ? Jaka idea przyświeca imprezie?
P.M.: Głównym celem Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ jest budowa rynku sportowego i jego profesjonalizacja. Forum jest następcą Dni Marketingu Sportowego, które organizowaliśmy przez 14 lat. Od samego początku wychodziliśmy z założenia, że branża jest zbyt mała, aby mówić o konkurowaniu, niezdrowej rywalizacji czy obrażaniu się. Należy połączyć siły, aby sport stał się jeszcze silniejszym sektorem gospodarki, bo jeśli odrzucilibyśmy środki publiczne i pochodzące ze spółek z udziałem Skarbu Państwa, to nie wyglądałoby to zbyt dobrze. Staramy się edukować branżę sportową, budować świadomość sponsoringu sportowego i podkreślać znaczenie wiedzy oraz umiejętności w procesach zarządzania w sporcie.
Koncepcja Forum sprawia, że każdy gracz rynku sportowego znajdzie coś dla siebie. Skupiamy się przede wszystkim na budowaniu relacji pomiędzy światem sportu i biznesu, integracji środowiska i pokazaniu korzyści, jakie wynikają z zaangażowania w sport, a tego nie da załatwić się online, dlatego stawiamy jeszcze bardziej na networking. Jednym z głównych problemów w polskim sporcie cały czas są ograniczone środki finansowe, zwłaszcza w mniej popularnych dyscyplinach. Naszym celem jest wpłynięcie w wymierny sposób na podejście do zarządzania sportem, sponsoringu i postrzegania całej branży sportowej, a przede wszystkim na wyznaczanie trendów i przenoszenie odpowiednich koncepcji z innych krajów.
PRoto.pl: Do kogo skierowane jest Forum?
P.M.: Grupa docelowa Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ jest szeroka, począwszy od organizacji sportowych i sponsorów, po lokalne kluby, które chcą się rozwijać i zdobywać nową wiedzę. Oprócz tego nie zapominamy o jednostkach samorządowych oraz wszelkiego rodzaju organizacjach pozarządowych, które mają niebagatelny wpływ na rozwój lokalnego sportu. Nie zabraknie przedstawicieli mediów, agencji marketingowych, PR czy domów mediowych. Warto wspomnieć o wystawcach, wśród których pojawią się producenci sprzętu i mody sportowej, podmioty zajmujące się promocją zdrowia i fitness oraz oferujące produkty pokrewne. Pojawią się także uczestnicy rynku IT i reprezentanci e-sportu i e-handlu.
Wszyscy uczestnicy poprzez udział w naszym wydarzeniu mogą nie tylko zdobyć wiedzę i umiejętności, lecz także nawiązać kontakty biznesowe z całą branżą. Bloki tematyczne i podział na warsztaty zostały dobrane w taki sposób, aby każdy uczestnik, w zależności od doświadczenia i wiedzy, mógł elastycznie wybierać interesującą go tematykę. Warsztaty odbędą się w pięciu blokach tematycznych dotyczących PR-u i marketingu, sponsoringu, nowych trendów w sporcie, w tym: e-sportu oraz budowania wizerunku na podstawie osiąganych sukcesów. Zaplanowaliśmy także blok dedykowany jednostkom samorządowym.
PRoto.pl: Co interesującego wydarzy się podczas Forum?
P.M.: Na Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ składa się 5 głównych elementów – przede wszystkim jest to konferencja i warsztaty, podczas których uczestnicy będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności od najwyższej klasy ekspertów. Pierwszego dnia będziemy mieli przyjemność gościć pięciu uznanych zagranicznych specjalistów, którzy przedstawią najnowsze trendy w światowym marketingu sportowym. Również pierwszego dnia odbędzie finał II edycji Sports StartUp Project, czyli jedynego w Polsce konkursu dla projektów startupowych w sporcie.
Wieczorem natomiast odbędzie się uroczysta Gala Sportu i Biznesu, podczas której już po raz 13. wręczone zostaną Nagrody Biznesu Sportowego, prestiżowe branżowe wyróżnienia. Drugiego dnia stawiamy na rozwijanie umiejętności – na uczestników Forum będą czekały praktyczne, interaktywne warsztaty odbywające się w pięciu blokach tematycznych, prowadzone przez ekspertów i specjalistów z bogatym doświadczeniem w marketingu, PR-ze, sponsoringu, czy zarządzaniu sportem.
Na zakończenie Forum odbędzie się specjalna debata, która podsumuje ostatnie 15 lat rozwoju sportu, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, czołowych organizacji sportowych i sponsorów sportu. Równocześnie przez cały okres trwania wydarzenia, będą odbywały się targi branżowe SPORTBIZ EXPO, podczas których uczestnicy będą mogli zaprezentować swoją ofertę i nawiązać kontakty oraz relacje biznesowe.

PRoto.pl: Które z wydarzeń szczególnie poleca Pan PR-owcom i osobom zajmującym się komunikacją?
P.M.: Myślę, że dla branży PR szczególnie interesujący będzie blok warsztatowy „PR i marketing w sporcie”. W trakcie warsztatów pojawią się zagadnienia związane z najnowszymi trendami i kierunkami rozwoju rynku – content marketing, real-time marketing, a także zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową w sporcie. Temat PR-u i komunikacji będzie pojawiał się również pierwszego dnia, szczególnie przy okazji prelekcji Dannego Menkena z Eleven Sports Network, który opowie, w jaki sposób budować i komunikować nową markę na stabilnym rynku, jakim dotychczas był rynek praw telewizyjnych w Europie.
PRoto.pl: Udało się Państwu zaprosić wielu ciekawych gości z zagranicy, m.in. przedstawicielkę Premier League. O czym eksperci opowiedzą podczas Forum? Jakie nadzieje Pan z nimi wiąże?
P.M.: Myślę, że doświadczenie wszystkich naszych gości specjalnych jest bogate i trudno wskazać jednoznaczną gwiazdę. Na pewno bardzo ciekawą osobą jest wspomniana Cathy Long, która w Premier League pracuje na stanowisku Head of Supporter Services i podczas Forum opowie, w jaki sposób rozwijać wyjątkowe doświadczenia, jakimi są mecze brytyjskiej Premier League. Jestem przekonany, że z dużym zainteresowaniem spotka się również prelekcja Kenny’ego Agera z agencji WePlay dotycząca kreatywności w sponsoringu sportowym. Agencja ta odpowiadała za realizację projektu sponsoringowego pomiędzy Chelsea Londyn i Yokohama Tires. Projekt ten był jednym z najdroższych w historii piłki nożnej. Wśród gości specjalnych jest również wspomniany już Danny Menken, a także Richard Ayers, założyciel agencji digitalowej Seven League, która obsługuje takie marki jak UEFA, UFC, Arsenal Londyn, Juventus Turyn czy FC Barcelona.
PRoto.pl: Podczas Forum odbędzie się panel poświęcony nowym trendom w marketingu sportowym. Jednym z tematów będzie zagadnienie e-sportu. Proszę przybliżyć nam ten temat – skąd rosnąca popularność sportu elektronicznego?
P.M.: Pojawiające się od kilkunastu lat rozwiązania technologiczne kształtują kondycję oraz rozwój branży i samego sportu, w związku z czym nie mogliśmy pozwolić sobie na pominięcie tej tematyki podczas Forum. Sport elektroniczny to jedna z dziedzin, która w niezwykle szybkim czasie skupiła miliony graczy na całym świecie. Wzrost popularności e-sportu to przede wszystkim kwestia rozwoju i dostępu do narzędzi umożliwiających samą grę oraz ciągłe udoskonalanie gier. Nie bez znaczenia jest także pojawiający się z ostatnim czasie streaming, dzięki któremu ogromne ilości graczy na całym świecie mogą oglądać rozgrywki. Pula nagród w organizowanych obecnie turniejach sięga milionów dolarów, a najlepsi zawodnicy stają się gwiazdami. Wartość e-sportu w samej Polsce to kilkadziesiąt milionów, a organizowane wydarzenia przyciągają tysiące zainteresowanych – przede wszystkim odbywający się w Katowicach turniej Intel Extreme Masters, który jest jednym z największych tego typu wydarzeń na świecie. O organizacji tego przedsięwzięcia oraz o rozwoju e-sportu w Polsce opowie podczas Forum Adrian Kostrzębski, PR Manager w ESL Polska.
Rozmawiała Joanna Jałowiec
Piotr Metecki

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Ukończył studia podyplomowe: Menedżer Sportu oraz Menedżer Imprez Sportowych w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Prezes zarządu firm PR9 oraz SportWin. Pomysłodawca i organizator Dni Marketingu Sportowego oraz Gali Sportu i Biznesu. Przez 7 lat odpowiadał za rozwój marketingu klubu piłkarskiego Lech Poznań. Odbył staże w klubach: FC Barcelona, Eintracht Frankfurt, Hamburger SV. Współpracuje z European Sponsorship Association (ESA) – organizacją wspierającą relacje sponsorskie w Europie. Uczestniczył w realizacji projektów szkoleniowych i naukowych, wśród których można wymienić m.in.: „Ogólnopolski Program Kształcenia Kadr Sportowych”, „Europejską Akademię Sportu”, „Partnerstwo na rzecz rozwoju. Sportowcy na Rynku Pracy”. W latach 2009 – 2010 prorektor ds. oferty edukacyjnej i promocji Wyższej Szkoły Zarządzania i Coachingu we Wrocławiu. Współtwórca strategii rozwoju województwa dolnośląskiego do 2020 r. w obszarze „Promocja Dolnego Śląska poprzez sport”. Wydawca i redaktor dziewięciu książek o tematyce marketingu i zarządzania w sporcie oraz branżowego raportu „Sponsoring sportowy w Polsce”. Zarządza projektem sieci szkółek piłkarskich, m.in. Akademią Piłkarską Reissa, Akademią Piłkarską Stal Gorzów. Tworzy dla miast strategie rozwoju sportu oraz obiektów, a dla firm analizy, raporty oraz strategie sponsoringowe.
PRoto.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Joanna Jałowiec. Redaktor naczelna PRoto.pl. Wydawca z 12-letnim doświadczeniem. Specjalizuje się w wywiadach. Zawodowo interesują ją media społecznościowe, CSR, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej. Jurorka konkursów branżowych (Raporty społeczne 2016 i PRCH Retail Awards 2016). Co miesiąc komentuje dla Newserii zmiany w mediach społecznościowych.