#Artyści #SocialMedia #Fani, czyli jak artyści wykorzystują nowe media do promocji i komunikacji z fanami

dodano: 
18.09.2013
komentarzy: 
0

Celebryci systematycznie prowadzą swoje konta na Instagramie, Vine czy Twitterze, komunikując się za ich pomocą ze swoimi fanami.

Tweet, InstaPhoto, krótkie video na Vine. To są obecnie najczęściej używane przez gwiazdy narzędzia do komunikacji z fanami (choć krótkie filmiki na Vine nie są jeszcze w Polsce tak popularne jak w Stanach). Gwiazdy, które odnoszą sukcesy są dobrze obeznane w sztuce korzystania z serwisów społecznościowych do budowania swojej marki. Update statusu czy nowe zdjęcie podtrzymuje zainteresowanie fanów, którzy otrzymują (prawie) każdego dnia świeży newsa – często szybciej niż zdążą o tym napisać serwisy plotkarskie czy brukowce. Co sprawia, że fani tak chętnie śledzą social mediowe profile swoich idoli i jak gwiazdy wykorzystują ten potencjał?

#friends

Kiedy artysta/celebryta dzieli się swoim życiem codziennym na forum, sprawia, że jest traktowany mniej jak niedostępna „gwiazda”, a bardziej jak „znajomy”. Dzięki zmniejszeniu dystansu wzmacnia więzi z fanami, a komunikacja staję się prawdziwsza. Korzystanie z Twittera, Instagrama czy Vine daje artystom szansę do komunikowania się ze swoimi followersami w stosunkowo bezpiecznym środowisku. Ponieważ ludzie uwielbiają kontakt ze swoimi idolami, portale społecznościowe dają gwiazdom możliwość, by zbliżyć ich do siebie jeszcze bardziej.

#autopromocja

Tak naprawdę wszystko, co gwiazdy zamieszczają na swoich profilach przekłada się na ich autopromocję. Czy to zdjęcie w stylu food porn właśnie spożywanego lunchu, tweet o obejrzanym filmie czy 6 sekunodwy filmik na Vine prezentujący skaczącego miniyorka. Fanom wiele nie potrzeba. Ważne, by umieszczać wpisy systematycznie – najlepiej raz dziennie – na każdym z portali. Nie wszyscy artyści mają przemyślany plan komunikacji i wrzucają wszystko, na co w danej chwili najdzie ich ochota. Są jednak tacy, którzy umiejętnie wykorzystują social media do autopromocji, a ich posty, zdjęcia czy filmiki są dobrze zaplanowaną strategią.

Przykład: Lady Gaga. Skutecznie wykorzystuje social media, by budować napięcie i zainteresowanie swoich fanów nowymi albumami czy trasami koncertowymi. W efekcie jej płyty czy bilety na koncerty sprzedają się w mgnieniu oka.

#podtrzymywanie #uwagi

Jak to w świecie show-biznesu bywa, uwaga przenosi się tam, gdzie dzieje się coś nowego, kontrowersyjnego czy niespodziewanego. W brukowcach czy na portalach plotkarskich prezentowane są sensacje, często niestety dotyczące jednosezonowych „gwiazdek”. Przewaga social media jest taka, że fani sami sobie wybierają, kogo chcą „śledzić” czy obserwować, a artystom, którzy nie wzbudzają sensacji odkrywaniem intymnych części ciała, dają możliwość pozostania w obrębie zainteresowania publicznego i komunikacji ze swoimi fanami.

#odbudowa

Wielu artystów/gwiazd wykorzystuje social media do „odbudowania” swojego dobrego imienia. Popełniając faux pas używają swoich kont na portalach społecznościowych, by wytłumaczyć się z wpadki czy przeprosić za strzeloną gafę. W większości przypadków przyznanie się do błędu przed swoimi fanami działa korzystnie na ich wizerunek – jest to kolejny dowód na to, że są po prostu ludźmi, którzy też popełniają błędy. A to zbliża fanów. Fani są wyrozumiali dla artystów, którzy są szczerzy. To zwiększa ich wiarygodność, a w efekcie przekłada się też na lojalność fanów.

Przykład: Reese Witherspoon. Jej szczere przeprosiny po tym jak w kwietniu została aresztowana sprawiły, że odzyskała zaufanie fanów i wróciła na szczyt.

#biznes

Artyści są markami samymi w sobie. Doda, Katy Perry, Rihanna – zarabiają nie tylko poprzez swoją twórczość, ale też inne działania, jak np. tworzenie linii ubrań sygnowanych swoim imieniem, które promują na profilach na Twitterze, Facebooku i Instagramie. Gwiazdy zdają sobie sprawę z tego, że czas poświęcony prowadzeniu swoich kont w social mediach jest inwestycją i może przełożyć się na spore zyski – za umieszczenie konkretnego tweeta, posta, zdjęcia czy filmiku video.

Przykład: Najwięcej za jednego tweeta otrzymali Khloe Kardashian i Jared Leto – po 13k dolarów.

Marketingowcy i PR-owcy są świadomi coraz większej siły nowych mediów – już nie tylko Facebooka – i powoli zaczynają kierować coraz więcej działań właśnie na prywatne profile artystów/gwiazd na Instagramie czy Twitterze.

Marta Drogosz, Clue PR

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin