.

 

Dove zachęca nastolatki do świadomego korzystania z social mediów

dodano: 
03.03.2023
komentarzy: 
0

Marka Dove w kampanii „Detox Feedu” skłania nastolatki do bardziej świadomego korzystania z social mediów i podchodzenia z dystansem do tego, co widzą w sieci. Powstała też petycja o regulacje prawne dotyczące oznaczania retuszowanych zdjęć.

Na początku marca 2023 roku marka kosmetyczna rozpoczęła kampanię społeczną, w której edukuje młodych ludzi na temat treści w mediach społecznościowych, które często są wyidealizowane lub zmienione za pomocą filtrów i nowych technologii. „Przeciwstawmy się toksycznym poradom i sprawmy, aby młode osoby mogły zdefiniować piękno na własnych warunkach” – apeluje Dove.

Z badania* przeprowadzonego na zlecenie marki wynika, że 67 proc. dziewczynek deklaruje, że chciałoby wyglądać tak jak influencerki, które obserwują. Co druga nastolatka twierdzi, że nie może sprostać standardom piękna prezentowanym w mediach społecznościowych, a 60 proc. dziewczynek chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia.

Okazuje się, że zaledwie 7 proc. nastolatek nigdy nie widziało w mediach społecznościowych treści związanych z przejściem na dietę i utratą wagi. Co więcej, 2 na 5 dziewczynek uważa, że „toksyczne porady urodowe” zamieszczane w social mediach są powodem ich niskiej samooceny. 29 proc. badanych deklaruje, że obserwuje co najmniej jedno socialmediowe konto, które sprawia, że czują się mniej piękne.

Jak wskazują autorzy kampanii, choć młodzi ludzie dostrzegają zależność między szkodliwymi poradami dotyczącymi urody, mediami społecznościowymi a poczuciem własnej wartości, to wciąż są podatni na korzystanie z toksycznych porad o dążenia do osiągnięcia nierealistycznych kanonów piękna.

70 proc. dziewczynek chce, by influencerzy pokazywali w mediach społecznościowych swój prawdziwy wizerunek, a także informowali obserwatorów, jeśli ich zdjęcia zostały poddane modyfikacjom – wykazało badanie. 42 proc. nastolatek, które obserwują konta influencerów mających na nie negatywny wpływ, ma świadomość, że lepiej byłoby przestać ich oglądać, jednak nie robią tego. Ponad 60 proc. odpowiedziało jednak, że poczuło się lepiej, kiedy przestało obserwować treści z toksycznymi poradami dotyczącymi urody. 2 na 5 badanych jest także zdania, że followersi mogą pomóc w zwalczaniu obecności toksycznych porad dotyczących urody w mediach społecznościowych. 

Co więcej, prawie połowa dziewczynek oczekuje od rodziców rozmów na temat radzenia sobie z toksycznymi poradami dotyczącymi urody, które pojawiają się w mediach społecznościowych.

W związku z tym, że młodzi ludzie potrzebują pomocy dorosłych, marka podejmuje działania, które mają sprawić, że porady mające za zadanie budowanie poczucia własnej wartości „staną się normą obowiązującą w mediach społecznościowych”.

W ramach projektu powstał poradnik dla rodziców, mówiący o tym, jak mogą przygotować się do rozmowy z dziećmi o treściach publikowanych w social mediach i skłonić je do detoksu od tych przekazów. W formie cyklu wideo powstał z kolei poradnik mówiący m.in. o tym, czym są toksyczne treści, jak przeprowadzić „detoks feedu” i świadomie korzystać z mediów społecznościowych. W materiałach wypowiadają się psychologowie Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tucholska-Siermińska.

W komunikację akcji zaangażowane są także influencerki – m.in. Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi – które na swoich profilach w social mediach będą publikować materiały związane z tematyką kampanii.

Elementem kampanii jest także spot zatytułowany „Nie powiedziałabyś tego swojej córce, ale ona słyszy to online”, który powstał z użyciem technologii deepfake. W materiale toksyczne porady skierowane do dziewczynek przedstawiono ustami ich matek.

Powstała także petycja, której celem jest wprowadzenie przepisów nakładających na reklamodawców i twórców reklam obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć wykorzystywanych w reklamach. „Jeśli jakakolwiek część ciała modelki/modela zostanie zmieniona poprzez retusz lub inną cyfrową ingerencję, powinno to zostać opatrzone komunikatem: »Zdjęcie zmienione cyfrowo. Nie odzwierciedla rzeczywistego wyglądu przedstawionej osoby«. Takie rozwiązanie pozwoli edukować i uświadamiać młodych ludzi, że to, co widzą, często nie odpowiada rzeczywistości” – podkreślają autorzy kampanii.

Materiały dostępne są na stronie detoxfeedu.pl.

* Badanie przeprowadzone przez Ipsos Polska dla Unilever Polska „Toksyczne porady w mediach społecznościowych”, listopad 2022, n=424 dziewczynek w wieku 10-17 lat.

Źródło:

Zdjęcie główne: screen z youtube.com/Dove Polska
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin