Delbar: off the record nie istnieje

dodano: 
05.12.2013
komentarzy: 
3

Zacznijmy od tego, co należy mówić

Oglądając różne wywiady, mam wrażenie, że wielu rozmówców przychodzi na wywiad bez przygotowania. A przecież jest to doskonała okazja, aby do milionów ludzi dotarło to, co TY chcesz przekazać. Dlatego warto przygotować sobie kluczowe zdania i powtórzyć je kilkakrotnie podczas wywiadu.  Pamiętaj, że zawsze możesz wcześniej poprosić dziennikarza o kluczowe zagadnienia.

Nie tak się umawialiśmy!

Nigdy nie miej pretensji do dziennikarza, że zadaje Ci inne pytania niż te, na które się umawialiście . Przyjdź przygotowany kompleksowo. Jeśli podczas wywiadu „na żywo” rzucisz hasło „umawialiśmy się na inne pytania”, będzie to kompromitacja Ciebie i dziennikarza.

Złe pytania

Nie mów dziennikarzowi, że zadaje złe pytania, tendencyjne lub głupie.  Na każde odpowiadaj cierpliwie i zgodnie z przygotowaną przez siebie tezą. Nic gorszego, niż mieć w dziennikarzu wroga.

Odwrócenie sytuacji

Czasami dziennikarz przychodzi na wywiad ze swoją z góry ustaloną tezą. Jeśli tak jest, musimy wykazać się maksymalną czujnością i w odpowiednim momencie stać się panami sytuacji. Można to uzyskać przez tzw. flipping, czyli haczyk.  Jeśli dziennikarz wyraźnie Cię atakuje lub drąży jakieś pytanie, odpowiedz „Tak, ma pan rację, ale nie o to w tym wszystkim chodzi”. Naturalna ciekawość dziennikarza spowoduje, iż zapyta „a o co chodzi w takim razie?” Masz wtedy doskonałą okazję do sprzedania swojej przygotowanej wypowiedzi.

Krótko i na temat

Jeśli dziennikarz nagrywa nas na tzw. setkę, to przenigdy nie „rozgadujmy się”. Odpowiadajmy krótko i na temat. Unikniemy wówczas „wycięcia” jakiegoś fragmentu wywiadu i pokazania go w zupełnie innym kontekście. Odpowiadajmy precyzyjnie na pytanie i nie obawiajmy się powtarzania tego samego. Metoda zdartej płyty często pomaga.

Emocje

Zachowanie spokoju nawet w bardzo trudnej sytuacji to podstawa. Emocje mogą nas tylko pogrążyć. Jeśli nawet usłyszysz trudne pytanie albo tezę, która w twoim odczuciu jest fałszywa – zachowaj spokój. Nic gorszego niż nagranie na kamerę zdenerwowania, agresji, krzyku czy płaczu.

To jest na naszej stronie

Przerwanie wywiadu słowami: to przeczyta pan na naszej stronie, o tym już mówiłem lub powiedzenie wprost „nie będę odpowiadał na to pytanie” pozbawia Cię szansy na zrobienie pozytywnego wrażenia. Odbiorcom będziesz wydawał się gburowaty i agresywny.

Powiem panu prywatnie…..

Dziennikarz jest ZAWSZE w pracy. Pamiętaj o tym, kiedy już wyłączy kamerę, a Ty, chcąc być miły, powiesz: a tak off  the record to… . Być może to, co powiedziałeś znajdzie się w komentarzu lub będziesz bohaterem zupełnie innego artykułu.

Joanna Delbar, Telma Communications

Joanna Delbar jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
05.12.2013
15:49:11
Darth Vader
(05.12.2013 15:49:11)
Nie zapominajmy także o podpisywanych przez dziennikarzy NDA, tak przez dzinnikarzy, np. z branży growej. ;)
05.12.2013
11:35:48
giornalisti ter...
(05.12.2013 11:35:48)
Chyba z nią nikt nie chce rozmawiać off the rec. Wiadomo: nie ma wyzwania intelektualnego - nie ma rozmowy...
05.12.2013
10:01:02
rafał m
(05.12.2013 10:01:02)
Szanowna Pani, nie uda się Pani usystematyzować dziennikarzy pod wasze biznesowe nowomowy i mowy trawy i sprowadzenia sztuki, do której potrzeba talentu do waszych excelowych tabelek. Owszem off the record istnieje, jeżeli ma się jakieś pojęcie o dziennikarstwie prawdziwym a nie nacechowanym na to, żeby pokazac że nasza firma wypuściła nowy model papieru toaletowego, żenua
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin