poniedziałek, 15 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościBiało-czerwone wariacje na temat Polski

Biało-czerwone wariacje na temat Polski

„Piewcy narodowej tradycji często wyrażają żal, że Polacy nie obnoszą się ze swoimi symbolami tak dumnie jak np. Amerykanie czy Brytyjczycy” – czytamy na łamach Przekroju. Jak postrzegamy polskie symbole?

Jak twierdzi Jacek Wajszczak, antropolog kultury z UW, „niechęć do narodowych symboli może wynikać z powiązania ich z martyrologią – według popularnej interpretacji czerwień polskiej flagi symbolizuje krew tych, którzy za nią polegli”. Mógł się o tym przekonać Wally Olins, który zajmował się utworzeniem Narodowej Strategii Promocyjnej dla Polski. Marka „Twórcze napięcie”, gdzie podkreślone zostały takie elementy jak energia, ambicja, talent, nie spotkała się z dobrym przyjęciem, a współpraca została zawieszona. Także logo w kształcie latawca, mające promować Polskę za granicą, nie zachwyciło.

Jednak powstały marki, które odniosły sukces. Przykładem jest godło promocyjne Teraz Polska, które ma być gwarantem polskiej jakości. Obecne jest na wielu produktach: na serze, na koszuli czy kosmetykach. Ponadto stało się inspiracją dla innych symboli. Kieliszek w barwach czerwono-białych pojawił się na okładce płyty  jednego z muzyków. Ponadto powstał drink Teraz Polska. „I chociaż wymienione przypadki nie są tak popularne jak oryginalne logo, to pokazują, jak flaga narodowa dosłownie napełnia się znaczeniami” – pisze Wajszczak.

Podobnym tropem promowania pijącej Polski, poszedł jeden z browarów. Tym razem skorzystano z symbolu orła. W reklamie dwa orły częstują strusia mocnym piwem. Po chwili struś chowa głowę w piasek, a orły podążają dalej. ma to pokazać jak silni, zadziorni i waleczni są Polacy. (kg)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj