Na łamach Gazety Prawnej czytamy komentarz prof. Anny Lewickiej-Strzałeckiej z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN na temat firm i ich programów etycznych. „Wielkie międzynarodowe korporacje zostały zmuszone do wprowadzenia standardów etycznych – przynajmniej w sensie formalnym – przez nacisk opinii publicznej zbulwersowanej opisami skandali” – pisze prof. Lewicka-Strzałecka. W ostatnim dziesięcioleciu XX wieku popularne stały się kodeksy etyczne firm, w tym kodeksy dobrych praktyk i kodeksy postępowania i szkolenia etyczne. Autorka pisze również o nowym zawodzie, jaki pojawił się wraz z kolejnymi pomysłami na podniesienie poziomu etycznego firmy – mowa o menedżerze ds. etyki oraz o nowej formie „etycznej legitymizacji wielkich korporacji” – raportach społecznych. Lewicka-Strzałecka pisze o skierowanej do sektora MSP aktywnej promocji społecznej odpowiedzialności biznesu. „Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Komisji, wiele firm z tego sektora działa w sposób społecznie odpowiedzialny, nie znając teoretycznych koncepcji CSR i nie formalizuje swoich standardów”.


