W Magazynie Kadry Zarządzającej CEO znajdujemy artykuł o działaniach CSR i ich wpływie na konkurencyjność firmy. Autor artykułu przytacza wyniki raportu „Odpowiedzialność konkurencyjna – przekształcanie światowych rynków przez praktyki społeczne odpowiedzialnego biznesu”, opublikowanego przez londyński AccountAbility i brazylijską Fundacao Dom Cabral.
Autorzy raportu porównali rezultaty rankingu konkurencyjności i rankingu odpowiedzialności. W ramach oceny konkurencyjności pod uwagę wzięto poziom korupcji, wolności obywatelskiej, podejście do zagadnień ekologii i corporate governance. Według rankingu korporacyjna odpowiedzialność biznesu może stanowić jeden z czynników wzmagających konkurencyjność gospodarek danego kraju i regionu. Kraje skandynawskie – przodujące w rankingach pod względem konkurencyjności – uzyskują najlepsze oceny w zestawieniu odpowiedzialności biznesu, osiągają zrównoważony wzrost gospodarczy w wyniku, a nie pomimo, stosowania odpowiedzialnych praktyk biznesowych. Większość państw UE podniosły poziom swojej konkurencyjności po uwzględnieniu czynnika odpowiedzialności korporacyjnej.
Polska i państwa regionu Europy Wschodniej wypadały pod tym względem miernie. Nasz kraj znalazł się w słabszej podgrupie krajów Europy Wschodniej, razem z Bułgarią i Rumunią. Aby to zmienić potrzebny jest „pozytywny wizerunek przedsiębiorczości, oparty na przyzwoitych zasadach ”. „Potrzeba, aby wytworzyła się masa krytyczna, która popchnie polską gospodarkę na tory odpowiedzialnego pojmowania i realizowania biznesu” — podsumował Bolesław Rok, zasiadający w radzie FOB i EABIS.


