Wchodzisz w media społecznościowe? Nie zapomnij o wewnętrznej polityce, która pozwoli ci uniknąć zagrożeń i osiągnąć zamierzone cele – czytamy w Rzeczpospolitej Prawo i Praktyka.
„Tego typu reguły można wprowadzić łącznie z regulaminem pracy lub w trybie zmian do regulaminu już obowiązującego u pracodawcy” – przekonują Małgorzata Grzelak i Katarzyna Witkowska-Pertkiewicz. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by dokument regulujący korzystanie z sieci i mediów społecznościowych powstał poza regulaminem pracy. Najważniejsze jednak, żeby pracownik miał świadomość, że wpływa na wizerunek pracodawcy w wirtualnej rzeczywistości, np. poprzez wpisy na profesjonalnym profilu zakładu lub opracowywanie zagadnień do firmowego bloga. Pracodawca powinien jasno wskazać, jakie są cele tworzenia i prowadzenia profesjonalnego profilu na portalu społecznościowym i na jakie potencjalne korzyści liczy. Dlatego konieczne jest przeszkolenie zespołu, a szczególnie osób odpowiedzialnych za te kanały komunikacji. Muszą wiedzieć, jakie informacje nie powinny się ukazywać w imieniu pracodawcy ze względu np. na ochronę konkurencji czy tajemnicę przedsiębiorstwa. Bezwzględnym wymogiem jest też zakaz wszelkich wpisów o charakterze dyskryminującym.
„Dodatkowo należy zadać sobie pytanie, czy zakład dopuszcza w jakimkolwiek zakresie korzystanie ze środków elektronicznej komunikacji udostępnianych przez pracodawcę w celach prywatnych” – czytamy w dzienniku. Rozwiązań w tym wypadku jest kilka – od całkowitego zakazu do zgody na okazjonalne i nie nadmierne wykorzystywanie tych narzędzi. To samo dotyczy firmowej sieci w godzinach pracy. Ale jeżeli chodzi o Facebooka po pracy – pracodawca ma już niewiele do powiedzenia. Może jednak oczekiwać, że podwładny nie będzie na swoim prywatnym profilu umieszczał logo, innego oznaczenia lub nazwy firmy, identyfikując w ten sposób z nimi swoje prywatne wypowiedzi. Pracownikowi nie wolno poza tym ujawniać informacji stanowiących prawnie chronione tajemnice pracodawcy. Zaleca się też ostrożność w komentowaniu bieżących spraw firmy, które są publicznie jawne. (es)