Czy konsumenci wybierają firmy odpowiedzialne społecznie?

dodano: 
25.06.2010
komentarzy: 
3

Firmy komercyjne są dość powszechnie podejrzewane o kierowanie się w działaniach społecznych celami marketingowymi lub wizerunkowymi. Jednak ponad połowa konsumentów deklaruje uwzględnianie informacji o społecznej odpowiedzialności firm przy wyborze produktów.

To wyniki pierwszej edycji badania Panel CSR poświęconego tematyce działań CR (Corporate Responsibility) i CRM (Cause Related Marketing), przeprowadzonej w maju 2010 roku. W związku ze wzrostem zainteresowania tematyką działań marketingowych związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu Laboratorium Badania Komunikacji Społecznej na zlecenie Fabryki Komunikacji Społecznej opracowało projekt cyklicznych badań poświęconych tematyce działań społecznych firm w oparciu o stały panel badawczy.

Z przeprowadzonych badań wynika, że kategoria społecznych działań firm nie jest dla konsumentów jednoznaczna. Z akcjami czy kampaniami społecznymi kojarzone są głównie działania charytatywne związane ze zbiórką pieniędzy, ale za społecznie odpowiedzialne działania biznesu najczęściej uznawane są przestrzeganie praw pracowników (81%) oraz dbanie o środowisko naturalne (80%). Najmniej osób za odpowiedzialne społecznie wskazało prowadzenie programów wolontariatu dla pracowników (46%). Ten wynik wydaje się wskazywać na słabą znajomość problematyki wśród respondentów, brak istnienia jej definicji w społecznej świadomości. Na pierwszym miejscu postawione zostało działanie będące de facto przestrzeganiem prawa, a na drugim aktywności związane z bardzo wyraźnie obecną w mediach, do pewnego stopnia modną tematyką ekologiczną.

Panel CSR dotyczy także decyzji konsumenckich – badani zostali poproszeni o odpowiedź na pytanie, na ile są skłonni wybrać produkt firmy odpowiedzialnej społecznie mając do wyboru dwa porównywalne (o zbliżonej cenie i jakości) produkty tego samego rodzaju.

Dla 76% badanych fakt społecznego zaangażowania firmy ma znaczenie przy wyborze produktu, z czego 29% deklaruje, że w opisanej sytuacji z pewnością wybierze produkt firmy odpowiedzialnej społecznie. Bardzo podobnie wyglądają odpowiedzi na pytanie o unikanie kupna produktu firmy kojarzonej z zachowaniem nieodpowiedzialnym społecznie (odpowiednio: 73% i 25%)

Odpowiedzialność społeczna firmy może zatem być czynnikiem wpływającym na poziom sprzedaży jej produktu w zestawieniu z produktami z podobnego zakresu cenowego i jakościowego.

Badanie wykorzystujące metody jakościowe i ilościowe zostało zrealizowane w maju br. we współpracy z firmą badawczą Norstat oraz GG Network. Patronat nad I edycją Panelu CSR objęły Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Francuska Izba Przemysłowo-Handlowa. (kk)

komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
27.06.2010
17:18:53
Zdzich
(27.06.2010 17:18:53)
Ale zaraz, badanie wyraźnie pokazuje, ze zwiększa się świadomość konsumentow na temat firmy/marki, którą lubimy, nosimy, uzywamy. I jako jej uzytkownicy jestesmy zainteresowani jej działaniami/standardami i jakoscią biznesu. Przykłady społecznego zaangazowania firmy wzbudzają w nas pewne emocje, i jesli sa dla nas mądre, dobre, ważne i jestesmy co do nich przekonani jeszcze bardziej identyfikujemy sie z "nasza" marką - Przykład: Kompania Piwowarska prowadzi od kilku lat projekt kierowany do organizacji pozarzadowych "Warto być ZA!", ktore realizują inicjatywy zmierzające do ograniczenia zjawiska marginalizacji z powodu ubóstwa. I to jest moim zdaniem bardzo wazny i madry projekt, mnie "uzytkownika marki" znaczaco satysfakcjonuje:) "Uzytkownik marki"
25.06.2010
15:13:56
mhm
(25.06.2010 15:13:56)
tak jasne, tylko pokażcie mi produkt firmy odpowiedzialnej społecznie (np fair trade'owy czy ekologicznie wyprodukowany) i inny - z tej samej półki i w tej samej cenie? po co robić badania, które nie mają nic wspólnego z rzezcywistością i porównywać produkty, które nie istnieją na rynku. U nas przecież produkty odpowiedzialnych społecznie firm są zwykle droższe..i to o wiele droższe. A konsumenci jasne , powiedzą zawsze, że wybierają odpwoiedzialne społecznie firmy, choć a. nie wiedzą co to do końca znaczy b, i tak zawsze wybierają produkty tańsze. ...Aż takiego dobrobytu i świadomości jeszcze w Polsce nie ma, umówimy się...
25.06.2010
10:44:21
czesio
(25.06.2010 10:44:21)
no fajnie tylko że tutaj zbadano deklaracje konsumentów a nie ich faktyczne zachowania. Oczywista sprawa, że każdy powie że woli kupować produktu firm odpowiedzialnych i fajnych. Jak jest w rzeczywistości raczej się nie dowiemy zwłaszcza że badanie zostało przeprowadzone na zlecenie podmiotu, który żyje z "komunikacji społecznej" :)
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin