.

 

Amerykańska branża paliwowa wydała w ciągu dekady 1,4 mld dol. na PR i marketing

dodano: 
19.03.2019
komentarzy: 
0

Amerykańskie stowarzyszenia i grupy zrzeszające firmy branży paliwowej w latach 2008-2017 wydały 1,4 mld dol. na usługi firm public relations i agencji reklamowych – informuje huffingtonpost.ca, powołując się na szacunki organizacji non-profit Climate Investigations Center. Jak czytamy, badanie opiera się na danych Center for Public Integrity z 2015 roku, które wskazywały także na dwukrotnie większe wydatki na PR i marketing niż na lobbing i usługi prawne.

Największy udział we wskazanych wydatkach miało stowarzyszenie branżowe przemysłu naftowego i gazowego American Petroleum Institute (Amerykański Instytut Naftowy, API), które na PR i reklamę wydało 663 mln dol., czyli około 48 proc. szacowanych łącznych wydatków branży – czytamy. Chris D’Angelo, autor artykułu, dodaje, że API przez ostatnie dziesięciolecia zaangażowane było w działania mające negować realia zmian klimatycznych.

Drugie co do wielkości wydatki poniosło U.S. Chamber of Commerce (amerykańska izba handlowa), które wydało 244 mln dol. Z kolei trzecie miejsce, z wydatkami rzędu 121,7 mln dol., zajęło American Coalition for Clean Coal Electricity (amerykańska koalicja na rzecz czystej węgielnej energii elektrycznej) – podaje źródło.

Autor tekstu wskazuje także wydatki poniesione przez podmioty zajmujące się energią odnawialną – w sumie wydały one w latach 2008-2017 na PR i reklamę 98,4 mln dol.

Źródło dodaje, że przygotowane przez CIC badanie bazuje na raportach stowarzyszeń przekazywanych do urzędu skarbowego oraz nie uwzględnia kosztów ponoszonych samodzielnie przez poszczególne firmy, dlatego łączne wydatki są prawdopodobnie znacznie wyższe.

Jak twierdzi Kert Davies, dyrektor Climate Investigations Center, poszczególne korporacje, np. ExxonMobil, za pośrednictwem takich stowarzyszeń jak API, National Association of Manufacturers (krajowe stowarzyszenie producentów) czy nawet organizacji charytatywnych mogą – pozostając w cieniu – przekazywać swój program polityczny.

Huffingtonpost.ca przywołuje także wypowiedź Roberta Brulle’a, socjologa środowiskowego z Uniwersytetu Drexel, który śledzi wydatki korporacyjne i grupy zaprzeczające zmianom klimatu, zdaniem którego firmy PR pełnią rolę „pośredników” w danych branżach. Agencje reprezentują swoich klientów przed opinią publiczną, prowadząc „zintegrowane kampanie wpływów” (jak nazywa je Brulle), obejmujące często tworzenie i promowanie reklam wspierających pozycję klienta, organizowanie zespołów ekspertów w celu popierania jego stanowiska czy opracowywanie artykułów redakcyjnych – opisuje źródło.

Jak czytamy dalej, z przedstawionych danych wynika także, że największa pula wydatków firm paliwowych trafiła do pochodzącej z Chicago agencji public relations Edelman, która otrzymała 358,9 mln dol. Na tę kwotę składają się m.in. 327,4 mln dol. wydane przez API w latach 2008-2012 oraz 16,5 mln dol. od American Fuel and Petrochemical Manufacturers (amerykańskich producentów paliw i petrochemii).

Agencja Edelman była później krytykowana za rolę, jaką odegrała w popieraniu zmian klimatycznych: w 2009 roku pomagała API w organizacji fałszywej kampanii oddolnej „Obywatele Energii”, która miała na celu zwalczanie prawodawstwa dotyczącego zmian klimatu, oraz ogólnokrajowej kampanii reklamowej „Jestem energetykiem”, zorganizowanej przed wyborami w 2012 roku, w której przedstawiano, jak wyglądają zwykli amerykanie domagający się większej krajowej produkcji ropy i gazu. Po tych wydarzeniach, w 2015 roku, agencję Edelman opuściło podobno kliku klientów oraz kierowników w związku z niechęcią firmy do zajęcia silnego stanowiska w sprawie zmian klimatu – opisuje źródło.

Chris D’Angelo dodaje, że współpraca między Edelmanem i API zakończyła się w tym roku, a agencja na swojej stronie internetowej pisze, że „w pełni uznaje rzeczywistość, a za nią zmiany klimatyczne” oraz „nie przyjmuje zleceń klientów, które mają na celu zaprzeczenie zmianom klimatycznym”.

API jest także głównym klientem dawnej spółki zależnej Edelman PR, której od 2013 roku wypłaciła 112,4 mln dol – czytamy dalej. Źródło dodaje, że poprosiło API o komentarz, jednak nie otrzymało odpowiedzi. (bm)

Źródło:

huffingtonpost.ca, Big Business Spent $1.4 Billion On PR, Advertising Over The Last Decade, Chris D’Angelo, 14.03.2019
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin