Jakie wydarzenia były najważniejsze w 2012 roku? Na jakie trendy menedżerowie powinni zwrócić uwagę w 2013 roku? Jak branża handlu detalicznego odpowiada na wyzwania zrównoważonego rozwoju? Na te pytania odpowiada najnowszy raport Annual CSR Outlook 2012 opracowany przez firmy CSRinfo i Tchibo Warszawa.
Raport zawiera hasłowy przegląd najważniejszych globalnych trendów oraz inicjatyw i wydarzeń, które miały miejsce na świecie i w Polsce. Uzupełnieniem materiału analitycznego jest komentarz międzynarodowych ekspertów. I tak np. według Susan Bird, DG ds. zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego z Komisji Europejskiej, ważnym wydarzeniem ostatniego roku było ONZ-towskie forum dotyczące biznesu i praw człowieka. Priorytetem na rok 2013 jest z kolei dla niej „implementacja i utrzymanie odpowiedniego tempa działań” odnośnie Komunikatu CSR ogłoszonego pod koniec 2011 r. przez KE. Jak zauważa Richard Howitt, poseł do Parlamentu Europejskiego, sprawozdawca ds. CSR, nie bez znaczenia jest coraz większy odsetek firm raportujących. „Myślę, że w Polsce nie wszyscy są świadomi, że będzie europejska legislacja na temat zintegrowanego raportowania” – mówi. Liliana Anam, manager CSRinfo, podkreśla natomiast, że owszem, CSR zyskał u nas ostatnio na popularności, ale i tak „miejsce, jakie zajmuje w firmach, jest bardzo różne”. „Myślę, że najbliższe lata przyniosą weryfikację praktyk w firmach” – zauważa.
Raport prezentuje także najważniejsze debiuty. Zalicza do nich m.in. raporty: Banku BGŻ, Grupy ENEA, KGHM czy PwC Polska, strategię CSR Grupy Hotelowej Orbis czy korzystanie przez T-Mobile z ISO 26000. Wskazuje ponadto na godne uwagi publikacje: „Jak zyskać na odpowiedzialności. CSR w strategiach spółek giełdowych. Przewodnik dla CEO i executives” (CSRinfo i SEG 2012) czy „Mierzenie efektywności i wpływu społecznego działań CSR” (FOB 2012). Szczególną uwagę autorzy raportu poświęcili branży handlu detalicznego. Wśród najważniejszych zjawisk wymienili: raportowanie wyników przez liderów, koncentrację na redukcji emisji CO2 i efektywności oraz redukcji opadów w całym cyklu życia produktu, a także ułatwienie klientom odpowiedzialnych zakupów.
„Naszą intencją było przygotowanie takiego podsumowania ubiegłego roku, które zainspiruje do nowego spojrzenia na inicjatywy firmowe realizowane obecnie i w przyszłości” – wyjaśnia Ewelina Wasilewska, kierownik ds. odpowiedzialności biznesu w Tchibo Warszawa. „Jest to szczególnie ważne w kontekście wyzwań stojących przez firmami z branży handlu detalicznego” – dodaje.
Publikacja Annual CSR Outlook 2012 jest dostępna do pobrania tutaj. (es)


