Emoji. Kiedy przydadzą się Twojej marce?

dodano: 
04.09.2017
komentarzy: 
0

Emoji są regularnie wykorzystywane w kampaniach reklamowych online. Nic dziwnego - badania wykazują, że tweety zawierające piktogramy zyskują o 25,4 proc. więcej reakcji niż te z samym tekstem, a posty na Facebooku opatrzone ikonami są o 57 proc. częściej lubiane i zdobywają 33 proc. więcej komentarzy czy udostępnień. O tym, że opłaca się używać emoji w swojej działalności w mediach społecznościowych, czytamy na blogu Hootsuite.

Oto wskazówki jak wdrożyć je do swojej strategii marketingowej we właściwy sposób.

1. Poznaj znaczenie poszczególnych ikon

Zanim użyjesz emoji, musisz dokładnie wiedzieć, co robisz. Nie ryzykuj wizerunkiem swojej firmy, publikując symbol, która oznacza coś innego, niż Ci się wydaje - radzi Dara Fontein, autorka tekstu. Sugeruje, że aby sprawnie poruszać się w świecie piktogramów, trzeba być na bieżąco ze znaczeniem każdego z nich.

Fontein poleca także korzystanie ze swoistego słownika internetowych ikon - Emojipedii.

2. Komunikuj się reaktywnie w czasie rzeczywistym

Posty przygotowane do publikacji wcześniej mogą nie trafić ze swoim przesłaniem do odbiorców, czytamy na blogu. Podobnie może się stać, jeśli emoji będą wykorzystywane w postach tak samo jak w wiadomościach prywatnych.

Używanie ikon może być okazją do pokazania „ludzkiej twarzy biznesu” przez marki. W jaki sposób? W niektórych sytuacjach warto użyć wielu obrazków, a stosownie do okazji wolno także zaszaleć z kreatywnym ich wykorzystaniem, tak jak zrobił producent piwa Bud Light z okazji Dnia Niepodległości.


Źródło: screen ze strony twitter.com/budlight

3. Trzymaj się z daleka od zagadkowych informacji

„Nie powinieneś zakładać, że wszyscy Twoi klienci płynnie posługują się emoji tylko dlatego, że pozwalają one przekraczać bariery kulturowe” - zauważa Fontein. I dodaje, że większość ludzi nie będzie tracić czasu na tłumaczenie treści zapisanych wyłącznie przez symbole graficzne. Chociaż emoji mogą przydać się w artykułach, niekoniecznie dobrym pomysłem jest stosowanie ich w informacjach prasowych.

Autorka podaje przykład wykorzystania emoji w reklamie przygotowanej w ramach kampanii #ChevyGoesEmoji, promującej nowy modelu samochodu marki Chevrolet. Twórcy przybliżyli w niej swoim klientom sztukę czytania piktogramów.

4. Używaj spersonalizowanych emotikonów

Kampanie reklamowe ze strategicznym wykorzystaniem ikon, które zostały przygotowane specjalnie w tym celu, staje się coraz popularniejsze. Jedną z marek, która przeprowadziła taką akcję, jest IKEA.


Źródło: screen ze strony blog.hootsuite.com

Jak jednak czytamy na blog.hootsuite.com, takie obrazki raczej nie staną się powszechnie używane w codziennej komunikacji. Dobrym pomysłem jest natomiast przygotowanie własnego zestawu emoji w jakimś celu - tak jak zrobiła to WWF w kampanii #EndangeredEmoji, edukując odbiorców w sprawie zagrożonych gatunków zwierząt. Za każde opublikowanie jednego z piktogramów na konto organizacji wpływały dotacje na wsparcie szlachetnej idei - ochrony przed wyginięciem.

Dobrym pomysłem jest też wykorzystanie Bitmoji (spersonalizowanych awatarów rysunkowych) - szczególnie na Snapchacie. Można także używać ich np. na Facebooku, za pomocą specjalnej aplikacji.

5. Przygotuj interaktywne akcje

Zastanów się, dlaczego marki włączają emoji do swoich strategii marketingowych - sugeruje autorka tekstu. Jej zdaniem, to sposób na wykorzystanie czegoś znajomego użytkownikom urządzeń mobilnych i używanego przez nich w codziennej komunikacji.

Aby dać internautom powód do rozmawiania o komunikacji Twojej marki, najpierw daj im dobry powód do rozmawiania z Tobą - czytamy. Wykorzystanie popularności emoji w połączeniu z oferowaniem swoich produktów konsumentom to dobry pomysł. Przykładem są działania prowadzone przez pizzerię Domino’s (publikując na jej oficjalnym koncie ikonę przedstawiającą kawałek pizzy i dodając hashtag #EasyOrder można w łatwy sposób złożyć zamówienie) czy Tampico (producent napojów zorganizował konkurs, w którym trzeba było zgadnąć właściwą kombinację emoji dodając hashtag #TampicoEmojiball - cieszył się on sporym zainteresowaniem i zwiększył zaangażowanie na profilu marki).

6. Wybierz właściwy czas i miejsce dla emoji

To, czy zastosowanie piktogramów w danej sytuacji jest stosowne, zależy od konkretnego kontekstu. Ważnym czynnikiem w komunikacji graficznej jest demografia - warto przeprowadzić badania swojej publiczności i dowiedzieć się, jacy ludzie reagują na takie treści.

Jeśli prowadzisz kampanię za pomocą mailingu, spróbuj użyć emoji w temacie wiadomości i potem porównaj statystyki, które linki były częściej otwierane. Analogicznie przeanalizuj reakcje obserwujących Twoje działania w mediach społecznościowych - radzi autorka. Zebrane informacje z pewnością przydadzą się w planowaniu kolejnych kampanii - kończy Fontein.

(bm)

Źródło:

blog.hootsuite.com, The Definitive Emoji Guide for Social Media Marketers, Dara Fontein, 28.08.2017
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin