Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Dziennikarze – profesjonalni i etyczni? co najbardziej interesuje dziennikarzy? czy są dociekliwi, odważni i dokładni? czy potwierdzenia swoich informacji szukają u kilku źródeł? na co mogą liczyć z ich strony pr-owcy? czy bywali stawiani wobec propozycji korupcyjnych?niedawno szansę oceny pracy pr-owców daliśmy dziennikarzom. tym razem głos oddaliśmy drugiej stronie. anonimową ankietę, do której link był dostępny w serwisie proto, wypełniło 352 specjalistów ds. komunikacji. 31% z nich przyznało, że najbardziej nie lubi, gdy dziennikarz jest nieprofesjonalny. 25% respondentów jako najbardziej nielubianą cechę dziennikarzy uznało ich nieprzygotowanie, a 15% – niepunktualność. po 11% pr-owców biorących udział w badaniu drażni niewiarygodność przedstawicieli mediów oraz ich nachalność. wykres 1. materiały prasowe są pilnie śledzone przez pr-owców. jedna czwarta respondentów uznała jednak, że autorzy przekazów medialnych nie weryfikują podawanych przez siebie faktów. dla 23% wypełniających ankietę specjalistów ds. komunikacji największym błędem dziennikarzy jest powierzchowne traktowanie tematu, a dla 22% – niedbałość o poprawność podawanych przez siebie nazw i nazwisk. pr-owcy, którzy wzięli udział w badaniu narzekali też na: mijanie się z prawdą (17%) oraz tendencyjność informacji podawanych w mediach (11%). wykres 2. zapytaliśmy pr-owców o ich doświadczenia z kontaktach zawodowych z dziennikarzami. 29% z respondentów przyznało, że spotkało się z praktyką przeklejania przez dziennikarzy treści otrzymanej informacji prasowej, 25% – uznało, że dziennikarze nie stosują prawa autoryzacji. 16% z pr-owców biorących udział w badaniu przyznało, że miało do czynienia z przypadkami, kiedy dziennikarze nie podawali nazw firm, które reprezentowali eksperci, których opinie przytaczali w swoich materiałach. wykres 3. tylko 20% respondentów stwierdziło, że nigdy nie spotkało się ze strony przedstawicieli mediów z korupcyjną propozycją. korupcyjną oznacza w tym wypadku uzależnianie pojawienia się informacji od wykupienia reklamy w danym medium. 27% specjalistów ds. komunikacji przyznało, że taki warunek przedstawiano im często, a 13% – bardzo często. wykres 4. pomimo tego aż 62% respondentów uznało, że dziennikarze szukają u nich informacji (48% – często, 14% – bardzo często). wykres 5. ponad połowa (51%) respondentów oceniła, że rzadko spotyka w swoim życiu zawodowym profesjonalnych i kompetentnych dziennikarzy. z drugiej strony 47% biorących udział w badaniu uznało, że z takimi właśnie przedstawicielami mediów ma do czynienia często. wykres 6. a jakich cech, zdaniem respondentów najbardziej brakuje polskim dziennikarzom? wiedzy merytorycznej (22%), czasu (20%), pasji (15%), wiarygodności (13%) oraz dociekliwości (12%). wykres 7. wojciech waglowski z agencji fleishman-hillard ocenia wyniki ankiety: „dziennikarze i pr-owcy są na siebie skazani. jedna strona dostrzega błędy drugiej, wytyka je i miłość wciąż trwa. bo i jedni i drudzy wiedzą, że sami niewiele zdziałają. choć przed lustrem stoi dziennikarz, to odbija się w nim prowiec. z badania wynika, że dziennikarze nie stosują prawa autoryzacji. to od razu rodzi pytania czy o tą autoryzację prosimy? dziennikarzom brakuje wiedzy merytorycznej i czasu. czy z pr-owcami nie jest podobnie? to pytanie oczywiście retoryczne, bo najczęściej podnoszony przez dziennikarzy zarzut w stosunku do pr-owców to właśnie nieznajomość tematu i nieumiejętność dostarczenia materiałów na czas. najbardziej cieszy jednak to, że 51% dziennikarzy, to profesjonalni i kompetentni specjaliści. to może oznaczać, że także nieco więcej niż połowa specjalistów pr jest kompetentna, a to już powód do radości”. (psp).
Co najbardziej interesuje dziennikarzy? Czy są dociekliwi, odważni i dokładni? Czy potwierdzenia swoich informacji szukają u kilku źródeł? Na co mogą liczyć z ich strony PR-owcy? Czy bywali stawiani wobec propozycji korupcyjnych?
Niedawno szansę oceny pracy PR-owców daliśmy dziennikarzom. Tym razem głos oddaliśmy drugiej stronie. Anonimową ankietę, do której link był dostępny w serwisie PRoto, wypełniło 352 specjalistów ds. komunikacji.
31% z nich przyznało, że najbardziej nie lubi, gdy dziennikarz jest nieprofesjonalny. 25% respondentów jako najbardziej nielubianą cechę dziennikarzy uznało ich nieprzygotowanie, a 15% – niepunktualność. Po 11% PR-owców biorących udział w badaniu drażni niewiarygodność przedstawicieli mediów oraz ich nachalność.
Wykres 1.

Materiały prasowe są pilnie śledzone przez PR-owców. Jedna czwarta respondentów uznała jednak, że autorzy przekazów medialnych
nie weryfikują podawanych przez siebie faktów. Dla 23% wypełniających ankietę specjalistów ds. komunikacji największym błędem dziennikarzy jest
powierzchowne traktowanie tematu, a dla 22% –
niedbałość o poprawność podawanych przez siebie nazw i nazwisk.
PR-owcy, którzy wzięli udział w badaniu narzekali też na: mijanie się z prawdą (17%) oraz tendencyjność informacji podawanych w mediach (11%).
Wykres 2.

Zapytaliśmy PR-owców o ich doświadczenia z kontaktach zawodowych z dziennikarzami. 29% z respondentów przyznało, że spotkało się z praktyką przeklejania przez dziennikarzy treści otrzymanej informacji prasowej, 25% – uznało, że dziennikarze
nie stosują prawa autoryzacji.
16% z PR-owców biorących udział w badaniu przyznało, że miało do czynienia z przypadkami, kiedy dziennikarze nie podawali nazw firm, które reprezentowali eksperci, których opinie przytaczali w swoich materiałach.
Wykres 3.
Tylko 20% respondentów stwierdziło, że nigdy nie spotkało się ze strony przedstawicieli mediów z korupcyjną propozycją. Korupcyjną oznacza w tym wypadku uzależnianie pojawienia się informacji od wykupienia reklamy w danym medium. 27% specjalistów ds. komunikacji przyznało, że taki warunek przedstawiano im często, a
13% – bardzo często.
Wykres 4.

Pomimo tego aż 62% respondentów uznało, że dziennikarze szukają u nich informacji (48% – często, 14% – bardzo często).
Wykres 5.
Ponad połowa (51%) respondentów oceniła, że rzadko spotyka w swoim życiu zawodowym profesjonalnych i kompetentnych dziennikarzy. Z drugiej strony 47% biorących udział w badaniu uznało, że z takimi właśnie przedstawicielami mediów ma do czynienia często.
Wykres 6.

A jakich cech, zdaniem respondentów najbardziej brakuje polskim dziennikarzom? Wiedzy merytorycznej (22%), czasu (20%), pasji (15%), wiarygodności (13%) oraz dociekliwości (12%).
Wykres 7.
Wojciech Waglowski z agencji Fleishman-Hillard ocenia wyniki ankiety: „Dziennikarze i PR-owcy są na siebie skazani. Jedna strona dostrzega błędy drugiej, wytyka je i miłość wciąż trwa. Bo i jedni i drudzy wiedzą, że sami niewiele zdziałają. Choć przed lustrem stoi dziennikarz, to odbija się w nim PRowiec. Z badania wynika, że dziennikarze nie stosują prawa autoryzacji. To od razu rodzi pytania czy o tą autoryzację prosimy?
Dziennikarzom brakuje wiedzy merytorycznej i czasu. Czy z PR-owcami nie jest podobnie? To pytanie oczywiście retoryczne, bo najczęściej podnoszony przez dziennikarzy zarzut w stosunku do PR-owców to właśnie nieznajomość tematu i nieumiejętność dostarczenia materiałów na czas. Najbardziej cieszy jednak to, że 51% dziennikarzy, to profesjonalni i kompetentni specjaliści. To może oznaczać, że także nieco więcej niż połowa specjalistów PR jest kompetentna, a to już powód do radości”. (psp)