wtorek, 16 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościDrobny druk - duża różnica, czyli o nieuczciwej reklamie

Drobny druk – duża różnica, czyli o nieuczciwej reklamie

O rozbieżnościach pomiędzy tym, co deklarują reklamy, a dodatkowymi informacjami przedstawionymi w nich małym drukiem piszą na stronie wyborcza.pl Piotr Mączyński i Leszek Kostrzewski.

Autorzy przytaczają wypowiedź amerykańskiego pisarza H. Jacksona Browna, który stwierdził, że „Duży druk daje, a mały zabiera”. Podane przez nich przykłady potwierdzają tę tezę. Możemy więc przeczytać o reklamie doskonałego kremu nawilżającego, którego skuteczność potwierdziło badanie subiektywnych odczuć 20 kobiet, biorących udział w teście. Producent proszku do prania przekonuje natomiast, że żaden inny proszek nie usuwa plam lepiej – to z kolei wiadomo dzięki porównaniu reklamowanego produktu z jednym konkurencyjnym proszkiem. Jakim – nie wiadomo, bo firma nie podała jego nazwy. Jeden z banków proponuje natomiast kredyt na organizację wesela. W reklamie drobnym drukiem dodano, że oferta przeznaczona jest dla osób, które już są w związku małżeńskim lub zarabiają min. 2 tys. złotych netto.

Jak zaznaczają autorzy artykułu, klienci wprowadzeni w błąd mogą skarżyć reklamodawców do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Rady Reklamy. W praktyce ta pierwsza instytucja rzadko wszczyna postępowania, ta druga natomiast nie może nakładać kar finansowych. (ks)

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Poprzedni artykuł
Następny artykuł