BrandZ 2014: Louis Vuitton na czele marek luksusowych
Marki luksusowe zyskały na wartości, a a tą najcenniejszą jest Louis Vuitton - wynika z rankingu BrandZ Top 100 na rok 2014, opracowanego przez instytut Millward Brown na zlecenie WPP.
Marki luksusowe zyskały na wartości o 16%, przekraczając łącznie pułap 111 mld USD. Jest to największa dynamika wzrostu od momentu nastania recesji. Mimo zmieniających się zachowań nabywców wiodące marki luksusowe nie zmieniają się, a siedem marek z segmentu dóbr luksusowych od 2006 r. wciąż utrzymuje się w pierwszej dziesiątce. Louis Vuitton króluje niepodzielnie już dziewiąty sezon z rzędu. Ten lider segmentu dóbr luksusowych odnotował wzrost o 14% od ostatniego roku, osiągając w tym roku wartość powyżej 25 mld USD.
Najsłynniejsze marki luksusowe świata na nowo zainteresowały się ekskluzywnością, odchodząc stopniowo od idei większej dostępności dla masowego odbiorcy. Louis Vuitton, Gucci i Fendi podjęły kroki zmierzające do wzmocnienia swojej ekskluzywnej pozycji, ograniczając asortyment mniej kosztownych artykułów. Marka Burberry, która odnotowała wzrost o 42%, osiągając wartość niemal 6 mld USD, wyeliminowała część promocyjnych cen na odzież przeciwdeszczową i galanterię skórzaną.
Dążenie do większej dyskrecji i subtelności zaznaczył się również w odchodzeniu od wyraźnego pokazywania logotypów. Marka Louis Vuitton, znana z tego, że jej logo było widoczne na torebkach i innych artykułach, po raz pierwszy wprowadziła na rynek produkty bez charakterystycznego logo LV.
Anastasia Kourovskaia, wiceprezes Millward Brown Optimor EMEA skomentowała te wyniki następująco: „W okresie recesji, po latach ostentacyjnej konsumpcji, konsumenci cieszą się luksusem z nieco większa ostrożnością. Pamiętając o przeszłości, dzisiejsi konsumenci rozważniej dokonują wyborów w segmencie dóbr luksusowych, przedkładając doskonały design i jakość wykonania nad ostentacyjne demonstrowanie statusu. Wiele marek luksusowych wręcz unika nadmiernego dążenia do zwiększania udziałów rynkowych i poszerzania sieci dystrybucji, aby podkreślić swoją ekskluzywność”.
Dla rozwoju sektora dóbr luksusowych w przyszłości nadal ważne są rynki notujące szybki wzrost oraz konsumenci z krajów takich jak Chiny. Firma Burberry zatrudniła 150 osób znających mandaryńską odmianę języka chińskiego w charakterze sprzedawców w kluczowych miejscach odwiedzanych przez turystów i stworzyła specjalne oferty produktowe z okazji ważnych chińskich świąt i uroczystości.
Najcenniejsze marki świata w segmencie dóbr luksusowych rankingu BrandZ Top 10 w 2014 r.
Miejsce w 2014 r. |
Marka |
Wartość marki w 2014 r. (mln USD) |
Zmiana wartości marki |
Miejsce w 2013 r. |
1 |
Louis Vuitton |
25 873 |
+14% |
1 |
2 |
Hermès |
21 844 |
+14% |
2 |
3 |
Gucci |
16 131 |
+27% |
3 |
4 |
Prada |
9 985 |
+6% |
4 |
5 |
Rolex |
9 083 |
+14% |
5 |
6 |
Cartier |
8 941 |
+40% |
7 |
7 |
Chanel |
7 810 |
+10% |
6 |
8 |
Burberry |
5 940 |
+42% |
8 |
9 |
Coach |
3 129 |
-4% |
10 |
10 |
Fendi |
3 023 |
-17% |
9 |
Czytaj także:
Millward Brown: IKEA oraz Movistar z największymi wzrostami w Europie
Google wyprzedza Apple’a i staje się najcenniejszą marką świata